.jpg)
Fritz Henderson vezérigazgató közölte, hogy a GM nagyra értékeli a Magna International és orosz partnerei - a Sberbank és az GAZ autógyár - erőfeszítéseit az igazságos megállapodás elérése érdekében, de az európai üzleti körülmények és a GM általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát. Henderson szerint a GM hamarosan a német kormány elé terjeszti az Opel átszervezési tervét. A GM azzal számol, hogy az Opel átszervezése 3 milliárd eurójába fog kerülni.
Henderson hozzátette, hogy a GM azt reméli, meg tudja erősíteni jelentős üzleti tevékenységét Oroszországban, és felújítja a közvetlen együttműködést a GAZ-al, az orosz vállalat tevékenységének korszerűsítése, és az orosz piaci kölcsönös érdekeken alapuló meghódítása érdekében.
A GM igazgatótanácsának döntése 180 fokos fordulatot jelent eddigi elképzeléseihez képest. Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak, amely az orosz Sberbankkal és az GAZ-al együtt akarta megvásárolni az Opel 55 százalékos résztulajdonát, és szándékáról már értesítette is az EU-bizottságot. A brüsszeli testület azt ígérte, hogy november 27-ig értékeli versenyjogi szempontból a vételi ajánlatot.
A GM azonban visszalépett korábbi szándékától, és a "B" terv mellett tette le a voksát, vagyis az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával. Az Opel üzemi tanácsa és a politika is korábban mereven elutasította ezt a megoldást, kételkedve abban, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.
Az európai versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene a német kormány által az Opelnek ígért összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagot is, amellyel kapcsolatosan Brüsszelnek fenntartásai vannak.
Ulrich Wilhelm berlini kormányszóvivő közölte, hogy a német kormány sajnálja a GM igazgatótanácsának döntését. A szóvivő közölte, hogy a döntéssel "megszakadt egy befektetési eljárás, amelyet az érintettek - beleértve a GM-et is - több mint hat hónapon át intenzíven folytattak". Wilhelm szerint Németország most azt várja a GM-től, hogy megerősítse az Opelt, és visszafizesse az év elején a német állami bankoktól kapott 1,5 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt.
Siegfried Wolf, a Magna társ-vezérigazgatója közölte, hogy a társaság a továbbiakban is támogatni fogja az Opelt és a GM-et. "Megértjük, hogy a tanács arra a következtetésre jutott, hogy a GM érdekeit leginkább az Opel megtartása szolgálja, amelynek fontos szerepe van az GM globális szervezetében" - mondta Wolf.
Meg Reilly, amerikai kormányszóvivő azt mondta, hogy a Fehér Ház nem közreműködött a GM-igazgatótanács döntésében.
Az Opel üzemi tanácsa - amelynek ugyancsak jóvá kellett volna hagynia az eladást - négy héten át tárgyalt a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban, és nemrégiben megállapodásra is jutottak egy éves 390 millió dolláros prémiumvágásról.
A GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás. Az Opel havonta 70 millió eurót él fel, s a vállalatot jelenleg életben tartó 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsön már csak november végéig elegendő.
Újabb vizsgálat az Opel ügyében
Opel: Ausztria és Lengyelország is besegít
A Fiat a Chryslerrel bünteti az új Opel-tulajt
MTI