.jpg)
Az Európai Unió eddig csak a bizottság élére nevezett ki elnököt, ám a közösség éppen ratifikáció alatt álló reformszerződése létrehozta az uniós elnöki posztot. Az új hivatalt betöltő személyt a tervek szerint összetett feladatkörrel fogják felruházni: amellett, hogy alapvető küldetése lesz az unió közös hangjának képviselete a világban, olyan technikai jellegű feladatokat is el kell majd látnia, mint az elnöklés a kormányfői tanácskozásokon. Egyelőre nem világos, melyik szerepkör kap majd nagyobb hangsúlyt: a csúcstalálkozók napirendjének előkészítése és a szervezet működéséhez szükséges technikai feltételek biztosítása, vagy pedig a közös álláspont képviselete és érvényesítése - írta elemzésében a Newsweek című hetilap.
Lakásvásárlás akár 0% önerővel, június 30-áig jelentősen csökkentett egyszeri költséggekkel! |
Ám az EU konstrukciójában éppen az a zseniális, hogy a gépezet szép lassan megoldást tud találni a világ más térségeiben teljesen megoldhatatlannak látszó feladatokra is: például az eurózóna kialakítására vagy a munkaerő szabad áramlásának bevezetésére. A héten pedig az uniós szakminiszterek megállapodásra jutottak az Európai Unió munkaidő-irányelvéről és a kölcsönmunka szabályozásáról.
Jelenlegi és egykori európai miniszterelnökök máris sorban állnak az unió elnöki tisztségének betöltésére. A várhatóan 2009 nyarától aktív poszt aspiránsainak listáját az európai konzervatív körökben nagy népszerűségnek örvendő Jean-Claude Juncker luxemburgi kormányfő vezeti. A "bonviván" Juncker az Európai Egyesült Államok föderalista álmának egyik utolsó meghatározó képviselője. Ám elképzelhető, hogy az új generációs, az EU-t inkább az államok konföderációjának irányába terelő európai vezetők megvétózzák Juncker megválasztását. Fő érvük vele szemben az, hogy a luxemburgi politikus túl sok hatalmat akarna Brüsszelre ruházni a nemzetállamok rovására.
Anders Fogh Rasmussen dán miniszterelnök, aki hazájában a következő választásokon nem számíthat túl nagy sikerre, ugyancsak szívesen betöltené az uniós elnöki posztot. A dán jelölt vonzerejét azonban némileg visszavetheti, hogy koalíciójában részt vesz néhány erőteljesen bevándorlás-ellenes politikus.
Valéry Giscard d´Estaing volt francia kormányfő, az EU-alkotmány első tervezetének kidolgozója feltehetően szintén nem utasítaná el az új uniós hivatalt. Nemrég egy interjúban az EU-elnökségről beszélve kifejtette, melyek véleménye szerint az alapvető elvárások az új poszt betöltőjével szemben - és lényegében a saját szakmai önéletrajzát vázolta fel...
Brüsszelben felmerült José Manuel Barroso bizottsági elnök neve is. Amennyiben ő lenne a befutó, helyét a találgatások szerint Juncker vagy Wolfgang Schüssel volt osztrák kancellár vehetné át a közösség végrehajtó szervének élén.
Nicolas Sarkozy francia elnök - többek nagy meglepetésére - fölvetette Tony Blair nevét is a lehetséges elnökjelöltek között. A volt brit kormányfő személye valószínűleg elfogadható kompromisszum lenne a döntéshozók számára, ám közel sem biztos, hogy maga is akarja az állást. Blair minden jel szerint élvezi a közel-keleti kvartettben betöltött közvetítői tevékenységét. Emiatt kétséges, hogy ezt a küldetését könnyen feladná az uniós elnök - egyelőre még nem is konkretizált - szerepének betöltéséért.
A soros féléves EU-elnökséget a jelenlegi rendszerben júliusban átvevő Franciaország számára komoly kihívás, hogy megtalálja a megfelelő jelöltet, akinek kinevezését a jövő júniusban megválasztandó Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.
Ha Sarkozy nem jár sikerrel, és olyan elnök kerül az EU élére, aki nem tudja majd sikerrel hallatni Európa hangját a nemzetközi színtéren, az nemcsak személy szerint a francia elnöknek lesz kellemetlen, de sokat árthat a közösség globális és belső megítélésének is.
Korlátlan túlóra: ezt nem fogja bevenni a gyomrunk
Brüsszel: semmit nem érnénk az adócsökkentéssel
Túlzott deficit: eljárás indulhat Nagy-Britannia ellen
Olcsóbban mobilozhatnak a szegény franciák
Brüsszeltől kértünk segítséget - válasz szerdán (hanganyag)
Nem jól hasznosítjuk az uniós pénzeket (hanganyag)
MTI