7p

Küszöbön Franciaország zászlóshajójának, a Charles de Gaulle repülőgéphordozónak a régóta várt cseréje.

Franciaország jövő évi védelmi költségvetése magában foglalja a Charles de Gaulle anyahajót felváltó új generációs repülőgép-hordozó megrendelését, valamint egy új fregattot – mondta Sébastien Lecornu hadügyminiszter hétfőn a parlamenti meghallgatáson, felvázolva a minisztérium 2025-ös terveit.

A védelmi minisztérium azt tervezi, hogy növeli a lőszerre, különösen a „komplex lőszerekre” fordított kiadásokat, emeli az űrköltségvetését, és növeli a hírszerzésre és a kiberbiztonsági műveletekre fordított forrásokat – mondta Lecornu az alsóház védelmi bizottságának. A további befektetési területek közé tartozik majd az irányított energiájú fegyverekkel, a mesterséges intelligenciával és a mélytengeri képességekkel kapcsolatos kutatás – számol be róla a Defence News.

A PANG nevű újonan építendő atommeghajtású anyahajó a tervek szerint távolra is kifuthat
A PANG nevű újonan építendő atommeghajtású anyahajó a tervek szerint távolra is kifuthat
Fotó: Francia Hadügyminisztérium

A PANG növeli a stratégiai autonómiát

A várhatóan legalább 10 milliárd euróba kerülő, következő generációs nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó a Porte-Avions Nouvelle Génération (PANG), a valaha épített legnagyobb hadihajó lesz Európában – teszi hozzá az Army Recognition. A hajó a Saint-Nazaire-i Chantiers de l'Atlantique hajógyárban készül, építését 2026-ban kezdik, és 2038-ra fejezik be.

A 305 méteres hosszával és közel 80 méteres szélességével a PANG mellett eltörpül elődje, a 2001-ben szolgálatba állt Charles de Gaulle. Körülbelül 40 repülőgép szállítására lesz alkalmas, köztük a jövőbeli Rafale Marine sugárhajtású vadászgép, E-2D Hawkeye típusú radar repülőgépek és különféle drónok is megtalálhatóak lesznek. A hajó nukleáris meghajtású, bár így 15-20 százalékkal drágább, mint a hagyományos alternatívák, de lehetővé teszi a távolsági bevetéseket a tengeren, növelve Franciaország stratégiai autonómiáját.

A PANG személyi állományának toborzása már folyamatban van, és várhatóan körülbelül 2 ezer fő lesz a fedélzetén. A nukleáris meghajtású hajók összetettsége miatt hosszú képzést tesz szükségessé, ahol a szakemberek akár 15 évig is tanulhatnak.

Ezt az új hajót elengedhetetlennek tekintik Franciaország globális katonai befolyásának megőrzéséhez és a NATO-n belüli szerepének erősítéséhez. 2030-ra a repülőgép-hordozók száma világszerte várhatóan 19-ről 27-re fog emelkedni az olyan országok növekvő befektetéseinek köszönhetően, mint Kína és India.

A jelenlegi francia repülőgép-hordozó flotta elsősorban egyetlen nukleáris meghajtású repülőgép-hordozója, a Charles de Gaulle köré összpontosul. Ez az egyetlen nukleáris meghajtású hordozó, amely az Egyesült Államokon kívül készült, és 30-40 repülőgépet szállíthat, beleértve a Dassault Rafale M vadászgépeket és az E-2C Hawkeye korai figyelmeztető repülőgépeket.

A Charles de Gaulle anyahajó már megtette a magáét
A Charles de Gaulle anyahajó már megtette a magáét
Fotó: Francia Haditengerészet

Költségvetési prioritások

Van-e egyáltalán lehetőségünk megengedni magunknak egy repülőgép-hordozót? – kérdezte Cyrielle Chatelain ökológus képviselő, a védelmi bizottság tagja, az Euractiv beszámolója szerint.

