Az idei Cetelem körkép a 12 felmért európai ország közül Magyarországra prognosztizálja a legnagyobb fogyasztásbővülést Lengyelország mellett az idei évre - hangsúlyozta a legújabb felmérés hazánk számára legfontosabb elemét Vincent Olivier, a Magyar Cetelem vezérigazgatója.
Pozitív Európa
Az európai fogyasztók érzékelik a gazdasági növekedés visszatérését - hangsúlyozta Lukácsi Zoltán, a pénzintézet marketing igazgatója. Az ország növekedését tavaly a magyarok prognosztizálták a legmagasabbra - közel 30 százalékkal javult a gazdasági növekedésre adott becslés -, idén talán épp ezért óvatosabban ítélik meg a gazdaság növekedésének lehetőségét. Ugyanakkor - miként a többi felmérésben részt vevő országgal egyetemben - a háztartások továbbra is az országnál kedvezőbbnek ítélik meg a sajt háztartás helyzetét.
Mit jelent ez? Azt, hogy - talán túlzottan is - árérzékeny a magyar fogyasztó, azt mindennél jobban láttuk eddig is az akciós újságokkal bevásárlást intéző családfők és családanyák hipermarketekben lévő tobzódásán. Igaz, a Cetelem szerint előkerül a minőségre törekvés is, de ez messze amögött van, hogy mindennél az ár döntő. Ami további problémát jelent, az az, hogy hamarosan second hand ország leszünk - tessék csak végigmenni a hajdan híres Rákóczi úton, ahol turi nyit turira... Ez nem lehet egy ésszerű kereskedelempolitika célja... |
Second hand ország
Az európai fogyasztók 62 százaléka gondolja azt, hogy másképp viszonyul a vásárlásokhoz, mint a válság előtt, Magyarországon 81 százalék ez az arány - messze a legmagasabb a felmérésben részt vevők között. A magyar vásárlók 90 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jobban megnézi az árakra, 63 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a korábbiaknál ritkábban csábul el egy-egy marketing-ajánlatra. A trendből kissé lógunk csak ki: az európai átlagpolgár 83 százalékban figyel az árakra és 56 százalékuk próbálja távol tartani magát az impulzív vásárlásoktól. Amiben ugyanakkor komolyan eltérünk Európától: a megkérdezettek 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jóval többször vásárol használt terméket (Európában a second hand arány 27 százalékos), s mind többen osztják be közösen a gépek, berendezések használatát - náluk 16, Európában 9 százalékos az így gondolkodók aránya.
Már a banki termékeket is versenyeztetik
Az internetes vásárlás is előretör, ami érdekes: a megkérdezett 60 évnél idősebbek 63 százaléka válaszolta azt, hogy többször használja vásárlásra az internetet - a tájékozódásban ugyanakkor még komolyabb az internet használata. De nem csak a kereskedelemre igaz ez: a Cetelemhez érkező új ügyfelek minden 5-e a hitelek kondícióit összehasonlító oldalakról érkezik a bankhoz - ezen ügyfelek több, mint 50 százaléka 35 év feletti, hatoduk 56 évesnél idősebb. Ráadásul az internet információátadási lehetőségét mindennél jobban mutatja, hogy az aggregátor oldalakról érkező ügyfelek 86 százaléka vidékről jön.
Vasárnapi zárva tartás - megoldják a kereskedők
A kereskedelmi cégek vasárnapi zárva tartása ellenére a Cetelem úgy véli, hogy a lakossági fogyasztás 2,5 százalékkal bővül az idén, a fogyasztók leginkább a lakásfelújításra, műszaki cikkek vásárlására költenének. Európában emellett a szórakozás, utazás szerepel kiemelt helyen a költések szempontjából, hazánkban ez a cél még hátrébb szorul.
Egyelőre nem tartanak attól, hogy ez a rendszer visszavetné az áruhitelezést. Vincent Olivier szerint egyelőre rövid idő telt el az új szabályozás bevezetésétől, de remélik, hogy kereskedelmi partnereik megoldást találnak a kereslet fenntartására.