Egy Texasi Egyetem Közlekedési Intézete által készített tanulmány azt vizsgálta, valódi vezetői környezetben, hogy milyen hatása van a vezetés közbeni üzenetküldésnek. Christine Yager kutatási vezető elmondta, hogy lényegében a vezetés közbeni smsezés megduplázza a vezetők reakcióidejét, melynek következtében kevésbé képesek reagálni a hirtelen jelentkező veszélyhelyzetekre.
A felmérés során 42 – 16 és 54 év közötti – vezetőt vizsgáltak meg egy 17 km-es útszakaszon sms írás és fogadás közben, illetve úgy, hogy csak a vezetésre koncentráltak. A kutatók arra kérték őket, hogy egy sárga fény felvillanásakor azonnal álljanak meg, és ekkor megmérték reakcióidejüket.
A tipikus reakcióidő smsezés nélkül egy-két másodperc volt, míg üzenet írás, vagy fogadás esetén három-négy másodperc, függetlenül attól, hogy írta vagy csak olvasta a szöveget. A kutatók azt is megállapították, hogy az smsező vezetők körében 11-szer gyakrabban fordult elő, hogy észre sem vették a felvillanó jelzést.
Az üzenet írása, illetve olvasása Yager szerint ugyanolyan mértékben veszélyesek. A reakcióidő meghosszabbodása a mostani kutatás során nagyobbnak bizonyult, mint egy korábbi, laborban végzett kutatás során. A 3-4 másodperces lemaradás különösen veszélyes lehet, hiszen autópálya-sebességnél az autó egy egész futballpálya hosszúságú szakaszt is megtesz ennyi idő alatt.
Az smsező vezetők körében szintén gyakrabban fordult elő a teszt során, hogy letért saját autósávjából. Természetesen a teszt során kapott eredmények nem csak smsezésre, de e-mailezésre, facebookozásra is érvényesek.
Privátbankár