A francia kormány azt javasolta, hogy a 2025-ös védelmi költségvetést 50,5 milliárd euróra emeljék az idei 47,2 milliárdról, így a védelmi azon kevés minisztériumok egyike, ahol a finanszírozás növelése tapasztalható, mivel Michel Barnier miniszterelnök megpróbálja kordában tartani az ország költségvetési hiányát.

Franciaország új kormánya kedden hozta nyilvánosságra 2025-ös megszorító költségvetési törvényjavaslatát, amelyben jelentős adóemeléseket és kiadáscsökkentéseket tervez az ország óriási hiányának kezelésére. A konzervatív Michel Barnier miniszterelnök „Damoklész kardjaként” jellemezte az államháztartásban keletkezett hatalmas lyukat, amely az eurózóna második legnagyobb gazdaságát „a szakadék szélére” juttathatja – írja az AP.

A miniszterelnök szigorú költségvetési tervei ennek ellenére sokakat feldühítettek az országban, és a következő hetekben várhatóan kemény viták lesznek a parlamentben, kormánya túlélése a tét.

Az idei költségvetési hiány várhatóan eléri a GDP 6,1 százalékát. Barnier, akit szeptemberben neveztek ki a váratlanul kiírt parlamenti választások után, megfogadta, hogy jövőre 5 százalékra csökkenti ezt.

Franciaországra az Európai Bizottság is nyomást gyakorol, hogy csökkentse adósságát. Az év elején az EU végrehajtó ága hivatalosan is túlzottdeficit-eljárást indított Franciaország ellen, ami az első lépés egy hosszú folyamatban, amiben a tagállamokat korrekciós lépésekre lehet kényszeríteni.

Barnier úgy döntött, hogy 2027-ről 2029-re elhalasztja az eurózóna 3 százalékos hiánycélja elérésének határidejét. A helyzet Franciaország pénzügyi piacokon való hitelességét is befolyásolja, és megugrottak a hitelfelvételi költségei.

Franciaország „egy olyan család helyzetében van, amely a lehetőségein túl él" – mondta François Villeroy de Galhau, a Bank of France elnöke a France Info rádióban. „Ezért csökkentenie kell a kiadásait és egy kicsit növelnie kell a bevételeit. Először is kontrollálnunk kell a kiadásainkat, mert ha Franciaországot az európai szomszédaihoz hasonlítjuk, akkor ugyanaz a társadalmi modell, ugyanaz a közszolgálati modell, de sokkal többe kerül.”

A Barnier-kormány bemutatta a jövő évi 60 milliárd eurós költségvetési megszorítási terveit. Ez adóemelést jelent – ​​ez egy kockázatos lépés egy olyan országban, amely már ismert a súlyos adóterheiről.

A tervek között szerepel új – ideiglenes jelleggel bemutatott – adók bevezetése a körülbelül 24 ezer leggazdagabb háztartást és több száz nagyvállalat Franciaországon belüli nyereségét sújtva. A törvényjavaslat a villamos energia, a légi közlekedés és a szennyező autók adójának emelését is tervezi.

A kormány emellett keresi a kiadások csökkentésének módjait, többek között az állami nyugdíjak jövő évi hat hónapra történő befagyasztásával, valamint a tanulószerződéses gyakorlati képzések és a munkaszerződések támogatásának csökkentésével.

Franciaország nagyvonalú társadalombiztosítási programja kiadáscsökkentéssel is szembesül, olyan intézkedések révén, mint az orvosi költségek visszatérítésének és a táppénzeknek a csökkentése.

Vajon kire támaszkodhat Michel Barnier francia miniszterelnök?
Vajon kire támaszkodhat Michel Barnier francia miniszterelnök?
Fotó: Facebook/ Michel Barnier

Viták és túlélés

A francia nemzetgyűlés három nagy tömbre oszlik: a baloldali Új Népfrontra, a szélsőjobboldali Nemzeti Tömörülésre, valamint Macron centrista szövetségeseire, akik alkut kötöttek a konzervatívokkal a kormányzás érdekében.

