.jpg)
Az olajárak világpiaci emelkedése erőteljesen megnövelte az üzemanyagok hazai árát is. Ez elsősorban a közúti fuvarozásban, a szállítmányozóknak, logisztikai szolgáltatóknak jelentős többletköltséget eredményez.
Megkérdeztük néhány érintett cég véleményét, hogy szolgáltatásaiknál, üzleti kapcsolataikban milyen gondokat okoz az üzemanyagok áremelkedése, milyen megoldási lehetőségeket tartanak reálisnak a megbízók felé történő díjemelésre, mennyire tartósnak ítélik meg a magas árakat, és hosszabb távon milyen elképzeléseik vannak a közúti fuvarozás területén.
Kompenzációs rendszer
Már az EU csatlakozást követő időszakban is kiszámíthatatlan és igen hektikus volt az üzemanyagár változása és annak mértéke. A változás folyamatos követésével, és az ehhez kapcsolódó, folyamatos szolgáltatási díjváltozások miatt állandó egyeztetéseknek voltak kitéve a szerződő partnerek. Az utóbbi hónapokban a hektikusságot folyamatos árnövekedés váltotta fel, és az év elejére visszatekintve, a napokban már 15%-ot megközelítő üzemanyagár-növekedés állt be.
Szabó Zoltán, a Ghibli Kft ügyvezetője szerint a megbízók legfontosabb és legalapvetőbb érdeke, hogy a jó szolgáltatási színvonalat nyújtó partnereiket megtartsák, hiszen a logisztikai szolgáltatás biztonsága sokkal többet ér, mint az a néhány százalékos fuvardíjemelés, amit kényszerűségből a szolgáltatónak tovább kell hárítania. Elmondása szerint ez egyébként jó alkalom lesz arra, hogy tovább javuljon a szolgáltatások színvonala, hiszen az elismert díjnövekedéshez a megbízók újabb elvárásokat fogalmazhatnak meg a szolgáltatók felé.
Karmazin György, a BI-KA B.T. cégvezetője szerint "jelenleg az üzemanyag költségének aránya a fuvarozó alvállalkozók fuvarteljesítési költségein belül 50%-ot képvisel. Tehát ez a legnagyobb költségelem, ennek folyamatos költség- és aránynövekedése rendkívüli negatív hatással van a fuvarozók eredményességére. Ezért az üzemanyagárak növekedéséből adódó költségnövekedést, mindenképpen tovább kell hárítani a megrendelőkre, és ezt a jövőben automatikusan kell alkalmazni."
Azonnal fellendült a piaci olajár az amerikai kormányzat bejelentését követően az ország kereskedelmi olajtartalékainak múlt heti csökkenéséről. A piac már ezt megelőzően emelkedő irányzatával jelezte, hogy kedvezőtlen tartalékadatra számítanak a befektetők. A csökkenés 4,6 millió hordó lett, míg az előzetes elemzői várakozás átlaga valamivel 1 millió hordó feletti csökkenésről szólt. Az előzetes várakozások a benzintartalékokkal kapcsolatban igazolódtak: ezek 1 millió hordóval nőttek, miként a feldolgozott termékek (dízel- és fűtőolaj) tartalékai is, 2,3 millió hordóval. |
Szántó Lajos, a Rapidsped logisztikai igazgatója szerint a kompenzációs rendszert a következőképpen lehet kialakítani: "Szerződő partnereinknél kompenzációs rendszer kiépítését kezdtük el, amely azonban nem fedezi az összes pluszköltséget. Ilyen például a gázolajár indexálás, vagyis amikor a gázolaj ár bizonyos százalékos emelkedése, vagy csökkenése esetén a díjszázalékok emelkednek, vagy csökkennek."
Hasonló véleménnyel van Szemkeő Gábor, a GLS EE Managing Directora, aki szerint "az üzemanyagár-emelkedés a többi szolgáltatóhoz hasonlóan arra kényszerít minket, hogy a költségtöbbletet a megbízókra áthárítsuk. Ezért a dízel üzemanyag APEH által közölt árának alapján sávos dízel felárat alkalmazunk, mely a dízelár növekedése esetén magasabb, csökkenése esetén alacsonyabb lesz, és ha a dízel ára a normálisra csökken vissza, tovább nem számítjuk fel."
Kis Ernő, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. gazdasági igazgató szerint a fuvarozók belső tartalékai elfogytak, a költségstruktúrában az üzemanyagár mértéke nagy, így nehezen lehet "lenyelni" az áremelkedéseket. Mindez számos fuvarozó cég megszűnéséhez vezethet, illetve a műszaki és minőségi szolgáltatási színvonalcsökkentését eredményezheti.
Mi várható a jövőben?
A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye volt, hogy a gázolaj áremelkedése folytatódik, a magas ár év végéig tartós lesz, az ázsiai növekvő kereslet és a határidős árutőzsdei befektetések tartós növekedése miatt. A forint erősödése ráadásul tovább rontja a helyzetet, mert a fuvarozó cégek többsége már euróban számol.
