Írja meg kommentben, aki imád hosszan várni, amíg a választott pénzintézetében magához szólítja a munkáját végtelen unalommal végző ügyintéző, hogy több kiló papír kitöltése és pár óra leforgása után elintézettnek tekinthessen bármilyen ügyet. Na ebből lett elege gyakorlatilag mindenkinek, és a fintech-forradalommal a probléma megoldása is megszületett a chatrobotok képében. De mielőtt bemutatnánk a jövő leglazább bankos ügyintézőjét, vegyük górcső alá azt az ügyfélélményt, amelyet a bankok ma nyújtani tudnak.
Merthogy ez Grünzweig Tamás, a Misys globális pénzügyi szoftverfejlesztő cég kutatásvezetője szerint katasztrofális állapotban van jelenleg, akár az online, akár az offline lehetőségeket nézzük.
Grünzweig Tamás - Misys. Jobb szélen egy félkarú rabló, ami M&M's cukorkákat ad ki. Forrás: Privátbankár |
A bankok előtt két út van - vázolta fel az idén másodjára Budapesten is megrendezett Startup Safary kétnapos dzsemborijának fintech-részlegén:
-
maradnak olyanok, mint egy közműszolgáltató. “Egy bank arra való, hogy kifizessem a számláimat”. Zéró ügyfél-lojalitás vagy elköteleződés és csak a hiteltörlesztő köti össze a pénzintézetet az ügyféllel.
-
vagy átalakulnak és nagyon erős felhasználói élményt és szolgáltatáscsomagot kínálnak, a digitális trendekre szabva egyszerűen és kényelmesen.
Grünzweig szerint elemi érdekük a bankoknak, hogy a második utat válasszák, és ha ez megtörténik, valahogy így nézhet majd ki a bankolás:
-
Teljesen digitálissá válik az ügyintézés, nincs szükség valós jelenlétre, a telefonodon keresztül mindent el tudsz majd intézni papírmunka nélkül. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nem lesz segítséged, ugyanis a mesterséges intelligencia és a chatrobotok folyamatosan a te lehetőségeid és adataid alapján fogják neked a legjobb konstrukciókat kínálni. Egy-egy terméket nem csak le akarnak majd nyomni a torkodon, hanem meg is indokolják, hogy miért segíthet neked: “szükséged van a munkádhoz egy új tabletre? Tessék, itt egy gyorskölcsön, mert a számítások szerint csak hónapokkal később engedheted meg magadnak”.
-
Nem csak ügyintézésben segít majd, de a céljaid elérésében is. Megtakarítási számlákat, költségvetési terveket kínál a rendszer attól függően, hogy rövid-közép-hosszú távú terveidben mi szerepel. Természetesen a költségvetésed állásáról az applikáció folyamatosan tájékoztat, például ha túlköltést észlel mondjuk az “élelmiszer” részben. Lesz tehát indok, amiért érdemes használni a bankokat, mert jobbá tehetik a mindennapjainkat.
-
Tudást ad át. Klisés mindig elmondani, hogy a magyar pénzügyi edukáció hatalmas mélyrepülésben van más nyugat-európai országhoz képest, de még régiós viszonylatban is gyenge. Egy chatbot viszont, amely tisztában van költési szokásaiddal, el tudja mondani, hogy hol tudsz spórolni és hogyan tegyél félre a jövőre gondolva.
-
Legyen azért offline is elérhető: nem csak a digitális térben, hanem az otthonunkba is beköltözik majd a bank az okosotthon, IoT és más eszközök segítségével, így ha elromlik például a mosógép, egyből kapjuk a legjobb ajánlatokat.
A beszélgetési második felében a Misys chatrobotját próbálhatták ki a részvevők úgy, hogy ők is összerakhattak egyet bizonyos pénzügyi termékekre. A résztvevők valószínűleg szintén tisztában voltak azzal, hogy gyakorlatilag a magyar lakosságnak csak töredéke fekteti be pénzét pénzügyi eszközökbe. Az elkészült chatbotok így leginkább abban tudtak segíteni, hogy milyen terméket érdemes hozam-költség arányában választani, ha félre akarunk tenni, de akadt olyan is, amelyik a befektetéseket társadalmi célokhoz kötötte, így például csak olyan eszközt ajánlott, amely a környezetvédelem szempontjából is hasznos lehet.
Ami biztos, hogy ezek a megoldások előbb vagy utóbb a mi készülékünkbe is beköltöznek, így akár a karosszékből is intézhetjük pénzügyeinket a legapróbb részletekig.