A közlemény szerint a Díjbeszedő Faktorház Zrt., Dunacorp Faktorház Zrt., EOS Faktor Magyarország Zrt., Intrum Justitia Követeléskezelő Zrt.-nél tartott ellenőrzés során intézményenként többek között közel ezer, fogyasztókkal folytatott telefonbeszélgetést vizsgáltak.
Cikkünkre reagálva az EOS Faktor Magyarország Zrt. közölte, hogy náluk az MNB nem szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot, hanem intézkedéseket fogalmazott meg a mindennapi operatív munkamenetre vonatkozóan. A cég megkezdte ezek beépítését munkafolyamataiba. |
Ezek egy részénél a követeléskezelők az érintett fogyasztóknak a hívást kezdeményező hozzátartozói, ismerősei részére adtak ki a banktitok körébe tartozó információkat. Utóbbiak egy része rendelkezett az ügyfelek szóbeli meghatalmazásával a banktitkok megismerésére, de ez nem helyettesíthette az írásbeli engedélyt, és megfelelő kód hiányában az ügyfélazonosítás sem történhetett meg.
Több követeléskezelő a közlemény szerint az ajánlásban előírtakkal szemben a követelés megvásárlását követően nem 15 nappal, hanem csak jóval később, esetleg egyáltalán nem értesíti ügyfelét a tranzakcióról.
A felügyeleti szabályozással ellentétesen a tartozás rendezését követő 30 napon belül nem adtak erről szóló igazolást az adós részére, és a követeléskezelés lezárultát követő esetleges maradványösszeget nem utalták vissza 5 napon belül az ügyfél számára.
Két követeléskezelő a fogyasztókkal való telefonbeszélgetések során megtévesztő, félrevezető információkat nyújtott az adósoknak, vagy egyenesen pszichés nyomást gyakorolt azokra.