Szerdán késő délután három dollárt meghaladó nyereségen állt a kőolaj ára Londonban és New Yorkban. Napközben is emelkedett az olajár, amely tovább drágult arra a hivatalos adatra, hogy a múlt héten a vártnál jóval nagyobb mértékben csökkent az amerikai olajtartalék az import mérséklődésére. Röviddel 17:30 óra után az Intercontinental Exchange (ICE) londoni IPE-jegyzésében az északi-tengeri Brent júliusi lejárata 3,48 dollár emelkedéssel 134,50 dolláron állt. A New York-i árupiacon (NYMEX) a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta júliusi jegyzése 3,97 dollárral 135,28 dollárra nőtt. |
A nemzetközi fuvarozói piac már most megmozdult, a díjemelések az ad hoc megbízások esetén 10-15%-osak. A növekvő olajár okozta fuvarozói költségnövekedést a szállíttatóknak el kell fogadniuk, ha a szerződött, jól teljesítő partnereiket nem akarják elveszíteni, veszni hagyni.
Sok fuvarozó vállalkozás fog csődbe menni - főleg a kis- és középvállalkozók -, ahol a költségek kontrollja nem megfelelő, vagy azok, akik nem fizető megbízókkal dolgoznak.
Nem kecsegtetnek jóval a távolabbi kilátások sem. A legtöbb cég már takarékos fogyasztású, EUR 5 normájú kamionokat, járműveket alkalmaz. A modern eszközök beszerzésére az alacsony hatékonyságú vállalkozásoknak nem lesz tőkéje.
Kis Ernő véleménye szerint a biodízel ára nem az előállítási költségekhez, hanem a kereslethez fog igazodni, így az sem lesz lényegesen olcsóbb.
A fuvarozók tehát több sebből véreznek, így gyors segítségre van szükségük. A fuvardíjak emelkedése szükségszerű, azonban gyors intézkedések kellenek még a kormány részéről is, hogy a fuvarozók versenyképességét a környező országok fuvarozóival szemben aláásó szabályozások kedvezőbbek legyenek. A gazdaság számára fontos, hogy az itt megtermelt áruk továbbra is magyar rendszámú kamionokkal jussanak el a rendeltetési helyükre.
Forró a helyzet Európa-szerte
Mintegy 50 ezer lengyel kamionsofőr tüntetett egy órán át az ország útjain, követelve a kormánytól, hogy tegyen intézkedéseket az üzemanyagárak drasztikus emelkedése ellen. A lengyelországi nemzetközi fuvarozók egyesületének elnöke elmondta, hogy a kamionok délben álltak le az utak mentén és a parkolókban, de nem akadályozták közúti forgalmat az egy órán át tartott demonstráció során.
Jan Buczek azonban kilátásba helyezte: bekeményítenek, ha a kormány nem reagál követeléseikre. Buczek utalt arra is, hogy az üzemanyagár emelkedése - akárcsak a zloty erős árfolyama az euróval szemben - már több fuvarozó kisvállalkozást tönkretett.
Felfüggesztették az üzemanyag-feltöltést szerdán a lisszaboni repülőtéren a magas benzinárak ellen tiltakozó teherautósofőrök sztrájkja miatt. Az intézkedés miatt késések előfordulnak, de járatokat nem kellett törölni Portugália legnagyobb nemzetközi légi kikötőjében, amely Európa egyik fontos közlekedési csomópontja. "Nincs üzemanyag-feltöltés a Portela repülőtéren, a rendelkezés alól csak a sürgős, a katonai és az állami gépek esetében van kivétel" - közölte a portugál repülőtereket felügyelő hatóság szóvivője.
A légitársaságok kis technikai kitérővel más repülőtereken tankolhatják fel járataikat, többek között északon, Portóban vagy a Madeira szigetén fekvő Funchalban - fűzte hozzá Rui Oliveira, a TAP portugál légitársaságot hozva fel példaként. A tisztségviselő szerint a légitársaságokat már hétfőtől, a fuvarozók sztrájkjának kezdetétől figyelmeztették a várható üzemanyaghiányra, ezért egyetlen járatot sem kellett törölni. Tizenkét tartálykocsi már útban van a lisszaboni repülőtérre - toldotta meg.
A portugál és spanyol kamionosok hétfőn kezdődött sztrájkja miatt több lisszaboni benzinkútnál is elfogyott az üzemanyag, és a még működő töltőállomásoknál hosszú sorokban várakoznak az autósok. A portugál fővárosban a kiskereskedők arról számoltak be, hogy az üzletekben megcsappantak az élelmiszerkészletek is.
Teljesen leállhat a spanyolországi autógyártás, mert a sztrájkoló kamionosok miatt az alkatrészszállítmányok akadoznak vagy szünetelnek. A gyártók szövetsége szerint csütörtökön már gyakorlatilag minden üzem leállásra kényszerülhet, hacsak valamiképp nem jutnak hozzá a szükséges részegységekhez. A járműgyártók napi termelése összesen 13 ezer gépkocsi.
Mint ismeretes, a spanyol kamionosok már napok óta sztrájkolnak, utakat zárnak le az üzemanyag magas ára elleni tiltakozásul. Elemzők szerint ha az autóipar is megbénul, akkor igen súlyos helyzet alakul ki Spanyolországban, nem csak azért, mert 70 ezer ember nem tud dolgozni, hanem a gazdaság növekedése már ettől függetlenül is rendkívül lelassult, elsősorban az építőipar nagy visszaesése miatt.
Közben a spanyol kormány hozzálátott az alapellátást gátló útakadályok felszámolásához, és bejelentette, hogy "a legnagyobb határozottsággal" fog fellépni a közlekedést akadályozó fuvarozók ellen.
Benzinpánik lehet a hétvégén
Lélegzetvétel az olajárcsökkenés után
Az uniós csúcsot is elérheti az olajár
Spanyol sztrájk, portugál blokád
Keserű az olajkapszula
Az egész világot kiborítja a benzinár