5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rohamtempójú technológiai fejlődés, a fintech-cégek megjelenése komoly kihívás elé állítja a bankokat, amelyek némi lemaradás után most teljes erővel beszálltak a versenybe. Hiába szaporodnak gombamód a fintech-cégek, vannak dolgok, amit csak a bankokkal együtt tudnak jövedelmezően összehozni - ha a két szektor összefog, annak az ügyfelek lesznek az igazi nyertesei.

Csányi Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója, a bank digitális értékesítésért és fejlesztésért felelős igazgatóságának vezetője az 55. Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadást Akinek halálhírét keltik... A bankok jövője a digitalizálódó világban címmel.

Miért maradtak le a bankok a fejlesztésekkel?

Csányi Péter felidézte: egyrészt a válságot követő időszakban a szabályozói igények szigorodása jelentős IT-feladatokat és persze ehhez kapcsolódóan jelentős költségeket hozott a bankoknak – a válságkezelési üzemmódban egyszerűen nem jutott forrás a fejlesztésekre. Másrészt a komplex és régi, örökölt IT-infrastruktúra a stabil, folyamatos működésre volt tervezve, nem pedig a folyamatos fejlesztésre.

A válság azonban nem állította meg a technológiai fejlődést a világban: a közösségi média, az okostelefonok robbanásszerű változásokat hoztak. A bankok azonban ebből a fent említett okokból jórészt kimaradtak, az így keletkező űrt a működési területükön bankokon kívüli cégek, például fintech-cégek és más tevékenységi fókuszú óriások, például a Facebook, a Google, az Alibaba kezdték el betölteni.

Ezzel egyidőben a fintech-szektor előretörését segítették a piaci körülmények is: a mélyre zuhanó kamatszintek az alternatív eszközök felé terelték a befektetőket, ezzel pluszforrásokat irányítva a fintech-szektorba is. Ennek köszönhetően a technológiai szakembereket is tömegesen szívta el a szektor, a legóvatosabb becslések szerint is legalább 10 ezer fintech-cég működik a világban.

Azért a fintech-világban sincs minden aranyból

Az új pénzügyi szolgáltatók eredményei azonban vegyes képet festenek. Kiderült, hogy komoly nehézséget jelent a kritikus számú ügyféltömeget elérni. Még a jelentős ügyfélbázissal rendelkező direkt, online-only bankok között is azok a jövedelmezőek, amelyek mögött tradicionális bank áll – emlékeztetett Csányi Péter.

A folyamatosan beáramló tőke és szakmai figyelem lassan kezd buborékot kialakítani a szektorban: minden új ötletre tízes vagy százas nagyságrendben jelentkeznek be egymással versenyző fintech-cégek. Az egyik leginkább érintett piacon, Angliában például 450 fizetési szolgáltató verseng egymással. Ugyanitt 87 online hitel platform működik - ezek azonban csak a piac 0,2 százalékát tudhatják magukénak.

Mivel szállnak be a versenybe a bankok?

A fintech-forradalom közepette a bankok sem tétlenkednek. Csányi Péter szerint 3 versenyelőnyük van:

  1. ügyfelekkel meglévő személyes kapcsolat és annak minősége. Még a 20-29 éves korosztályban is igénylik a személyes ügyintézést a pénzügyekben
  2. a bankokba mint pénzügyi szolgáltatókba vetett bizalom
  3. a bankoknak a gyorsan változó, szigorú jogszabályoknak való megfelelés hazai pálya; a fintech cégek jóval kevésbé szabályozott területről érkeznek, számukra hátrányt jelenthet az alkalmazkodás.

A világszerte javuló makrohelyzet, a bankok javuló helyzete, a hitelpiaci fellendülés a bankoknak is mozgásteret biztosít a fejlesztésekre. A bankok a transzformáció útjára léptek: a rendelkezésre álló erőforrások elégségesek lehetnek arra, hogy az ügyfelek igényeire reagálni tudjanak.

Mit kapnak az ügyfelek a fejlődéstől?

Az ügyfélélmény javítása az egyik fő szempont Csányi Péter szerint: közelíteni szeretnének a bankok az egyéb digitális szolgáltatások által nyújtott élményhez. Közben az adatok jobb felhasználása is egyre fontosabb: egyrészt a személyre szabott ajánlatok, másrészt a kockázatok pontosabb felmérése és kezelése szempontjából.

