Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
7p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az egyre szövevényesebb pénzpiaci szektorban nehéz eligazodnia az egyszeri befektetőnek, ezt pedig az Európai Bizottság is érezte, amelyet lépés követett: az átláthatóbb piaci környezetért szigorúbb szabályozás jön, amely egységességet és transzparenciát ígér az ügyfeleknek.

Fenyvesi Réka, a Magyar Nemzeti Bank munkatársának szakcikkét publikáljuk a Privátbankár.hu-n.

Az ezredforduló elején egyre több vállalkozás vált aktívvá a pénzügyi piacokon, akik egyre összetettebb és szélesebb körű szolgáltatásokat kínáltak. A fejlemények eredményeképpen 2007-ben a tőkepiac struktúráját átalakító és a befektetők védelmét növelő egységes uniós szabályrendszer (MiFID I) lépett életbe. Az innovatív technológiák időközbeni gyors terjedése, a transzparencia hiánya és az irányelv nem egységes tagállami átültetése azonban bizonytalanságokat okozott a piaci szereplők körében. Mindez és a kibontakozó pénzügyi válság is rámutatott a pénzpiacok működésének gyengeségeire, és a szabályozási szigorítás szükségességére. Az eredmény MiFID II és MiFIR néven vált ismertté.

Az Európai Bizottság hosszas szakmai munka eredményeként dolgozott ki egy olyan egységes szabályrendszert, melyben a befektetők hatékony védelemben részesülnek, és a teljes pénzügyi piac átláthatóvá válik. A MiFID I uniós irányelvet 2014. júniusban váltotta fel az új, MiFID II irányelv és a kapcsolódó rendelet (MiFIR). A két dokumentum együtt alkotja meg azt a jogi keretet, melyben a befektetési vállalkozások, a szabályozott piacok, valamint az adatszolgáltatók engedélyezési és működési feltételeit, továbbá a felügyeleti hatóságok jogköreit fektetik le.

Az utóbbi időszak fontos fejleménye, hogy 2016. június 30-án közzétették azt az irányelvet és rendeletet, melyek a MiFIR-t és MiFID II-t módosítják. Ez alapján a MiFIR (2017. január 3-a helyett) 2018. január 3-tól lesz alkalmazandó, míg a MiFID II nemzeti jogba történő átültetésének határideje (2016. július 3-a helyett) 2017. július 3-a. Emellett a Bizottság számos – további szabályokat meghatározó – technikai sztenderdet elfogadott.

A MiFID II/MiFIR fontos alapelve, hogy minden szervezett pénzpiaci kereskedésnek szabályozott helyszíneken kell történnie, úgy, hogy a folyamatok kereskedés előtt és után is átláthatóak legyenek. Annak érdekében, hogy az eddig nem érintett helyszínek is szabályozva legyenek, az irányelv egy új kategóriával, a szervezett kereskedési rendszerrel (OTF) egészül ki.

Az egyik legfontosabb változás, hogy, míg a szabályozott piacoknak és a multilaterális kereskedési rendszereknek tilos az ügyletekbe beavatkozni, addig az OTF működtetője mérlegelési alapon – a legjobb üzletviteli teljesítést biztosítva – köteles a kereskedési megbízásokat végrehajtani.

Fontos változás, hogy a MiFID II bevezeti a független tanácsadás koncepcióját, rögzítve azon ügyviteli kötelezettségeket, melyek garantálják a vállalkozás tisztességes, hivatásszerű és az ügyfélérdekeket szem előtt tartó eljárását. A befektetési tanács nyújtásakor minden esetben egyértelművé kell tenni, hogy a tanácsot független alapon adják-e.

Amennyiben igen, a tanácsadó köteles az ügyfélnek szóló személyes ajánlat kialakításánál a piacon elérhető termékek minél szélesebb köréből meríteni, úgy, hogy azért alapvetően semmilyen díjazást nem fogadhat el harmadik féltől.

