A Finnováció konferencia a pénzügyi szektor szereplőinek szól – az IND Group és a Kirowski Isobar közösen megrendezett eseménye 2009 óta minden évben arra a feladatra vállalkozik, hogy előrevetítse, mi várható a digitális banki világban – itthon és külföldön. Egyik izgalmas téma idén a régióban terjeszkedő, fiókhálózat nélküli online bank, a ZUNO lesz. Ennek eredményeiről, a bankpiac digitalizációjáról, illetve a direktbanki modellről tart előadást a ZUNO magyarországi ügyvezető igazgatója, Eölyüs Endre.
Az ország első online bankja tökéletes apropó, hogy elképzeljük, milyen is „a jövő bankja”. Erről a kifejezésről mindenkinek más jut eszébe; a szolgáltatók számára kiemelt fontosságú, hogy az online csatornákban is képesek legyenek a termékeik értékesítésére, míg az ügyfelek azt szeretnék, ha bárhonnan, bármikor másodpercek alatt elintézhetnék banki ügyeiket, folyamatosan ellenőrizhetnék pénzügyi helyzetüket, miközben nem kell számukra irreleváns ajánlatokkal szembesülniük.
Finnováció 2011 konferencia |
A ma felnövő generációk függnek a mobiltelefontól és az idősebbek is egyre inkább addiktívak. „Ezzel viszont nem szükséges szembemenni” – mondja az a szakember, aki Magyarországon talán a legtöbbet tudja a függőségről, Dr. Zacher Gábor.
K: Doktor úr, hogyan reagál az egészséges szervezet a különféle méreganyagokra? Hogyan különbözteti meg a mérgeket azoktól az anyagoktól, amik újak ugyan, de pozitív hatással bírnak?
V: Lényegében sehogy. A válasz azon múlik, hogy hogyan értelmezzük pontosan a negatív hatást. Egy sor olyan kultúra volt az emberiség történelme során, amelyekben a tudatmódosító szerek használata megszokott volt, de elég csak a szépirodalomig tekinteni, és egyértelmű, hogy egy sor zseniális alkotással lenne szegényebb a világ, ha a szerzőik nem élnek bizonyos tudatmódosító szerekkel, gondoljunk csak Lewis Carroll-ra és az Alíz csodaországban című művére. A 50-es évekig ezek a szerek semmilyen társadalmi, gazdasági, vagy éppen politikai problémát nem okoztak, ekkor azonban kiléptek a szélesebb közönség elé.
A bankinformatika terén is megfigyelhető, hogy míg bizonyos funkciók korábban csak egy szűk kör számára voltak elérhetők, addig a technika fejlődésével, a laptopok, majd okostelefonok és tabletek elterjedésével, egyre szélesebb körben vált mindennapossá az internetes banki ügyintézés. Emiatt egyre újabb és újabb elképzelések merülnek fel és ezzel párhuzamosan felgyorsultak a fejlesztések is; napjainkban már az sem ritka eset, hogy egy új funkció azelőtt megszületik, hogy felmerülne rá a valós fogyasztói igény. Ilyenkor természetesen előfordul az idegenkedés, az, hogy a fogyasztók megpróbálnak elfordulni attól, amit a bankok – szerintük – rájuk akarnak erőltetni a saját hasznuk maximalizálása végett. Azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztése mindkét fél közös érdeke. Fontos ez a fogyasztói oldalon is, hogy megfontolt döntések szülessenek, és a bank számára is, hogy a termékeiket valóban az ügyfeleik átgondolt igényei alapján fejleszthessék tovább.
Finnováció 2011 konferencia |
K: Egy korábbi interjúban merült fel, hogy „tízmillió függő országa vagyunk” – ebbe beleszámít a munkamánia, az edzésfüggőség, vagy akár a „kütyümánia” is. Ön mit gondol a rohamosan terjedő, „mindent oldjunk meg okostelefonnal” hozzáállásról?
