A csőd által fenyegetett detroiti hármak - a GM és a Chrysler mellett a Ford - előző nap nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket. A három vállalat összesen 34 milliárd dollár áthidaló szövetségi hitelt kér. A GM közölte: 4 milliárd dollár azonnali tőkeinjekcióra van szüksége ahhoz, hogy fizetőképes maradhasson az év végéig. Eddig nem lehetett tudni, hogy a GM helyzete ennyire drámai. A cég összesen 18 milliárd dolláros hitelre tart igényt.
A Chrysler 7 milliárd dollárt kér, méghozzá december 31-ig. A vállalat további 6 milliárd dollárért folyamodik az energiatakarékos autófejlesztés folytatására.
A három gyár közül a legkedvezőbb pénzügyi helyzetben levő Ford 9 milliárd dollár szövetségi hitelt kér, de jelezte, hogy egyelőre nem akarja felhasználni. Ezenkívül 5 milliárd dollárt igényel az alacsony fogyasztású, környezetbarát autók fejlesztésére.
Mindhárom cég ígéretet tett, hogy felgyorsítják a kisebb fogyasztású autók gyártását. A GM és a Ford azt is jelezte, hogy megválnak bizonyos márkáiktól.
A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. Mint a The Washington Times megjegyezte, a három vállalaton a benzinár jelentős csökkenése sem segített.
A USA Today arról írt, hogy a három vállalat vezérigazgatója ezúttal nem magánrepülőgéppel érkezett Washingtonba, és felajánlották, hogy évi 1 dolláros fizetéssel is beérik, ha hitelhez jutnak. Ez azonban nem elég a szövetségi segítséghez, alaposan meg kell indokolniuk kérelmüket.
A The Washington Times szerkesztőségi cikkében úgy foglalt állást, hogy a Nagy Hármak nem kaphatnak több szövetségi hitelt. A lap szerint a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, a Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést kell végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.
Régi autóikban maradnak a németek
Sikeres lehetett a német autólobbi
A GM agresszívan faragja költségeit, nagy a baj
MTI