Annak érdekében, hogy az ügyfelek az igényeiknek leginkább megfelelő termékbe fektessék be pénzüket, az új irányelv kibővíti a korábbi ügyfélvédelmi szabályokat. A befektetési tanácsadás során a vállalkozásnak információt kell szereznie az ügyfél veszteségviselési és kockázattűrési képességéről, másrészt az ügyletkötést megelőzően írásban kell nyilatkoznia arról, hogy az általa nyújtott tanácsadás megfelel az ügyféligényeknek. A vállalkozás felelőssége, hogy ezt az ún. megfelelőségi nyilatkozatot pontosan és az ügyfél preferenciáihoz leginkább igazodva készítse el.

A MiFID I az ügyfeleket – azok sajátosságai alapján – lakossági vagy szakmai ügyfél, illetve elfogadható partner kategóriába sorolta. A besorolásnak köszönhetően meghatározhatóvá vált, hogy milyen mélységben kell az ügyfelet ügyletkötés előtt tájékoztatni, illetve milyen információkat szükséges tőle bekérni. Az ügyfél-kategóriák a MiFID II-ben nem változnak, azonban az önkormányzatok és a helyi hatóságok kikerülnek az elfogadható partnerek és a szakmainak tekintett ügyfelek jegyzékéből. A korlátozás indoka, hogy a pénzügyi válság és a helytelen értékesítések következtében több esetben előfordult, hogy ezen szereplők a számukra értékesített – sokszor összetett és bonyolult – befektetési termékek kockázatát nem megfelelően ítélték meg. Bár a módosítás a helyi hatóságok és önkormányzatok védelmét célozza, saját kérésükre továbbra is kezelhetőek szakmai ügyfélként.

A pénzügyi piacokon az elmúlt években számos technológiai újítás volt tapasztalható. Egyre népszerűbb például az algoritmikus kereskedés, amikor egy számítógépes algoritmus automatikusan (minimális emberi beavatkozással vagy anélkül) határozza meg egy megbízás paramétereit. Ennek egy speciális fajtája a nagysebességű algoritmikus kereskedés, ahol a rendszer nagy sebességgel elemzi a piactól származó adatokat, majd arra reagálva rövid időn belül nagy számban küld megbízásokat. Ezen kereskedési technológia használata egyértelmű előnyöket jelent a piaci szereplőknek, azonban számos kockázat potenciális kialakulását is eredményezheti. Ilyen kockázat lehet például a kereskedési helyszínek rendszereinek túlterhelése, a téves vagy párhuzamos megbízások generálása vagy egyes piaci események túlreagálása is. Épp ezért a MiFID II előírja, hogy minden, nagysebességű algoritmikus kereskedést folytató vállalkozásnak engedélyeztetnie kell magát. Ezáltal biztosítható, hogy hatósági felügyelet alatt álljanak és a MiFID szerinti szervezeti követelményeknek is megfeleljenek.

Fontos tőkepiaci alapelv, hogy a befektetési vállalkozásoknak minden esetben ügyfeleik érdekeit szem előtt tartva kell eljárniuk. Ennek fokozott érvényre juttatását szolgálja az irányelv által bevezetett új, európai szintű termékirányítási rendszer is. A pénzügyi termékek kialakítását végző vállalkozásoknak ugyanis olyan jóváhagyási folyamattal kell rendelkezniük, amely biztosítja, hogy a terméket a célzott ügyfélpiac igényeivel összhangban, a kockázatok értékelését követően hozzák létre. Mindemellett hozzáférhetővé kell tenniük a terméket későbbiekben forgalmazó cégek számára a felelős értékesítéshez szükséges információkat, így különösen a termékek jóváhagyási folyamatára vonatkozó adatokat is.

