Az Albertina jól illusztrálja, hogy a pénzügyi válság miként fordítja vissza azt a trendet, amikor a múzeumok globálisan a magánszponzorálás hullámára támaszkodnak a fejlődésükhöz. A 200 éves gyűjteménye, amely magában foglalja Pablo Picasso munkáit és a világ egyik legnagyobb rajzkollekcióját, korábban hasznot húzott a fellendülésből, amikor a tehetősektől özönlöttek hozzá az adományok.
A pénzügyi válság nagyon nagy mértékben érintett bennünket. Kevesebb mint 100 nagy patrónusunk van és őket határozottan érintette a gazdasági és pénzügyi válság. Az állami pénzek mellett az adományozók segítenek a kiállítások finanszírozásában és a művészeti gyűjtemény fenntartásában - nyilatkozta Klaus Albrecht Schröder igazgató. Az Albertinának magának kell fedeznie évi 18 millió eurós költségeinek több mint a kétharmadát, és már belekezdett egy távolba mutató megtakarítási programba.
Magyar bukta: még válság se kellett volna hozzá? Szégyen lesz a kulturális főváros? |
Az Arts and Business kutatása szerint a vállalati befektetések már elkezdtek csökkenni a művészetekben. A látogatók száma és az összeg, amelyet elköltenek az üzletekben és a kávézókban szintén várhatóan esik. - A turisták nem tudják megengedni maguknak a repülőutat vagy félnek elhagyni az állásukat, így nem jönnek szabadságra és a múzeumokba - magyarázta Julia Flunger, a bécsi Belvedere palota marketing vezetője.
A Belvedere, ahol a világ legnagyobb Gustav Klimt gyűjteménye van, mintegy 800 ezer látogatót vonzott 2008-ban, és Flunger szerint meg fogja érezni azt az űrt, amelyet a bőkezű amerikai látogatók hagynak maguk után, amikor csökkentik európai utazásaikat.
Természetesen a galériák és a múzeumok nincsenek egyedül. A művészek közössége attól tart, hogy ha a finanszírozás kezd elapadni, ez a kisebb, jobban szakosított intézményeket fogja sújtani. Berlinben a politikai fotográfia Cicero galériája bezárt két és fél év után. Egy szóvivő közölte, hogy miközben a projektnek mindig volt egy meghatározott időkerete, a nehéz finanszírozási környezet volt az egyik oka annak, hogy nem terjesztették ki a működését.
A Belvedere változtatni kényszerül a szponzorálási taktikáján. Ez sokkal nehezebb munka, több hívásra van szükség és a kisebb halak után kell menni ebben a pillanatban - hangsúlyozta Flunger. - Nem merek felkérni egy olyan vállalatot a támogatásunkra, amelyről tudom, hogy állásokat szüntetett meg - tette hozzá.
Magyar valóság: ilyenek ezek a mai fiatalok
Nincs pénzügyi kultúránk - na majd most!
Kossuth-díjat ér a madárvédelem és a temperamentum
Lapítanak a szponzorok
Gyönyörködni jönnek hozzánk a turisták
Még mindig egy lapra tesszük fel a pénzünket
MTI, Privátbankár