Aztán egy tudósítás szerint a gép alumínium helyett többségében fémszálból készült, sőt, olvastam szén-rostlemezből is. Valójában nem fém-, hanem szénszálas, szénszállal erősített műanyag, vagyis kompozit a fő alkotóeleme.
Nemcsak a magyar sajtóban voltak furcsa dolgok: a BBC webhírei között a Boeing 787-est az Airbus A-380-asával hasonlította össze, még egy londoni emeletes buszt is odaillesztett az ábrák mellé, hadd lássa bárki, mennyivel nagyobb a mi kontinensünk gépe. Komolyabb megfigyelőknek a kettőt eszükbe nem jut összehasonlítani, teljesen más célra épült, más kategóriába tartozó típusokról van szó. Európai büszkeség ide vagy oda, a 787-es igazi versenytársa az Airbus felől még grafikaként is bizonytalan, mert nem fejezték be a tervezését.
Azt se igazán értem, hogyan jut egy hazai internetes lap arra, hogy a Dreamliner „hiába nagy szenzáció, nem hagyhatja el a kifutópályát”, mert a hatóságok a műanyagok alkalmazása miatt szigorúbban ellenőrzik.
A legfurcsább a környezetvédők reakciója volt. Az, hogy a gép minden eddiginél jóval kevesebb szennyezőanyagot bocsát ki, minden eddiginél kevesebb üzemanyagot használ, sokkal kevesebb a karbantartás-igénye, tehát ezért is kevesebb energiát fogyaszt, ráadásul a fedélzeti környezet, légnyomás és páratartalom is kedvezőbb az utasoknak, szóval ez mind hidegen hagyta őket. Azt viszont felrótta egy környezet-szakértő, hogy ha az üzemeltetési költségei ilyen alacsonyak, akkor a jegyárak is csökkennek, tehát majd túl sokan akarnak repülni, és túl nagy lesz a környezetszennyezés. Vagyis az illetőnek az a kifogása, hogy túl jó a gép.
Mintha azt mondanám, nem eszem sárgadinnyét, mert túl finom, ezért sok sárgadinnyét akarok enni, és biztos elcsapom a gyomromat. Nem tudom, szeretik-e a környezetvédők a sárgadinnyét, de tisztességes ökomozgalmárok ezek után nyilván nem szállnak repülőre, mert vagy túl szennyező, vagy túl jó, mint a 787-es, és ha egy másik kontinensen lesz a legközelebbi kongresszusuk vagy tüntetni valójuk, hajóval mennek, és a talpuk alatt a gépházban sokezer lóerős hajómotorok másodpercenként sokszáz kiló olajat zabálnak.
Én maradok annál, hogy az emberiség mozgásának a repülés az eddigi legsikeresebb módszere, a legsikeresebb típus pedig a 787-es, amiből már elkészülte előtt majd hétszázat rendeltek. Az ünnepségen kiderült, hogy az álomgép álomszép, kecses, kellemesek az arányai, a szárnya hosszú és elegánsan ívelt, az orrész formája is eltéveszthetetlen. A repülő világ ősi alapelve, hogy az a gép, amelyik szép, rendszerint szépen és jól is repül.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
A világ nyolcadik csodája: nézze meg az első hetet
Globális hisztéria: új fejőstehenet találtak
Rabszolgák, pusztítás, éhezés: "tiszta" üzemanyag?
Megtúráztatott nyugdíjasok: kapcsoltan fér bele
Sok dolgot lehetne parlagfűben mérni