Október 6-án mértük fel három hipermarketlánc egy-egy egységében az élelmiszerárak havi és éves változását, ehhez ismét 30 termékből álló élelmiszer-mintakosarunkat hívtuk segítségül. A július óta jellemző csökkenő-stagnáló trend megfordulni látszik, vagy legalábbis megtorpant: jelenleg nincs olyan áruház, ahol 15 ezer forint alatt megúszhattuk volna teszt-bevásárlásunkat.
Úgy tűnik, szoros vetélkedés van kialakulóban az első helyért: az Auchan hosszú időn át tartó hegemóniáját augusztusban nem csak egyszeri alkalommal tudta megtörni a Cora, októberben újra a kék-fehér francia lánc került az élre. Havi szinten 0,7 százalékkal emelkedtek ugyan az árak a Corában, ám az Auchan 4,4 százalékot dobott a kosár ellenértékére, amivel elveszítette a múlt hónapban megszerzett első helyet. A Tesco ugyan egyedüliként mérsékelte átlagos árait októberben, ám a franciák vetélkedésébe ezúttal sem tudott beleszólni, csak összébb rázta a mezőnyt.
A Corában 15 155 forintot kértek volna mintakosarunkért, ez 4 százalékkal drágább a tavalyi értéknél. Az Auchan 15 632 forinttal került a második helyre: ez 13,3 százalékkal magasabb, mint egy éve. A Tescóban 16 125 forintot mutat az egyenleg, ez 6,6 százalékkal több, mint egy éve.
Az átlagos kosárérték 15 637 forint lett, ami 126 forinttal, azaz 0,8 százalékkal több, mint szeptemberben. Tavaly ilyenkor 1 138 forinttal kellett volna kevesebbet ugyanezért: ez azt jelenti, hogy méréseink szerint az élelmiszerek egy év alatt átlagosan 7,8 százalékkal lettek drágábbak, mint egy évvel ezelőtt.
A havi áremelkedést nem foghatjuk kizárólag szezonális hatásokra: ahogy grafikonunkon is látszik, az elmúlt 4 évben a mostani a legmagasabb éves októberi áremelkedés; 2009-ben egyenesen éves árcsökkenést mértünk októberben.
A Tesco felzárkózásával 1000 forint alá csökkent a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között, azaz 6 százalékot spórolhatnak a vásárlók, ha mintakosarunkat teljes egészében a Corában szerzik be. Ennél nagyobbat spórolhatunk az élelmiszereken, ha mindent ott szerzünk be, ahol az a legolcsóbb: ezesetben 14 417 forint lenne a számla végösszege, ám a tripla utazgatás vagy a tripla létszámú bevásárlócsapat költségeit sem árt figyelembe venni.
Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten az alma és a párizsi árában mértünk jelentősebb árcsökkenést. A liszt, a csokoládé és a narancslé viszont több mint 10 százalékot drágult szeptemberhez képest. Éves összehasonlításban a krumpli 46 százalékkal lett olcsóbb, az alma 24-gyel, a kenyér pedig 10 százalékkal. A dráguló termékek listáját a cukor vezeti vezeti bő 56 százalékkal, 30 százaléknál jobban drágult a liszt, a kávé, a csokoládé és a margarin, de több mint 10 százalékkal többe kerül a narancslé, a kóla, a joghurt, a margarin, a csirkemell, az olaj, a chips, és a banán is, mint tavaly októberben.
Havi legolcsóbbak
A KSH kedden közli adatait a fogyasztói árak szeptemberi alakulásáról. |
Aki a hideg beköszöntét minél olcsóbb keserűlikőrrel szeretné orvosolni, ne Unicumban vagy Jägermeisterben gondolkozzon: a gyógynövénykivonatokat tartalmazó barnás ital legolcsóbb képviselője a Tescóban árusított hétdecis Szent László, melynek literenkénti ára 2050 forint. A Corában a Kortyos Keserű literje 2298 forint volt, az Auchanban pedig Julianus Barátot vehetünk 2 forinttal 3000 alatt.
Aki a legdrágább húsok között válogat a hétvégi ebédhez, és vesepecsenyét sütne, az Auchanban úszhatja meg a legolcsóbban a vásárlást, itt 4999 forintot kértek a marhahús kilójáért. A Corában 6999 forint volt az árcímkén, a Tescóban viszont ottjártunkkor nem árultak vesepecsenyét.
Indulhat az áremelkedés?
A közeljövőben több tényező is megdobhatja az árakat a hipermarketekben: egyrészt novembertől ötven százalékkal emelkedik az aromás szeszesitalok jövedéki adója, a sör, a bor, a pezsgő és a minőségi szeszes italok esetében 5 százalék lesz az adóemelés.
Bizonyos termékek esetében emelkedhet a chipsadóként ismert népegészségügyi termékdíj mértéke, a nemrég kiszivárgott tervek szerint az érintett termékek körébe pedig bekerülhetnek az ízesített sörök, az alkoholos üdítők és a kávé is.
A januártól életbe lépő áfaemelés hatása viszont várhatóan minden termék esetében érezhető lesz majd.
Privátbankár - Gáspár András