Az idei első félév sem hozott még valódi áttörést az elmúlt időszak kedvezőtlen piaci hatásainak leküzdésében - közölte a Magyar Lízingszövetség a friss számokat ismertetve. A finanszírozási érték az előző év azonos időszakához képest mindössze 2 száztalékkal 429,11 milliárd forintra nőtt. Igaz, szebbek egy egyszeri, 50 milliárdos ingatlanlízing-tranzakcióval korrigálva, azzal együtt majdnem 16 százalékos a bővülés.
Ugyanakkor a szerződések száma 7 százalékkal 34 094 darabra csökkent az idei első félévben. Ez azt jelenti, hogy az lízingelt eszközök - például autók, haszonjárművek - áremelkedése okozza a finanszírozási összeg emelkedését miközben kevesebb üzlet köttetik. Mivel a korábbi negatív piaci folyamatok egy része már jelentősen enyhült, a hazai lassú kilábalás hátterében jelenleg a még mindig magas infláció áll.
A teljes lízingportfólió, a tőkekintlévőség továbbra is 2000 milliárd forint felett van, ami 12,5 százaláékka magasabb a megelőző év eredményéhez képest. A hazai ügyfélkört már szinte kizárólag a vállalati szektor dominálja. A kkv-k aránya 75 százalék, a nagyvállalatoké 18 százalék, míg a lakossági ügyfelek részesedésének drámai csökkenése ebben az időszakban is folytatódott, így ez a szegmens már pusztán 5,4 százalákot képvisel a hazai piacon.
2023-ban az egyes eszközkategóriákat tekintve a lízingfinanszírozások 38 százalékát a retail autó, 11 százalékát pedig a flottás járművek képviselték, míg a fennmaradó 51 százalékon a termelőeszközök és az ingatlanok osztoztak - emelte ki Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
A volumeneket tekintve a koronavírus-járvány óta eltelt években, azaz 2019-hez képest a lízingelt személygépkocsik és a kishaszonjárművek száma zuhant a legnagyobbat, 41, illetve 40 százalékkal, miközben a nagyhaszonjárművek mennyisége 8 százalékkal, a mezőgazdasági gépeké pedig 19 százalékkal lett kevesebb. A volumenek zsugorodásában a meredeken kilövő árak és magas kamatkörnyezet játszották a kulcsszerepet a Lízingszövetség szerint. Ez nem meglepő, mivel a személygépkocsik esetében az átlag bruttó ár a 2019-es 6 727 000 forintról 2023-ra 12 874 000 forintra, azaz 91 százalékkal emelkedett. Ugyanezen időszakban a mezőgazdasági gépek bruttó eszközértéke még ennél is többet, 109 százalékkal nőtt, így az átlag bruttó ár idén már elérte az 53 194 000 forintot.
Kisebb autópiac, nagyobb finanszírozott összeg
Bár az új személygépkocsi forgalomba helyezési darabszáma enyhe csökkenést mutatott: az első 6 hónapban, 1,5 százalékot esett, a finanszírozott összeg 20,7 százalékos emelkedéssel 120,7 milliárd forintot tett ki. A lízing részesedése, azaz a penetráció az új személygépkocsik esetében folyamatos emelkedést mutatott, az utolsó két hónapban már 27 százalék feletti szinten állt, szemben a 2022 utolsó negyedévében mért 18 százalékos eredménnyel.
A korábbi évekhez hasonlóan az idén is nagy népszerűségnek örvendenek a támogatott finanszírozási programok. A jelenlegi kamatkörnyezetben kiemelten fontos, hogy a kkv-szektor kedvezményes forrásokhoz juthasson, hogy beruházásait, működését versenyképesen folytathassa. 2023 első félévében, az államilag támogatott konstrukciók keretében összesen 81,9 milliárd forint kihelyezése valósult meg, ami 5231 darab szerződést jelentett.