Barnier költségvetési megközelítése sokakat feldühített, köztük a koalícióján belüli centristákat is, akik az adócsökkentést kulcsfontosságú követelménynek tartják Franciaország versenyképességének megőrzéséért a világban.

A baloldali ellenzéki törvényhozók és a szakszervezetek igazságtalannak tartják a „megszorító költségvetést”, mondván, az alacsony jövedelmű családok, szakmunkástanulók, nyugdíjasok és kisvállalkozások millióit hozza rosszabb helyzetbe.

A baloldali ellenzéki képviselők a törvényjavaslat későbbi módosítására törekednek majd, míg a szélsőjobb egyes képviselői bírálták az alsó- és középosztályok jelentős engedményeire vonatkozó terveket.

A kormány fennmaradása forog kockán, előfordulhat, hogy vissza kell lépnie néhány tervezett intézkedéstől, mert a költségvetési szavazás elvesztése mély politikai válsághoz vezetne.

Barnier kénytelen a szélsőjobb jóindulatára hagyatkozni, hogy elkerülje a bizalmi szavazás általi megbuktatását. Egy másik lehetőség a kormány számára az lenne, ha különleges alkotmányos jogkörrel szavazás nélkül fogadná el a költségvetést, ez azonban bizalmatlansági indítványt is indíthat, amely bizonytalan kimenetelű.

A költségvetési törvényjavaslatot az év végéig kell elfogadni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Az Egyesült Királyság fegyverkezik: 12 új tengeralattjáró jöhet
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 08:03
Rengeteg pénzt költhetnek el.
Nemzetközi Kína és az Egyesült Államok egymásnak feszült
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 07:31
Ki sértette meg a tűzszünetet?
Nemzetközi Pusztító támadást indítottak az ukránok, túljárhattak az oroszok eszén
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 07:08
A művelet előkészítése másfél évig tartott.
Nemzetközi Molotov-koktéllal támadt megemlékezőkre egy terrorista Boulderben
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 06:42
Több ember megsérült.
Nemzetközi Lengyel választás: hatalmas fordulat, erre senki sem számított
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 06:10
Hasonlóan szoros eredmény született 2020-ban is.
Nemzetközi Tűzszünet? Putyin emberei már az isztambuli tárgyalóasztalhoz tartanak
Privátbankár.hu | 2025. június 1. 16:45
Elindult Isztambulba az orosz delegáció az Ukrajnával hétfőn folytatandó tárgyalásokra – közölte vasárnap a TASZSZ orosz hírügynökség.
Nemzetközi Megjöttek a 12 órás lengyel adatok, durvák a számok
Privátbankár.hu | 2025. június 1. 16:19
Egyelőre a szavazásra jogosultak 24,83 százaléka élt választójogával.
Nemzetközi Kína és az Egyesült Államok nem akar háborúzni az óceánon
Privátbankár.hu | 2025. június 1. 15:32
Kína és az Egyesült Államok is világossá tette, hogy nem akar háborút az indiai- és csendes-óceáni térségben – hangoztatta az Egyesült Államok hírszerzésének elnöke.
Nemzetközi Putyin örülhet: az oroszok elfoglaltak egy települést, amiről talán még nem is hallott
Privátbankár.hu | 2025. június 1. 14:39
Elfoglalta az orosz hadsereg Olekszijivka települést a donyecki régióban az ukrajnai háborúban – közölte vasárnap az orosz védelmi minisztérium.
Nemzetközi Már kerekesszékkel sem macerás repülni Amerikában
Elek Lenke | 2025. június 1. 13:50
Észak-Amerikában mintegy ötmillió ember csak segítséggel tud elrepülni egyik városból vagy államból a másikba, illetve külföldre. A légitársaságok számára ezért versenyeszköz lett, hogy miként fogadják a kerekesszékre rászoruló utasokat. Itt nem csak az idősekről van szó: az Egyesült Államokban több százezren szenvednek fiatalon is olyan kórokban, amelyek – sokszor egész életükre – akadályozzák a mozgásukat vagy tájékozódásukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG