.jpg)
Egyidejűleg jegyzőkönyvet írtak alá annak fő feltételeiről, hogy a szerb NIS olajvállalat 51 százalékát a Gazprom olajrészlege, a Gazprom Neft szerezhesse meg. A Gazprom 900 millió eurót fizet, ebből 400 millió a közvetlen vételár, 500 milliót pedig a NIS fejlesztésére költ 2012-ig. Mindezeknek a megállapodásoknak a részleteiről még további tárgyalások lesznek, mielőtt a konkrét ügyleteket megkötik.
Az aláírás előtt a szerb államfő hálás köszönetet mondott mindazért a segítségért, amelyet Oroszország adott a nemzetközi diplomáciában Koszovó elszakadásának megelőzésére. Az orosz Gazprom földgázipari vállalat garantálja, hogy évente 10 milliárd köbméter földgáz halad majd át Szerbia területén a tervezett Déli Áramlat vezetéken, mondta a szerb kormány egy meg nem nevezett illetékese korábban a Dow Jones hírügynökségnek.
A Gazprom olajipari leányvállalata, a Gazprom Neft és a szerb kormány a szerb állami olajvállalat, a NIS eladásáról is fog tárgyalni, tette hozzá a meg nem nevezett nyilatkozó a hét elején Belgrádban. Azt mondta, hogy a szerb kormány még nem fogadta el részleteiben a NIS 51 százalékára tett orosz ajánlatot, mert az ár még nagyon kérdéses. A Gazprom nem szabott határidőt a megbeszélésekre. A szerb sajtó szerint a Gazprom 600 millió eurót ígért a NIS-részesedésért - korábban 400 millió euró hírlett -, de a Gazpromnál ezt cáfolták. A Gazpromon kívól az osztrák OMV és a Mol Nyrt. is érdeklődik a NIS iránt.
Szerbia jelenleg csak Magyarországon keresztül kap földgázt. A Gazprom decemberben tett ajánlatot, egy csomagban a NIS-ajánlattal, a Déli Áramlat kiterjesztésére Szerbia felé is. A Gazprom és az olasz Eni olajtársaság november 22-én Moszkvában megállapodást írt alá fele-fele arányú vegyesvállalat alapítására.
Ez a közös vállalat lesz közvetlenül felelős az évi 30 milliárd köbméter szállítókapacitásra tervezett Déli Áramlat vezeték üzemeltetéséért orosz földön és a tenger alatti szakaszon. Egyelőre piackutató munkát végez, és a megvalósíthatósági tanulmányokat készíti el.
A földgáz nagyobb részét a Gazprom adja majd, kisebb része az Eni oroszországi lelőhelyeiről származhat; ez utóbb lelőhelyek korábban a csődbe ment orosz YUKOS olajcégé voltak. A legkevesebb 10 milliárd euróba kerülő vezeték Novorosszijszk kikötőjétől 900 kilométeren a Fekete-tenger alatt húzódik majd a bolgár tengerpartig. Onnan két útvonalra szólnak a jelenlegi tervek: vagy Görögországon át és ismét tenger alatt Dél-Olaszországig, vagy Románián, Magyarországon, Csehországon és Ausztrián át Észak-Olaszországba tartana a vezeték folytatása. - Jelenleg úgy gondoljuk, hogy mindkét útvonalat megépítjük. Intenzív politikai diplomáciára van szükség sok országban - mondta a moszkvai aláíráskor az Eni vezérigazgatója, Paolo Scaroni, de akkor még szerbiai leágazásról nem volt szó.
A Déli Áramlat vezetéken 2013-ban indulhat meg a földgázszállítás Európába, a jelenlegi tervek szerint.
Románokkal építkezik a Mol
Adjunk túl az OMV-papírokon - a Citi is ezt mondja
Jól betárazott a Gazprom
Szerbia 10 évre elfelejtheti az uniót?
Kezdik tervezni a Nabuccót
MTI