Hátrányba hozza a hazai autógyártókat az amerikai-brit kereskedelmi megállapodás az amerikai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az AAPC szerint.
Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia között csütörtökön jelentős vámengedményekről létrejött kereskedelmi megállapodás értelmében az olyan brit márkák, mint a Rolls-Royce és a Jaguar évente 100 ezer autót hozhatnak be alacsonyabb, 25 százalékról 10 százalékra mérsékelt vámmal az Egyesült Államokba.
Az AAPC szerint a brit gyártók ezzel előnybe kerülnek az amerikai gyártókkal szemben. Az AAPC a három legnagyobb amerikai autógyártót képviseli: a Fordot, a General Motorst és a Stellantis konszernt.
A Trump-adminisztráció 25 százalékos vámot vetett ki az importált járművekre és alkatrészekre. Az amerikai autógyártók egyes modelljeiket Mexikóban és Kanadában gyártják, illetve onnan szerzik be az Egyesült Államokban történő gyártáshoz szükséges alkatrészeket is. Ezek nagy része egyelőre mentes a vám alól, mindaddig, amíg az USMCA szabadkereskedelmi megállapodás előírásait betartják.
Idővel azonban az USMCA szabadkereskedelmi megállapodás keretében importált alkatrészeket is 25 százalékos vámmal fogják sújtani. A brit-amerikai kereskedelmi megállapodásnak köszönhetően így olcsóbb lesz egy brit autót az Egyesült Államokba hozni, mint egy olyan járművet, amelynek fele kanadai vagy mexikói alkatrészekből áll – állítja a szövetség. Szerintük ez káros lehet az amerikai gyártók, beszállítók és munkavállalók számára.
Trump kereskedelmi minisztere, Howard Lutnick szerint a 100 ezer jármű csak kis részét képezi az amerikai autópiacnak, de brit gyártók, mint a Rolls-Royce, a Bentley és a Jaguar Land Rover számára viszont jelentős tételt képvisel. A brit autóipar ugyanis évente átlagosan 110 ezer járművet exportál az Egyesült Államokba. A Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.
(MTI/dpa)