Mégsem zuhannak akkorát a légitársaságok?
A korábbinak a felére csökkentette a légitársaságok idei összesített veszteségére vonatkozó előrejelzését a nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA).
A szervezet csütörtökön közölt elemzése szerint az ágazat 2,8 milliárd dollár veszteséget szenved el 2010-ben. A 240 légitársaságot tömörítő szövetség három hónapja még 5,6 milliárd dolláros mínuszt valószínűsített, az utaskilométerre jutó hozam "rendkívül alacsony" szintje miatt. Időközben nagyot javult a helyzet. "Látjuk már, ahogyan lassan kiderül az ég a gépeink előtt" - nyilatkozott Giovanni Bisignani, az IATA vezérigazgatója.
A személyszállításban éves szinten 2 százalékkal emelkedhet a hozam, míg a teherszállításban 3,1 százalékos javulás várható 2010-ben. Tavaly mindkét mutató 14 százalékkal romlott. Az utasforgalom 5,6 százalékkal bővülhet a tavalyi rekord mértékű, 3,5 százalékos visszaesés után, a teherforgalomban pedig 12 százalékos növekedést vár az IATA a 2009-ben elszenvedett 10,1 százalékos éves szintű zuhanás után.
A javulás már tavaly év végén megindult, így a 2009-re várt 11 milliárd dolláros veszteség is mérséklődhet, 9,4 milliárd dollár lehet. A növekedés motorja Ázsia és Latin-Amerika, Európa és Észak-Amerika pedig lemarad. "Kétüteművé alakul a repülési ágazat" - mondta Bisignani, aki szerint 2010-re esik majd a polgári repülés eddigi legmélyebb válságát követő kilábalási szakasz közepe. A veszteség mérséklődik, a bevétel pedig 44 milliárd dollárral több lehet a tavalyinál, de 43 milliárd dollárral kevesebb a 2008-as csúcsnál.
A kőolajár azonban keresztülhúzhatja a számításokat. Az előrejelzés hordónkénti 79 dolláros árral számol, ami összesítve 132 milliárd dolláros, a légitársaságok működési költségének negyedét kitevő terhet jelent. "Az olajár alakulása a legnagyobb kockázat" - mondta a szervezet vezetője.
Az IATA adatai szerint eddig már több mint 30 légitársaság ment csődbe a válság miatt, és a tagvállalatok összesített adóssága elérte a 200 milliárd dollárt. "Van néhány dolog, amire egyáltalán nem alkalmas a mostani helyzet. Ilyen a fizetésemelés, a szolgáltatások árának emelése, és legfőképpen a sztrájk" - mondta Giovanni Bisignani.
Wizz Air: mindent átírhatunk az utolsó pillanatban
Se utas, se pénz: haldokolnak a vidéki repterek
Malév: az oroszok jövő hétig biztos utalnak
50+50 évre adták el a sármelléki repülőteret
MTI