V: Tetszik vagy sem, ilyen a világ, a fejlődéssel pedig nem lehet és nem is szükséges szembemenni. Jómagam betelepült vagyok abban a világban, amelynek a mai fiatalok az őslakosai. Az a környezet, amiben ők felnőnek, hihetetlenül ingergazdag ahhoz képest, amiben a mai 40-50 évesek felnőttek. Ezek a gyerekek egyszerre tudnak hat dologra koncentrálni, folyamatosan képben vannak a barátaikkal, ismerőseikkel kapcsolatban. A mi gimnáziumi éveinkben komoly kihívás volt a hátsó padsorból az elsőbe eljuttatni egy levelet, a mai gimnazisták pedig akár 5-6 ismerősükkel kommunikálnak egy átlagos matek órán, a világ minden tájáról.
Ezekre a fiatalokra gondol az IND akkor, amikor a legújabb fejlesztésein dolgozik, hiszen ők a jövő ügyfelei, akiknek már gimnazista korukban is saját bankszámlájuk van a szüleik révén. Ma már egy sor olyan alkalmazás elérhető, amelynek éppen az a célja, hogy az amúgy is mindent okostelefonnal intéző fiatalok, üzletemberek kezében (sőt, zsebében) ott legyen az alternatíva a megszokott internetbank mellett. Így gyakorlatilag bárhol, bármikor intézhetik a pénzügyeiket, miközben élményszerűvé válik ez az alapjában véve unalmas tevékenység. Az IND szerint a pénzügyi tudatosságot úgy lehet a legjobban fejleszteni, ha a felhasználók örömmel használják ezeket a lehetőségeket és így észrevétlenül is egyre racionálisabbá válnak az ügyintézés során. Emellett nem lehet megkerülni a tényt, hogy sokan annyira túlzásba viszik az „okostelefonozást”, hogy esetükben már valóban függőségről beszélhetünk.
K: A kütyümánia egy minősített esete a FOMO (Fear Of Missing Out) jelenség – sokan olyannyira az internet, a folyamatos elérhetőség bűvkörében élnek, hogy egyenesen rettegnek attól, hogy valamiről lemaradnak. Mit gondol erről, valóban problematikus jelenségről van szó, vagy csupán egy kortünetről?
V: Sajnos erre a kérdésre nincs válasz. Most nő fel az a generáció, akiknek már természetes az, hogy azonnal értesülnek mindenről, és ők is rögtön világgá kürtölhetik a híreiket, így nem lehet tudni, hogy milyenek lesznek ők 40-50 évesen. Az azonban biztos, hogy a 20-30 évesek körében a folyamatos „jelenlét” olyan energia-befektetést igényel, ami idővel fáradttá teszi őket, emiatt könnyebben próbálnak ki különböző gyorsító szereket, ami egy lefelé húzó spirálba taszítja őket.
Bár Zacher doktor úr szerint a felnőttek esetében gyakran terel rossz irányba a lemaradás lehetőségével kapcsolatos pánik, az IND amellett teszi le a voksát, hogy a pénzügyeink tér- és időkorlát nélküli elérése, napi szintű menedzsmentje kiemelt fontosságú terület. A pénzügyi tudatosság fejlesztésében a banknak is szerepet kell vállalni, ez is a célja az IND folyamatos fejlesztésének. Emellett arra is szükség van, hogy a felhasználók a helyükön kezeljék az online banki szolgáltatásokat: lehetőségként értelmezzék ezeket, amelyek szükség esetén hasznos segítséget nyújtanak, és ne kényszerként.
A 2012-es Finnováció során további előadók is megosztják elképzeléseiket, ötleteiket arról, hogy milyen is lesz a jövő bankja, szó lesz digitális banki innovációs trendekről, pénzügyi tervezésről, pénzügyi menedzsmentről, online értékesítésről, ügyfélszerzésről is ügyfélmegtartásról, mobilra és tabletre épített banki szolgáltatásokról, ügyfélélményről, a gyerekek, tinédzserek pénzügyeiről, és még sok mindenről. Ezen felül tematikus workshopok keretében a résztvevőknek is lehetőségük lesz megosztani gondolataikat.
Finnováció 2012 Konferencia – november 8-án a Millenáris Fogadóban.
Regisztráció: //www.indgroup.eu/who-we-are/events/-/events/details/60861
vagy e-mail-ben a marketing@indgroup.eu címen vagy telefonon (1) 373-0623
*A részvétel a pénzügyi szektor szereplői számára ingyenes.