Magyarországon is egyre több és jobb szolgáltatást hoznak a folyamatok: a termékpaletta egyre nagyobb része érhető el a fiókok mellett a digitális térben is – OTP-s példát hozva említette a személyi kölcsön igénylését, amely már otthonról is lehetséges, fél órán belül hozzájuthatnak az ügyfelek az összeghez. Ez a csatorna egyébként néhány hét alatt 5 százalékos részesedést ért el a teljes személyi kölcsön-folyósításon belül. A személyre szabott termékek bevezetése is elindult, például moduláris számlacsomag, banki kedvezményprogram érhető el ennek keretében. A fiókokban pedig digitális aláírópadokat telepítenek, csökkentve a papíralapú ügyintézést.

Az OTP-nek két fintech-leányvállalata is van: az OTP Mobil a Simple alkalmazás fejlesztője – a napokban jelentették be az új nagy dobást, ami bármely bank ügyfeleinek lehetővé teszi a mobiltelefonnal történő érintéses fizetést. Korábban itt teszteltük a szolgáltatást (akkor még csak OTP-seknek volt elérhető). A Simple-t több mint 300 ezren használják, a bolti fizetést közülük 25 ezren, pedig csak júniusban indult. A másik OTP-s fintech az eBiz, ami a vállalati ügyfelek adminisztrációját hivatott könnyíteni.

A digitalizáció terjedése fontos felismeréshez vezetett: a fintechek és a bankok közötti együttműködés mindkét fél számára hasznosabb. A bankok modern, innovatív gondolkodásmódú beszállítókhoz jutnak, a fintech cégek pedig egy biztos és jelentős bevételi forráshoz. Az ügyfelek pedig azok, akik mindenképp jól járnak ebben a folyamatban.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Bajban az elfoglalt családok, ahol beteg egy idős hozzátartozó
Natív tartalom | 2024. november 21. 10:53
Ki ne ismerne olyan családot, amely bajba került egy idősebb hozzátartozó váratlan betegsége miatt? Most egy merőben új lehetőség segítheti az idősgondozói ellátást Magyarországon. Huszár Viktóriával a Golden Palace Göd Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Pénzügyi szektor Terjeszkedik a Rotschild, ez az új célpont
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 08:47
A gazdagokra ugranak.
Pénzügyi szektor Mérföldkövet ért el a K&H Bank
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 14:32
A pénzintézet ügyfeleinek száma 2024 szeptember végére átlépte az egymilliót
Pénzügyi szektor Szoboszlai Dominik menedzsere megerősítette a hírt
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:09
Lapcsoportunk megkeresésére, miszerint megszűnik Szoboszlai Dominik e-sporttal foglalkozó cége, Esterházy Mátyás sportmenedzser, üzletember az alábbi választ adta. 
Pénzügyi szektor Még inkább bevásárolta magát az MBH Bank a Fundamentába
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 18:35
Több hónapos együttműködés után.
Pénzügyi szektor Választhatnak a magyar autósok: 32 800 vagy 46 600 forint?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 11:24
A november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány első hetében a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 800 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, miközben biztosítójuk átlagosan 46 600 forintos díjat ajánlott számukra – közölte az Insura.hu biztosításközvetítő. 
Pénzügyi szektor Lehúzza a rolót Szoboszlai Dominik cége
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 16:04
Utolsó napjait éli a nagy reményekkel indult DomiNation Esport Kft., amelyet 2021-ben alapított a Liverpool magyar futballistája.
Pénzügyi szektor A Covid óta másodszor csökkentett kamatot a Bank of England
Privátbankár.hu | 2024. november 7. 14:37
A várakozásoknak megfelelően negyed százalékponttal 4,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Ön UniCredit-ügyfél? Akkor most elégedetten dörzsölheti a tenyerét
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 17:21
Újabb rekorddal zárta a harmadik negyedévet a bankcsoport.
Pénzügyi szektor Elfogyott a türelem, alaposan megleckéztetné a bankokat a svájci kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 15:07
Ahogy az korábban kiszivárgott a médiába, a svájci kormány bekeményít az ország nagybankjaival szemben azt követően, hogy egyiküket tavaly az adófizetők pénzét betolva kellett kivakarni a csődből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG