1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Huszonhét vagy annál több tagállammal is hatékonyan működő szervezetté kívánja tenni az EU-t a reformszerződés, emellett láthatóbbá, erőteljesebbé tenné az unió külföldi szerepvállalását.
Huszonhét vagy annál több tagállammal is hatékonyan működő szervezetté kívánja tenni az Európai Uniót a reformszerződés, amelyről csütörtökön tartottak népszavazást Írországban, s emellett láthatóbbá, erőteljesebbé tenné az unió külföldi szerepvállalását.

Elsősorban az uniós döntéshozatal egyszerűbbé és hatékonyabbá tételével szerződés jó időre elvégez minden olyan intézményes feladatot, amelyet az unió immár öt évtizede zajló mélyülése és bővülése követel meg. Az EU vezetői lépten-nyomon hangoztatják azt is, hogy a dokumentum révén lehetővé válik, hogy az unió ne foglalkozzon a lakosság számára érdektelen belső szervezeti problémákkal, hanem munkáját teljes egészében a polgárokat foglalkoztató ügyeknek szentelje.



A megállapodás - amelyet aláírásának helyszíne nyomán egyre gyakrabban lisszaboni szerződésként emlegetnek - további előnye, hogy mind az unión kívülről, mind a tagországok lakossága számára a jelenleginél átláthatóbbá, követhetőbbé és érdekfeszítőbbé teszi az eddig "brüsszeli vízfejként és jogszabálydzsungelként" kezelt unió munkáját.

A szerződés tárgyalása alatt és az aláírása óta eltelt időben az unió már igyekezett bizonyítani, hogy minél inkább az embereket közvetlenül érintő problémákra koncentrál: példaként a mobiltelefon-tarifák csökkentését, a szabad mozgás, munkavállalás és szolgáltatás-gyakorlás kiterjesztését, a fogyasztóvédelmi jellegű intézkedések szaporodását szokták említeni.


A sok visszautalás, külön magyarázat és kivételezés miatt a "lábjegyzetek szerződésének" is nevezett dokumentum révén az EU mintegy ötven új területen áttér az eddigi egyöntetű döntéshozatalról a minősített többség elvére. Ez utóbbinál új, úgynevezett kettős többségi (a támogató országok számát és lakosságát egyszerre figyelembe vevő) döntéshozatali rendszer lép majd életbe - igaz, a jelenlegi rendszerben jelentős kedvezményeket élvező lengyelek követelésére csak 2014-től kezdve, és teljes egészében csupán 2017-ben. (2014 és 2017 között, ha egy ország kéri, a minősített többségű döntésnél a mostani módszer szerint is ki kell számolni a szavazatokat, s ha az kedvezőbb az adott állam számára, akkor azt kell alkalmazni.)


Az EU nemzetközi szerepének növelése érdekében bővülni fog (kiegészül az eddigi külügyi EU-biztosi illetékességgel) az EU kül- és biztonságpolitikai főmegbízottjának hatásköre, aki - bár nem nevezik annak - egyfajta közös EU-külügyminiszter szerepét is betölti majd. Létrehozzák az egyszemélyi EU-elnöki tisztséget: az ezt betöltő politikus két és fél évre kapja mandátumát, s ő elnököl majd az EU-csúcsértekezleteken. Vita van még arról, e két feladatkör között hogyan oszoljék meg az unió képviselete külföldön.



Szerződéses része lesz a joganyagnak az alapvető jogokat biztosító - a kisebbségi jogok említése miatt Magyarországnak kiemelten fontos - uniós charta, bár a brüsszeli kompromisszumnak megfelelően annak tartalma Nagy-Britannia és részben Lengyelország számára nem jelent jogi kötelezettségeket.


Az Európai Bizottság - az EU nem választott végrehajtó szerve - "a hatékonyság növelése érdekében" csökkenteni fogja 2014-től biztosainak számát. Míg jelenleg minden tagállamnak van biztosi posztja, a jövőben a tagállamok mindenkori számának kétharmadával lesz egyenlő a biztosok száma.


A szerződés növeli azon területek számát, amelyeken az Európai Parlament választott képviselőinek kell a tagállamokkal együtt jóváhagyniuk az EU új jogszabályait. Különösen vonatkozik ez az igazságügyi, a biztonság- és a bevándorláspolitika kérdéseire. Ugyanakkor a reformszerződés 750-re csökkenti az Európai Parlament tagjainak számát.

A nemzeti parlamentek - hivatalosan most először - beleszólást kapnak az EU jogszabályalkotásába. Minden nemzeti parlament meg fogja kapni az EU törvényjavaslatait, hogy megítélhesse, nem csorbítja-e a tervezet a nemzeti törvényhozó testület illetékességi körét. Ha a nemzeti parlamentek egyharmada kifogásolja a javaslatot, akkor visszaküldik azt átdolgozásra az Európai Bizottsághoz.


Nő azon döntéshozatali területek száma (elsősorban az EU-együttműködés jelenlegi legizgalmasabb területén, az igazságügyi és belügyi kérdésekben), amelyeken az egyhangú szavazás helyett többségi szavazással születhetnek döntések. Nagy-Britannia és Írország fenntartotta magának a jogot, hogy csak akkor alkalmazza az ilyen döntéseket, ha jónak látja, de nincs lehetőségük arra, hogy más tagállamokra vonatkozóan is megakadályozzák egy-egy ilyen döntés érvényesülését.

A reformszerződés új közös célokat is megfogalmaz, mégpedig a közös energiapolitika kialakítását és a globális felmelegedés elleni harc közös stratégiájának létrehozását.


Ha egy tagállamot terrortámadás, elemi csapás vagy valamilyen más katasztrófa ér, a szerződés értelmében támogatást kap a többi tagállamtól.

A reformszerződés lehetőséget biztosít a tagállamoknak az Európai Unióból való kilépésre, de a kilépni szándékozó országnak előzetesen meg kell tárgyalnia partnereivel kilépésének feltételeit.


Hozzátartozik a kép teljességéhez az is, hogy a szerződésben foglaltak egy része részleteiben még nincs kidolgozva. Az egyes részterületekről - például a most felálló uniós diplomáciai szolgálat tevékenységéről vagy az eddigi féléves soros elnökségi rendszer átalakulásáról - a ratifikálás után tárgyalnak a tagországok, mint a hogy a személyi döntések (az uniós elnök és külügyi főképviselő kiválasztása) is legkorábban decemberben várhatók.

Amennyiben az ír népszavazás nemleges, az unióban marad a jelenlegi status quo, azaz a 27 ország a jelenlegi intézményes és működési keretek között dolgozik tovább.

A szerződés a //eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2008:115:SOM:HU:HTML internetes címen magyarul is olvasható.

Kezdhetünk aggódni: a "nemek" vezetnek Írországban
Meredten várjuk az ír eredményt


Már 18 tagállam a lisszaboni szerződés mellett
Alkotmány-e az új EU-szerződés?

 

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG