1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A történelem ismétli önmagát az Atlanti óceán mindkét oldalán: a Boeing bejelentette, márciusról nyár elejére halasztja új utasszállítója első repülését.- Márványi Péter jegyzete
A történelem ismétli önmagát az Atlanti óceán mindkét oldalán: a Boeing bejelentette, hogy márciusról nyár elejére halasztja új utasszállítójának első repülését. - Márványi Péter jegyzete

Az egyébként elképesztő üzleti sikernek ígérkező 787-es tehát majdnem olyan mértékben csúszik a saját menetrendjéhez képest, mint az európai óriás, az A-380-as. De a jelek szerint az okok egészen mások. A világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus büszkesége tervezési anomáliák, például a kábelezés hibái miatt került bajba, de a zűrzavar lényege valójában a menedzsment gyengesége és a nemzeti torzsalkodás volt.

Az óriásgép gondjai kicsit mintha az Unió bajait modellezték volna, az új típus megszületésénél is fontosabb volt a résztvevőknek, főképp a franciáknak és a németeknek a gyártásból való részesedés mértéke. Az amerikaiak ugyancsak az összhang hiányával küszködnek, de nem nemzeti, hanem globális vállalati vetületben: az első gép jelentős részben azért késik, mert sok mindent, amit a beszállítók kellett volna, hogy elvégezzenek, azt Everettben, a Boeing gyártócsarnokában kell a Boeing embereinek elvégezniük.

 A 787-es többféleképp jelent új korszakot a repüléstörténetben, például a gép nagy része, beleértve a teljes törzset, kompozit műanyagokból épül, radikálisan más az elektromos és a kondicionáló rendszere, újak, csendesek és alacsony fogyasztásúak a hajtóművek, nagyon eltérő, a komfort újfajta értelmezését nyújtja a mai gépekhez képest az utastér, meg még sokminden más teszi technológiai oldalról úttörővé a típust.

Ugyanakkor abban is nagyon más lesz - lenne - a 787-es, hogy sosem látott globális összjáték eredményeként gyártanák, ráadásul a fő beszállítók a gép egy-egy nagyobb darabját, törzsszekcióját vagy szárnyát, vezérsíkjait teljesen készen, a belső berendezésekkel együtt kellene, hogy szállítsák az összeszereléshez, erre a célra külön hatalmas szállítógépet fejlesztettek a 747-es Jumboból, hogy az hurcolja Everettbe a részegységeket.

Nos ez a láncolat mondott csődöt, legalábbis az első példány esetében, olyannyira, hogy még bizonyos szimpla kötőelemek is hiányoztak, a tavaly már bemutatott gyönyörű prototípust gyakorlatilag újra össze kell rakni. A Boeing új főnökséget rendelt a programhoz, és saját menedzsereit küldte a szélrózsa minden irányába, Európától Japánig a beszállítók nyakára, hogy felpörgessék a folyamatokat, de nyilván a csúszás így is majd egy év.

Az amerikai cég azonban egyelőre nem akarja feladni ezt a globális gyártási modellt. Eddig úgy tűnik, hogy a piac a bajok ellenére továbbra is bízik a típusban, továbbra és érkeznek új megrendelések, és ami eddig sosem történt, bőven a gép első repülése előtt a rendelésállomány már 817 darabnál tart. De hogy a későbbi átadások miatti későbbi fizetések okoznak-e jelentős pénzügyi problémákat az amerikai óriáscégnél, ez csak később derül ki majd.

Márványi Péter jegyzete

Üres fejjel egyenest a Holdra
Végre: megfejtették Mona Lisa évszázados rejtélyét
Nagy tudós egy gonosz században
Szelel a bioüzemanyag-lufi
Az olimpia megmentette a Sportkórházat
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG