Érik a ferihegyi sztrájk
A LESZ vasárnap közleményében emlékeztetett rá: a szakszervezet szeptember 5-én jelezte a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatójának, Jost Lammersnek, hogy a vállalatnál kialakult helyzet miatt kollektív munkaügyi vitát kezdeményez, és sztrájkbizottságot alakít.
"A lépésre azért szánta el magát a szakszervezet, mert az elégtelen dolgozói létszám miatt a munkavállalók túlfoglalkoztatása általános gyakorlattá vált a cégnél, amely ráadásul további elbocsátásokba, a dolgozókat érzékenyen érintő átszervezésekbe kezdett" - indokolta a szakszervezet. Hozzátették: nehezményezik azt is, hogy bár a törvény szerint a leépítési tervet véleményeztetni kell nagy létszámú elbocsátás esetében a szakszervezettel, a LESZ nem kapott tervet a leépítésekről, "a munkaadó ugyanis egyesével, illetve kis csoportokban válik meg alkalmazottaitól".
"A LESZ felszólítja a vállalatvezetést, hogy hozza nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő két évre. Szintén gondot okoz a mára több beosztásban (utasbiztonsági ellenőr, biztonsági ellenőr, fegyveres őr) elviselhetetlenné vált bérfeszültség. Azonos munkát végző dolgozók bérei között a különbség nemegyszer bruttó 100 ezer forintot is eléri havonta" - írták közleményükben.
A szakszervezet szerint a munkaadó többszöri határozott ígérete ellenére a mai napig "nem biztosítottak a pihenőhelyiségek, hiányoznak a munkahelyi higiénia alapvető feltételei is, az épületekben elszaporodtak a vaspondrók és a szárnyas hangyák, az ágyak és fotelek gusztustalanok, a falakról mállik a festék, a mellékhelységek állapota, felszereltsége pedig nem nevezhető európainak".
A közleményben a szakszervezet azt írta: "a BA Zrt. az értesítés kézhezvétele után a LESZ ismételt kérése ellenére is halogatta a tárgyalások megkezdését, így az első fordulóra mindössze két nappal a törvényi határidő letelte előtt került sor".
"Mivel a munkaügyi vitán a munkaadó a szakszervezet konkrét kérdéseire és követeléseire adós maradt konkrét válaszokkal, és semmilyen kézzelfogható lépést sem tett a vita rendezésére, mindössze annyit, hogy a tárgyalások közben tucatnyi munkavállalót rúgott ki a cégtől, a LESZ a törvényben szabott határidő lejártával a tárgyalást eredménytelennek tekinti. Mivel a szakszervezet törvényes kötelességének eleget tett, így a fenti követelések miatt bármikor a munkabeszüntetés eszközéhez nyúlhat" - tették hozzá.
Mint írták, a LESZ 2008 őszén, két szakszervezet összeolvadásával alakult, a hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1.200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír - írták.
Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője közleményben reagált a szakszervezet állításaira. Mint írta, csütörtökön a LESZ kezdeményezésére összeült a sztrájkbizottság, a tárgyaláson a LESZ tájékoztatta a munkáltatót a sztrájkkövetelésekről, "amelyek minden konkrétumot nélkülöztek", a legmegfoghatóbb az "elfogadhatatlan munkakörülmények, a pihenőhelyiségek, és az alapvető szükségleteket kielégítő higiéniai feltételek" hiánya volt - írta a szóvivő.
Hozzátette: Jost Lammers vezérigazgató felvetésére bejárták azokat a helyiségeket, amelyek azonnali felújításra szorulnak; a dohányzókban a tisztasági festés mellett a fotelek állapotát kifogásolták a szakszervezetisek, az őrség hálótermében tucatnyi ágy javítására van szükség és megoldást kell keresni az elszaporodott vaspondrók és szárnyashangyák távol tartására. A BA vezetése akciótervet dolgozott ki a helyzet orvoslására, amelyet pénteken reggel át is adtak a LESZ képviselőinek.
Szollár Domokos felidézte: az érdekképviselet követelései között szerepel az is, hogy a BA vezetősége mutassa be, hogyan kívánja folytatni a vállalat átalakítását a következő két évben.
"A BA vezetése elmondta, hogy 2008. február 15-én az érdekképviseletek és a dolgozók is első kézből ismerhették meg a BA modernizálására vonatkozó terveit. Azokban a kérdésekben, amelyek konzultációt igényeltek, a BA már tárgyalóasztalhoz ült a szakszervezetekkel, és a BA további konzultációs kötelezettségének eleget is fog tenni. A vállalat átalakítása a februárban bemutatott módon folytatódik, az akkor meghirdetett stratégia nem változott" - tette hozzá.
A szóvivő megjegyezte: "pénteken folytatódtak a tárgyalások, de az érdekképviselet nem árulták el, hogy mit gondolnak az akciótervről, illetve mikor kívánják folytatni az egyeztetéseket. Érdemi egyeztetés helyett a LESZ képviselői pusztán annyit közölték, hogy lejárt a sztrájktárgyalásra szánt hét nap".
Hozzátette: a LESZ a sztrájktárgyalások során "semmilyen konkrét követeléssel nem állt elő", "üres frázisokat puffogtattak, hasraütés-szerűen sorolták a rossz munkakörülményekre vonatkozó problémáikat, melyek többsége csak blöff volt".
"Rém felelőtlennek és gyerekesnek tartjuk, hogy a LESZ sztrájkkal fenyegetőzik a ferihegyi nemzetközi repülőtéren, amikor konkrét sztrájkköveteléseiket sem tudják megfogalmazni. Nem farkast kell kiáltani, hanem inkább dolgozni. Mi a továbbiakban is várjuk az érdekképviseleteket, hogy folytassuk a tárgyalásokat és megoldjuk a problémákat" - javasolta a BA szóvivője a szakszervezet tagjainak.
Mindenkit átvert a Zóna Taxi?
Ferihegy: épül az Airport City
Heteken belül sztrájk lehet Ferihegyen
MTI