Csányi Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója, a bank digitális értékesítésért és fejlesztésért felelős igazgatóságának vezetője az 55. Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadást Akinek halálhírét keltik... A bankok jövője a digitalizálódó világban címmel.
Miért maradtak le a bankok a fejlesztésekkel?
Csányi Péter felidézte: egyrészt a válságot követő időszakban a szabályozói igények szigorodása jelentős IT-feladatokat és persze ehhez kapcsolódóan jelentős költségeket hozott a bankoknak – a válságkezelési üzemmódban egyszerűen nem jutott forrás a fejlesztésekre. Másrészt a komplex és régi, örökölt IT-infrastruktúra a stabil, folyamatos működésre volt tervezve, nem pedig a folyamatos fejlesztésre.
A válság azonban nem állította meg a technológiai fejlődést a világban: a közösségi média, az okostelefonok robbanásszerű változásokat hoztak. A bankok azonban ebből a fent említett okokból jórészt kimaradtak, az így keletkező űrt a működési területükön bankokon kívüli cégek, például fintech-cégek és más tevékenységi fókuszú óriások, például a Facebook, a Google, az Alibaba kezdték el betölteni.
Ezzel egyidőben a fintech-szektor előretörését segítették a piaci körülmények is: a mélyre zuhanó kamatszintek az alternatív eszközök felé terelték a befektetőket, ezzel pluszforrásokat irányítva a fintech-szektorba is. Ennek köszönhetően a technológiai szakembereket is tömegesen szívta el a szektor, a legóvatosabb becslések szerint is legalább 10 ezer fintech-cég működik a világban.
Azért a fintech-világban sincs minden aranyból
Az új pénzügyi szolgáltatók eredményei azonban vegyes képet festenek. Kiderült, hogy komoly nehézséget jelent a kritikus számú ügyféltömeget elérni. Még a jelentős ügyfélbázissal rendelkező direkt, online-only bankok között is azok a jövedelmezőek, amelyek mögött tradicionális bank áll – emlékeztetett Csányi Péter.
A folyamatosan beáramló tőke és szakmai figyelem lassan kezd buborékot kialakítani a szektorban: minden új ötletre tízes vagy százas nagyságrendben jelentkeznek be egymással versenyző fintech-cégek. Az egyik leginkább érintett piacon, Angliában például 450 fizetési szolgáltató verseng egymással. Ugyanitt 87 online hitel platform működik - ezek azonban csak a piac 0,2 százalékát tudhatják magukénak.
Mivel szállnak be a versenybe a bankok?
A fintech-forradalom közepette a bankok sem tétlenkednek. Csányi Péter szerint 3 versenyelőnyük van:
- ügyfelekkel meglévő személyes kapcsolat és annak minősége. Még a 20-29 éves korosztályban is igénylik a személyes ügyintézést a pénzügyekben
- a bankokba mint pénzügyi szolgáltatókba vetett bizalom
- a bankoknak a gyorsan változó, szigorú jogszabályoknak való megfelelés hazai pálya; a fintech cégek jóval kevésbé szabályozott területről érkeznek, számukra hátrányt jelenthet az alkalmazkodás.
A világszerte javuló makrohelyzet, a bankok javuló helyzete, a hitelpiaci fellendülés a bankoknak is mozgásteret biztosít a fejlesztésekre. A bankok a transzformáció útjára léptek: a rendelkezésre álló erőforrások elégségesek lehetnek arra, hogy az ügyfelek igényeire reagálni tudjanak.
Mit kapnak az ügyfelek a fejlődéstől?
Az ügyfélélmény javítása az egyik fő szempont Csányi Péter szerint: közelíteni szeretnének a bankok az egyéb digitális szolgáltatások által nyújtott élményhez. Közben az adatok jobb felhasználása is egyre fontosabb: egyrészt a személyre szabott ajánlatok, másrészt a kockázatok pontosabb felmérése és kezelése szempontjából.
Magyarországon is egyre több és jobb szolgáltatást hoznak a folyamatok: a termékpaletta egyre nagyobb része érhető el a fiókok mellett a digitális térben is – OTP-s példát hozva említette a személyi kölcsön igénylését, amely már otthonról is lehetséges, fél órán belül hozzájuthatnak az ügyfelek az összeghez. Ez a csatorna egyébként néhány hét alatt 5 százalékos részesedést ért el a teljes személyi kölcsön-folyósításon belül. A személyre szabott termékek bevezetése is elindult, például moduláris számlacsomag, banki kedvezményprogram érhető el ennek keretében. A fiókokban pedig digitális aláírópadokat telepítenek, csökkentve a papíralapú ügyintézést.
Az OTP-nek két fintech-leányvállalata is van: az OTP Mobil a Simple alkalmazás fejlesztője – a napokban jelentették be az új nagy dobást, ami bármely bank ügyfeleinek lehetővé teszi a mobiltelefonnal történő érintéses fizetést. Korábban itt teszteltük a szolgáltatást (akkor még csak OTP-seknek volt elérhető). A Simple-t több mint 300 ezren használják, a bolti fizetést közülük 25 ezren, pedig csak júniusban indult. A másik OTP-s fintech az eBiz, ami a vállalati ügyfelek adminisztrációját hivatott könnyíteni.
A digitalizáció terjedése fontos felismeréshez vezetett: a fintechek és a bankok közötti együttműködés mindkét fél számára hasznosabb. A bankok modern, innovatív gondolkodásmódú beszállítókhoz jutnak, a fintech cégek pedig egy biztos és jelentős bevételi forráshoz. Az ügyfelek pedig azok, akik mindenképp jól járnak ebben a folyamatban.