
Mint mondta, a kormány az önkormányzatokra tolta át a terhek nagyobbik részét: a kabinet átlagosan negyven százalékot vállal a feladatok finanszírozásából, a fennmaradó rész az önkormányzatok és egyéb iskolafenntartók vállát nyomja. Ennek következményeként 1.200-1.300 feladatellátási hely szűnt meg az elmúlt években, és több mint húszezer pedagógust küldtek el.
Méltánytalan és igazságtalan rendszer alakult ki, az oktatás az esélyteremtés eszköze lehetne a hátrányos helyzetűek számára, de Magyarországon pont ott nincs pénz, ahol nehéz sorsú emberek élnek - értékelte a fideszes oktatáspolitikus.
Elmondta: a mai, fejkvóta alapú támogatás helyett az ellátandó feladatot finanszíroznák, aminek formája akár központi bérfinanszírozás is lehet. Azt szabályoznák, hány gyerek tanítása után lehet egy pedagógusstátuszt létesíteni. Ez változhatna intézménytípusonként és földrajzi régiónként, más lenne az arány a fővárosban és kistelepüléseken; más lenne, ha hátrányos helyzetű gyermekek oktatásáról van szó, és más átlagos környezetből érkezőknél.
Az így alkalmazott pedagógusok bérét garantálná a központi büdzsé. Ezzel a rendszerrel minden pedagógus anyagi helyzete javulhatna - mutatott rá. E létszám felett még alkalmazhatnának további pedagógusokat az önkormányzatok, ezt azonban finanszírozni már nekik kellene. Az új rendszer költségei jelentősek, ezért bevezetni több esztendő alatt lehet - jegyezte meg.
A hét kérdése: Önnek mi lenne az első lépése kormányfőként? Szavazzon! |
A pedagógusjelöltek kiválasztása is megújítandó - jegyezte meg Pokorni Zoltán, aki a pedagógusképzés egészére kiterjesztené - a ma csak az óvónői és tanítói képzésben meglévő - felvételi alkalmassági vizsgát. Emellett úgy véli, hogy korábban, már az első év után szembesíteni kell a pedagógushallgatókat a tanítási gyakorlattal. Szerinte a pedagógusképzésben a jelenlegi kapacitás fele elegendő lenne.
A finn minta alapján a legjobbak esetében a jelenlegi kezdőbérrel vetekedő ösztöndíjrendszert és garantált elhelyezkedést kínálnának fel a hallgatóknak.
Hozzátette: a végzés után lenne egy hároméves gyakornoki időszak, majd hatévente egy minősítési eljáráson esne át minden gyakorló pedagógus. Aki nem felel meg, az megkapná a támogatást ahhoz, hogy pótolja hiányosságait, s két év múlva ismét minősítenék.
Az MSZP szerint a húszéves demokrácia szégyene, hogy olyan semmitmondó választási programmal lehet pályázni a kormányzásra Magyarországon, mint amilyen a Fideszé; erre példaként az oktatási területet hozta fel Tatai-Tóth András szerdai budapesti sajtótájékoztatóján. Az MSZP oktatási munkacsoportjának vezetője szerint kifelejtették az oktatást a Fidesz-programból, abban erre vonatkozóan csak általánosságok szerepelnek. Mint mondta, mivel a program címe a Nemzeti ügyek politikája, ebből arra lehet következtetni, hogy a Fidesz számára az oktatás nem nemzeti ügy, hiszen a dokumentumban nincs ilyen fejezet. |
A felsőoktatásról szólva azt mondta, ma is aláírná miniszterként a Bologna-dekrétumot. Jelentős korrekciók és kiigazítások kellenek ugyanakkor a rendszerben - jegyezte meg, hivatkozva arra, hogy ma az alapdiplomák jelentős részének nincs munkaerő-piaci, szakmai relevanciája. Szerinte azt a szerepet kell az alapdiplomának betöltenie, mint korábban a főiskolai diplomának. Szükségesnek tartotta a tanárképzésben az osztatlan képzés visszaállítását.
Felül kell vizsgálni a magántőke bevonásával megkötött PPP-szerződéseket, születési körülményeik és tartalmuk egyaránt aggályos - mondta Pokorni Zoltán. Mint mondta, az egyetemek abba az irányba sodródnak, hogy nem tudják kifizetni a törlesztéseket. Közpénzről van szó, nem maradhat homályban semmi ezeknél a szerződéseknél - szögezte le.
Saját jövőbeni szerepvállalásáról azt mondta, nem feltétlenül kormányzati pozícióban gondolkodik. Legfontosabb feladatának most - és hosszabb távon is - a hegyvidéki polgárok képviseletét tartja, de emellett szívesen részt vesz a következő kormány oktatáspolitikai munkájában, ha azt a "Fidesz dominálja".
A miniszterelnök-jelöltek esetleges televíziós vitáját az országgyűlési választás két fordulója közötti időszakban tartja elképzelhetőnek, „bár nem vagyok biztos abban, van-e értelme egy ilyen vitának” – tette hozzá.
Fogynak a pályakezdők, gyűlnek a nyugdíjasok
Bolognai folyamat: menjenek többen külföldre!
Az oktatás a budapesti büdzsé legnagyobb vesztese
Munkapiaci körkép: Magyarország kivétel
MTI