Az eredeti, húsz négyzetkilométeres belvárosi fizetős zónát, amely eddig a kelet-londoni Tower-híd vonalától a Hyde Parkot határoló Park Lane sugárútig terjedt, Ken Livingstone polgármester kezdeményezésére éppen négy éve hozták létre, az akkor már rendkívüli forgalmi torlódások és a levegőszennyezés csökkentése, valamint a tömegközlekedés fejlesztésének pótlólagos finanszírozása miatt.
A díj kezdetben napi 5 font (1950 forint) volt, de ezt tavaly 8 fontra (3100 forint) emelték. A díjat minden négy- vagy több kerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének meg kell fizetnie, ha hétköznap kocsijával átlépi a kijelölt zóna határát. A fizetési kötelezettség nem vonatkozik a hibrid üzemű - elektromos és benzinhajtású - motorral felszerelt autókra, valamint a motorkerékpárokra.
A díjfizetés elmulasztása 100 fontos bírságot von maga után. |
Mától olyan, a szűkebb értelemben vett belvároshoz nem tartozó kerületek is a fizetős övezetbe esnek, mint a Bayswater, a Notting Hill, Kensington és Chelsea, valamint a legtöbb nagykövetségnek, köztük a magyarnak is otthont nyújtó Belgravia.
A hivatalos statisztikák szerint a fizetős rendszer első évében, 2003-ban 30 százalékkal csökkent az utak zsúfoltsága az érintett kerületekben, a forgalom azonban azóta lassan ismét közelít a korábbi szinthez: tavaly a főváros közlekedésszervezéséért felelős cég, a Transport for London (TfL) saját adatai szerint is már csak 8 százalékkal volt kisebb a torlódás mértéke, mint 2003 előtt. A TfL szerint mindazonáltal ezt elsősorban az összehangolatlan közműjavítási munkák okozzák.
A bővítést ellenzők szerint azonban éppen az övezet kiterjesztése miatt fog jelentősen növekedni a belvárosi utak zsúfoltsága, hiszen a zónában élők 90 százalékos kedvezményt kapnak, így az újonnan fizetőssé tett városrészek lakói, akik eddig elkerülték a díjasított belső kerületeket, most ismét szinte ingyen tudnak majd autózni a londoni belvárosban.
A hírhedten autógyűlölő Livingstone - aki egy ízben nyilvánosan "idiótáknak" nevezte a Londonban négykerék-meghajtású terepjárókkal közlekedőket - komoly tiltakozások ellenére rendelte el az övezet területének kétszeresére növelését. |
Az eredeti fizetős rendszer kiépítése és működtetése az első három évben 450 millió fontba (175 milliárd forintba) került; ugyanezen idő alatt 592 millió font (230 milliárd forint) bevétel folyt be a díjból.
Menő és zsebre menő irodák: London a legdrágább
Még idén tisztább lesz Budapest levegője?