.jpg)
A Volkswagen Golf az egyik legnagyobb kárvallottja a hirtelen német piacgyengülésnek, így a Ford Fiestát már csak 4737 darabbal előzte meg idén februárban az egy évvel ezelőtti 9764 darabos előnyével szemben. Az elmúlt hónapban a Golf eladások 4%-kal csökkentek Európa-szerte, ami elsősorban a 9,4%-os németországi általános visszaesésnek köszönhető. Ez azért aggasztó, hiszen a modell teljes európai eladásainak szinte a fele (februárban 45,2%-a) a német piacon realizálódik.
David Di Girolamo, a JATO Consult üzletágvezetője a következőképpen kommentálta a számokat: “a korábban is tapasztalható kisebb hullámvölgyek után a német piac most a valós vásárlói bizalmat tükrözi. Amennyiben ez a trend lesz a jellemző a roncsakciókat befejező többi európai piacon is, akkor az év közepére a teljes európai porondon egyharmados eladáscsökkenéssel lehet számolni.”
Az Egyesült Királyságban a jelenleg futó meghosszabbított roncsakció március végén fut ki, míg Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban a 2010-es év későbbi szakaszaiban fejeződnek be a hasonló kedvezmény-programok. Ezen piacoknak köszönhetően a februári új autó eladási eredmények Európában összességében még mindig pozitív elmozdulást mutatnak 2009 februárjához képest (Spanyolország +47,2%, Egyesült Királyság +26,4%, Olaszország +20,5% és Franciaország +18,7%).
Modellek teljesítménye
Továbbra is Volkswagen Golf vezeti az eladási listákat, bár a német piactól való függése most, több mint egy év után először, komolyan veszélyezteti az évek során kivívott pozícióját.
A főként Nagy-Britanniában, Spanyolországban és Olaszországban hódító Fiesta inkább kamatoztatott a német piacesésből és a Golf gyengüléséből, így sikerült felére csökkentenie a Golffal szembeni hátrányát idén februárban a tavaly februári pozíciójához képest. Magasan ez a két modell vezeti az eladási toplistát, de a Renault Clio, a Fiat Punto, és a Volkswagen Polo is kétszámjegyű növekedést tudhat magáénak tavaly februárhoz képest.
Az Opel/Vauxhall új Astra igen erősen tört be a piacra, ennek köszönhetően ki is lökte a Ford Focust a top 10-ből.
Márkák teljesítménye
Februárban is a roncsprémiumok farvizén utazó kisautók befolyásolták elsősorban a márkák teljesítményét. Különösképpen a Renault kamatoztatott sokat a Clio kiugróan magas eladási számaiból.
Az Opel/Vauxhall, a Toyota és az Audi is nagy vesztesei voltak a német hanyatlásnak, mindhárom márka értékesítései igen kedvezőtlenül alakultak az elmúlt hónapban.
Helyi piaci trendek
Ebben a hónapban Olaszországnak sikerült másodszorra is elnyernie az “Európa legnagyobb újautópiaca” címet. A Fiat dominanciája, valamint a kisautók iránti csillapíthatatlan étvágyuk hozzásegítette az olaszokat ahhoz, hogy Európában egyedüliként 200.000 darab fölötti újautó eladást produkáljanak idén februárban, valamint 25,2%-os növekedést 2009-hez képest az év első két hónapját vizsgálva.
Spanyolországban 47,2%-kal emelkedtek februárban az újautó forgalombahelyezések; egy lenyűgöző eredmény, mely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a piac kikászálódott a 2008-ban elszenvedett krízisből. A legtöbbet a Ford Fiesta, a Nissan Qashqai, a Hyundai i30 és az Opel Astra és Corsa nyertek a spanyol piac erősödésén.
Nagy-Britannia is igen szépen muzsikált az újautó eladások terén idén februárban, plusz 28,7%-kal meghaladva a 2009-es év első két hónapjának összesített eredményét, viszont ne tévesszük szem elől azt a tényt, hogy a brit piacon még mindig futnak a meghosszabbított roncsprogramok, melyek bevezetése óta több mint 320.000 db új autó talált gazdára a program által nyújtott kedvezményeknek köszönhetően. Az SMMT brit autóipari szervezet szerint idén februárban pedig minden ötödik új autót regisztráltak a még futó roncsakcióknak köszönhetően.
Németország mostani problémáján túl igen éles határvonal rajzolódik ki az akciók által támogatott nyugat-európai piacok, valamint a költségvetési roncskedvezményeket nélkülözni kénytelen kelet-európai piacok újautó eladási számai között.
Di Girolamo a következőképpen összegzi a helyzetet: “a teljes kép még mindig nem pozitív. Kelet-Európában ugyan kisebb mértékű visszaesés tapasztalható, azonban ez inkább a bázis időszak gyengeségéből adódik, mintsem a piacok valós erősödéséből, sajnos. Már 2009-ben láttuk a számokon a recesszió hatásait, melyek a mai napig is folytatódnak. Azonban Nyugat-Európa valós számai sem kecsegtetőbbek ha leszámítjuk a roncs-akciók által gerjesztett látszólagos keresletnövekedést, mint ahogy azt a német példa is bebizonyította.”
Elintézte magát a Toyota
Csak ott pörög az autópiac, ahol van roncspénz
Renault-ba ül a Mercedes?
Privátbankár