Az Európai Bankhatóság (EBA) csütörtökön nyilvánosságra hozta hivatalos ajánlását, és a bankok feltőkésítési igényeit tartalmazó véglegesített számadatokat. Ezen intézkedések annak a szélesebb körű európai csomagnak a részét képezik, amelyet az Európai Tanács október 26-án fogadott el, megerősítve november 30-án az Európai Unió gazdasági-, és pénzügyminisztereinek tanácsa (ECOFIN Council) által, és amelynek célja a piacon belüli stabilitás és bizalom helyreállítása.
A jelenlegi piaci árakat tükrözve, az eladásra szánt szuverén eszköz-portfolió prudenciális filtereinek figyelembe vétele nélkül, illetve a lejáratig tartott szuverén kitettségek, valamint hitel- és követelés portfolió prudens értékelését követően az OTP Bank Nyrt. teljesíti a 9%-os elsődleges alapvető tőkemutatót - közölte a bank az EBA vizsgálatának rá vonatkozó eredményét. |
A PSZÁF összefoglalója szerint az EBA Felügyeleti Tanácsa által elfogadott hivatalos ajánlás alapján a nemzeti felügyeleti hatóságoknak elő kell írniuk a vizsgált mintában szereplő bankok számára, hogy tőkepozícióikat egy, a szuverén kockázati kitettség alapján - a szeptember végi piaci árfolyamok figyelembe vételével - számított ideiglenes tőkepuffer képzésével erősítsék meg. Továbbá, a bankoknak a kivételes és átmeneti tőkepuffert úgy kell kialakítani, hogy az elsődleges alapvető tőkemutató (Core Tier 1 capital ratio) 2012. június végéig elérje a 9%-ot. A 2011. szeptemberi adatok alapján így kiszámított esetleges tőkehiány és a szuverén kockázatokra számított tőkepuffer a továbbiakban nem kerül felülvizsgálatra, újraszámításra. Az államkötvények értékesítése nem csökkenti a 2012 júniusáig megképzendő tőkepuffer összegét.
A puffert nem azzal a céllal kell megképezni, hogy az fedezze a szuverén kockázati kitettségekből származó veszteségeket, hanem azért, hogy biztosítsa a piacokat arról, hogy a bankok képesek a különböző sokkhatásoknak ellenállni, és közben megfelelő nagyságú tőkeszintet fenntartani. A szuverén kockázatokra képzett puffer egy egyszeri intézkedés, és amint az Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz (EFSF) kapacitása elégséges lesz ahhoz, hogy az államadóssági válság sújtotta szuverén kötvények jelenlegi alacsony értékelését megnövelje, az EBA felülvizsgálja a bankok szuverén kockázati kitettségére képzett tartalék további szükségességét, illetve annak mértékét.
Az EBA-val folytatott egyeztetést követően a nemzeti felügyeleti hatóságok hozzájárulhatnak a célérték meghatározott eszközök eladásából származó részleges teljesítéséhez, amennyiben az nem vezet az EU reálgazdaságát érintő hitelezési tevékenység csökkentéséhez, és csupán szerződések átruházását, illetve üzleti egységek harmadik fél részére történő értékesítését jelentik.
A bankoknak elsősorban magánszektorból származó források révén kell tőkehelyzetüket rendezniük a célérték elérése érdekében, ide értve az eredménytartalékot, a csökkentett bónusz-kifizetéseket, új részvények és megfelelően magas minőségű feltételes tőke-instrumentumok kibocsátását, valamint egyéb forrás-menedzsment intézkedéseket.
Az illetékes nemzeti felügyeleti hatóságokkal szoros együttműködésben végrehajtott tőkehelyzet-felmérést követően az Európai Bankhatóság által megállapított, összesített tőkehiány összege 114,7 milliárd euró, melynek pótlása csak a legmagasabb minőségű tőkével történhet.
|
A szuverén tőkepuffer figyelembe vételét követő tőkehiány |
|
AT [1] |
3 923 |
|
BE [2] |
6 313 |
|
CY |
3 531 |
|
DE |
13 107 |
|
DK |
- |
|
ES |
26 170 |
|
FI |
- |
|
FR |
7 324 |
|
GB |
- |
|
GR [3] |
30 000 |
|
HU |
- |
|
IE |
- |
|
IT |
15 366 |
|
LU |
- |
|
MT |
- |
|
NL |
159 |
|
NO [4] |
1 520 |
|
PL |
- |
|
PT |
6 950 |
|
SE |
- |
|
SI |
320 |
|
Összesen |
114 685 |
[1] Az összeg jelentős része az Österreichische Volksbank AG-nak tudható be, és pro-formaként kezelendő. Ez a csoport jelenleg jelentős átalakításon és üzleti modelljének átértékelésén megy keresztül, melyet követően az Österreichische Volksbank AG egy regionálisan aktív bank része lesz.
[2] A Dexia csoport az értékbe beleszámít, azonban a tőkehiány mértéke pro-formának tekinthető. A szeptember 30-i vonatkozási időpont után a csoport jelentős mértékben átalakult, és a Dexia SA valamint leányvállalata a Dexia Credit Local általi tőkeemelésre állami garanciát bocsátanak ki, az Európai Bizottság hozzájárulásának függvényében. Az átalakított csoport a továbbiakban nem folytat majd jelentős határon átnyúló tevékenységet és mérete is nagy mértékben csökken, kiesve ezzel az EBA mintából. A Dexia Bank Belgium eladása 4 milliárd eurónyi friss tőkeinjekciót jelentett, míg az egyéb fontos társaságoktól való megválás (Dexia Bank International à Luxemburg, RBC Dexia Investor Services, Dexia Asset Management, Dexia Municipal Agency és DenizBank) célja a tőkehelyzet további megerősítése.
[3] A Görögországnak juttatott tőkecsomagot az EU/IMF program keretében meghatározott minimum támogató intézkedések (backstop measures) alapján definiálták, annak érdekében, hogy ne ütközzék azon program előre egyeztetett lépéseivel. A segélynyújtási program már meghatároz egy sor célt az érintett bankok számára beleértve bizonyos elsődleges alapvető tőkét érintő számszerűsíthető célokat is, amelyek folyamatos ellenőrzés alatt állnak. Görögország számára a minimum támogató intézkedések túlmutatnak az EBA felmérésé, és a görög bankok számára új benchmarkok előírására nem került sor. A görög bankokra vonatkozó adatok ezért nem kerülnek közzétételre.
[4] Mint az Európai Gazdasági Közösség Európai Szabadkereskedelmi Társulásának tagállama, bármely, a norvég bankok tőkeszükségletét érintő követelmény és felügyeleti intézkedés a norvég hatóságok hatáskörébe tartozik.
Figyelnek arra is, hogy legyen elég hitel
Az EBA már korábban feltárta a bankok hosszú lejáratú finanszírozáshoz jutásának problémáját, amely jelentősen hátráltatja a bankok folyamatos hitelezési tevékenységét, ezért a ma közzétett intézkedések az EU bankrendszer iránti bizalom helyreállítását célzó, valamint a reálgazdaság hitelezésének fenntartását elősegítő széleskörű erőfeszítések részét képezik. A nemzeti hatóságok valamint az EBA mindent megtesznek annak biztosítására, hogy az előírt feltételek teljesítésére hozott lépések ne vezessenek az EU reálgazdaság hitel-felvételének jelentős korlátozásához.