A GKI bizalmi indexe mínusz 30,7 pontról mínusz 26,8 pontra emelkedett októberben, míg tavaly októberben mínusz 25 ponton állt. A fogyasztói bizalmi index mínusz 56,9 pontról mínusz 50,8 pontra, míg az üzleti bizalmi index mínusz 21,5 pontról mínusz 18,4 pontra javult.
Az üzleti szférán belül különösen a szolgáltató cégek várakozása javult jelentősen, de az építőipar kivételével a többi ágazaté is kedvezőbb lett.
Az iparban szeptemberhez képest egyaránt kissé javult az elmúlt és a következő időszaki termelés megítélése, stagnált viszont a rendelésállományról, ezen belül az exportról alkotott vélemény. A saját termelésű készleteket viszont valamivel magasabbnak érezték a válaszolók.
Németországban romlott a fogyasztói bizalom: a novemberre szóló hangulatmutató 4,0 pontra csökkent az előző 4,2 pontról. Az elemzők javulásra, 4,5 pontra számítottak. A kétezer ember megkérdezésével készülő, reprezentatív felmérés azt jelzi, hogy a lakosság a növekvő munkanélküliség és a romló kereseti kilátások miatt még nem bízik a már megkezdődött gazdasági javulásban, továbbá a roncsprémium-program kifutása is érződik a vásárlási hajlandóság lanyhulásán. |
A kereskedelmi cégek várakozása 2009 eleje óta hónapról hónapra jelentős ingadozást mutat, de összességében enyhe javulás tapasztalható. Októberben javulást jeleztek a rendelésekre vonatkozó várakozások, de kedvezőbb lett az eladási pozíció megítélése is. A készletszintet két havi apadás után októberben ismét magasabbnak érezték a válaszolók.
A szolgáltatói szektor bizalmi indexe július óta markánsan emelkedik. Októberben különösen az üzletmenet megítélése javult kiugró mértékben, ennél kisebb, de jelentős pozitív elmozdulást mutatnak a közeljövőre vonatkozó forgalmi várakozások is. A foglalkoztatási szándék az iparban javult, az építőiparban és a kereskedelemben nem változott, a szolgáltatók körében viszont romlott.
Az iparban további áresésre számítottak a válaszadók októberben, az építőiparban is erősödött az árcsökkentési szándék, míg a szolgáltatók körében közel azonos a következő három hónapban árcsökkentést és -emelést tervezők aránya. A kereskedelemben összességében nem terveznek árváltozást a következő három hónapban.
A fogyasztói várakozások május óta hónapról hónapra javulnak, s októberben már meghaladták az egy évvel korábbi - igaz, már akkor is nagyon alacsony - szintet. A fogyasztók munkanélküliségtől való félelme jelentősen csökkent, és mérséklődtek a fogyasztók inflációs várakozásai is.
A fejekből már eltűnt a válság
Félünk a válságtól, de már nem annyira
Őszre elszállt a bizalmunk
Múlóban a magyar depresszió
MTI