Az új szabályozás a szankcionálás területén is jelentősen szigorít, s látványosan megnöveli a bírságösszegek felső határát. A felügyeleti hatóságok a jogsértést megvalósító természetes és jogi személlyel szemben legfeljebb 5 millió eurót szabhatnak ki, de utóbbiak esetében a bírság a teljes éves árbevétel 10 százalékát is elérheti.

A MiFID II és MiFIR a korábbi szabályok pontosításával, a felügyelési jogkörök bővítésével, valamint az új – hiánypótló – rendelkezéseivel minden remény szerit hatékonyan szolgálja majd a befektetők védelmét és a piacok átláthatóságát. Ezzel a szabályozással azonban a tőkepiaci rendszer erősítését célzó uniós feladatok még koránt sem zárultak le. A befektetési vállalkozások prudenciális (pénzügyi megbízhatósági) követelményeinek felülvizsgálatára fókuszáló munka ugyanis nem rég kezdődött meg, az eredményeket tekintve pedig itt is további fontos változások várhatók.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Ezek a bankok támadták meg a kamatstopot
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 11:31
Az OTP tegnapi bejelentése után kiderült a lista. 
Pénzügyi szektor Elege lett az OTP-nek és társainak: Alkotmánybírósághoz fordulnak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 18:23
Alkotmányjogi panaszt terjesztett be az OTP Bank Nyrt. több más piaci szereplővel közösen a kamatstop meghosszabbítása ügyében – derült ki a bank szerdai közleményéből. Az OTP egyúttal kérelmezi ennek a kamatstop ellen májusban elindított, hasonló eljárással történő egyesítését.
Pénzügyi szektor Csak két dolog biztos: a száguldó ingatlanárak és a magyar bankok nyeresége?
Gáspár András | 2025. szeptember 4. 14:13
Tőkeerős bankrendszer: üzemanyag van, de útiterv is? Ez volt a címe a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) által szervezett 63. Közgazdász-vándorgyűlés csütörtöki napján a bankvezérek kerekasztalának, melyről a helyszínről, Veszprémből tudósítottunk.
Pénzügyi szektor Már Nagy Márton is magasabb deficitről beszél
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 18:42
Nagy Márton gazdasági miniszter szerint a gyenge európai növekedés és a választások előtti kormányzati költekezés akár a GDP 4,5 százalékára is emelheti Magyarország költségvetési hiányát idén – közölte a Reuters.
Pénzügyi szektor Az Európai Bizottság vámcsökkentést javasol az amerikai importra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 19:12
Az Európai Bizottság csütörtökön két jogszabályjavaslatot terjesztett elő az Európai Unió és az Egyesült Államok augusztus 21-én kiadott közös nyilatkozatának végrehajtása érdekében. A tervezetek célja, hogy megteremtsék a vámcsökkentések jogi alapját, amelyek révén az amerikai fél augusztus 1-jétől visszamenőlegesen könnyítéseket biztosít az uniós autóipar számára.
Pénzügyi szektor Soha rosszabb félévet – jó számokkal zárt az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 16:11
Szilárd pénzügyi pozícióval zárta az idei év első hat hónapját az MBH Bank: mérlegfőösszege 12 452 milliárd forint volt a félév végén, az aktív hitelezési tevékenységnek köszönhetően pedig a lakossági bruttó hitelállomány 10 százalékkal, a vállalati szegmens bruttó hitelállománya 5,1 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Pénzügyi szektor Megint milliárdokat adtak ismeretlenek az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 11:57
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) 30 milliárd forintért hirdetett meg jegyzésre 12 hónapos diszkont kincstárjegyet a csütörtöki aukción.
Pénzügyi szektor Ismeretlenek megint milliárdokat adtak az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:31
74,5 milliárd a kasszában.
Pénzügyi szektor Csökkent a három hónapos állampapír hozama
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:23
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).  
Pénzügyi szektor Meglepetés az Allianznál
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:03
A német Allianz SE biztosítótársaság a vártnál nagyobb profittal és rekordmagas működési eredménnyel zárta az idei második negyedévet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG