5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rohamtempójú technológiai fejlődés, a fintech-cégek megjelenése komoly kihívás elé állítja a bankokat, amelyek némi lemaradás után most teljes erővel beszálltak a versenybe. Hiába szaporodnak gombamód a fintech-cégek, vannak dolgok, amit csak a bankokkal együtt tudnak jövedelmezően összehozni - ha a két szektor összefog, annak az ügyfelek lesznek az igazi nyertesei.

Csányi Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója, a bank digitális értékesítésért és fejlesztésért felelős igazgatóságának vezetője az 55. Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadást Akinek halálhírét keltik... A bankok jövője a digitalizálódó világban címmel.

Miért maradtak le a bankok a fejlesztésekkel?

Csányi Péter felidézte: egyrészt a válságot követő időszakban a szabályozói igények szigorodása jelentős IT-feladatokat és persze ehhez kapcsolódóan jelentős költségeket hozott a bankoknak – a válságkezelési üzemmódban egyszerűen nem jutott forrás a fejlesztésekre. Másrészt a komplex és régi, örökölt IT-infrastruktúra a stabil, folyamatos működésre volt tervezve, nem pedig a folyamatos fejlesztésre.

A válság azonban nem állította meg a technológiai fejlődést a világban: a közösségi média, az okostelefonok robbanásszerű változásokat hoztak. A bankok azonban ebből a fent említett okokból jórészt kimaradtak, az így keletkező űrt a működési területükön bankokon kívüli cégek, például fintech-cégek és más tevékenységi fókuszú óriások, például a Facebook, a Google, az Alibaba kezdték el betölteni.

Ezzel egyidőben a fintech-szektor előretörését segítették a piaci körülmények is: a mélyre zuhanó kamatszintek az alternatív eszközök felé terelték a befektetőket, ezzel pluszforrásokat irányítva a fintech-szektorba is. Ennek köszönhetően a technológiai szakembereket is tömegesen szívta el a szektor, a legóvatosabb becslések szerint is legalább 10 ezer fintech-cég működik a világban.

Azért a fintech-világban sincs minden aranyból

Az új pénzügyi szolgáltatók eredményei azonban vegyes képet festenek. Kiderült, hogy komoly nehézséget jelent a kritikus számú ügyféltömeget elérni. Még a jelentős ügyfélbázissal rendelkező direkt, online-only bankok között is azok a jövedelmezőek, amelyek mögött tradicionális bank áll – emlékeztetett Csányi Péter.

A folyamatosan beáramló tőke és szakmai figyelem lassan kezd buborékot kialakítani a szektorban: minden új ötletre tízes vagy százas nagyságrendben jelentkeznek be egymással versenyző fintech-cégek. Az egyik leginkább érintett piacon, Angliában például 450 fizetési szolgáltató verseng egymással. Ugyanitt 87 online hitel platform működik - ezek azonban csak a piac 0,2 százalékát tudhatják magukénak.

Mivel szállnak be a versenybe a bankok?

A fintech-forradalom közepette a bankok sem tétlenkednek. Csányi Péter szerint 3 versenyelőnyük van:

  1. ügyfelekkel meglévő személyes kapcsolat és annak minősége. Még a 20-29 éves korosztályban is igénylik a személyes ügyintézést a pénzügyekben
  2. a bankokba mint pénzügyi szolgáltatókba vetett bizalom
  3. a bankoknak a gyorsan változó, szigorú jogszabályoknak való megfelelés hazai pálya; a fintech cégek jóval kevésbé szabályozott területről érkeznek, számukra hátrányt jelenthet az alkalmazkodás.

A világszerte javuló makrohelyzet, a bankok javuló helyzete, a hitelpiaci fellendülés a bankoknak is mozgásteret biztosít a fejlesztésekre. A bankok a transzformáció útjára léptek: a rendelkezésre álló erőforrások elégségesek lehetnek arra, hogy az ügyfelek igényeire reagálni tudjanak.

Mit kapnak az ügyfelek a fejlődéstől?

Az ügyfélélmény javítása az egyik fő szempont Csányi Péter szerint: közelíteni szeretnének a bankok az egyéb digitális szolgáltatások által nyújtott élményhez. Közben az adatok jobb felhasználása is egyre fontosabb: egyrészt a személyre szabott ajánlatok, másrészt a kockázatok pontosabb felmérése és kezelése szempontjából.

Magyarországon is egyre több és jobb szolgáltatást hoznak a folyamatok: a termékpaletta egyre nagyobb része érhető el a fiókok mellett a digitális térben is – OTP-s példát hozva említette a személyi kölcsön igénylését, amely már otthonról is lehetséges, fél órán belül hozzájuthatnak az ügyfelek az összeghez. Ez a csatorna egyébként néhány hét alatt 5 százalékos részesedést ért el a teljes személyi kölcsön-folyósításon belül. A személyre szabott termékek bevezetése is elindult, például moduláris számlacsomag, banki kedvezményprogram érhető el ennek keretében. A fiókokban pedig digitális aláírópadokat telepítenek, csökkentve a papíralapú ügyintézést.

Az OTP-nek két fintech-leányvállalata is van: az OTP Mobil a Simple alkalmazás fejlesztője – a napokban jelentették be az új nagy dobást, ami bármely bank ügyfeleinek lehetővé teszi a mobiltelefonnal történő érintéses fizetést. Korábban itt teszteltük a szolgáltatást (akkor még csak OTP-seknek volt elérhető). A Simple-t több mint 300 ezren használják, a bolti fizetést közülük 25 ezren, pedig csak júniusban indult. A másik OTP-s fintech az eBiz, ami a vállalati ügyfelek adminisztrációját hivatott könnyíteni.

A digitalizáció terjedése fontos felismeréshez vezetett: a fintechek és a bankok közötti együttműködés mindkét fél számára hasznosabb. A bankok modern, innovatív gondolkodásmódú beszállítókhoz jutnak, a fintech cégek pedig egy biztos és jelentős bevételi forráshoz. Az ügyfelek pedig azok, akik mindenképp jól járnak ebben a folyamatban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Babaváró támogatás: véget ért egy korszak
Herman Bernadett | 2025. június 3. 16:40
  Áprilisban is pörgött a hitelpiac, vitték a személyi hitelt, a lakáshitelt, és a munkáshitel is jól fogyott. Az híres 5 százalékos THM-ű lakáshitelből viszont nem sokat folyósíthattak a bankok.
Pénzügyi szektor Varga Mihály bejelentette: így csap oda a jegybank a csalóknak
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 10:58
Kemény intézkedések jönnek.
Pénzügyi szektor Kamatstop-háború: keményen üzent a Nemzetgazdasági Minisztérium
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 08:56
Profitéhséget emlegetnek.
Pénzügyi szektor Börtönbe kell vonulnia Töröcskei Istvánnak
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 14:59
A Széchenyi István Hitelszövetkezet korábbi elnökét félmilliárdos kárt okozó hűtlen kezelésben találták bűnösnek. A korábbi ügyvezető is letöltendőt kapott, öt vádlottat felfüggesztettre ítéltek.
Pénzügyi szektor Nekimentek a bankok a kamatstopnak – megdöbbentő bejelentés érkezett
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 16:47
Alaptörvény-ellenesnek nyilváníttatnák az intézkedést.
Pénzügyi szektor Egy átlagos magyar lakáshitel 5,7 millióval többe kerül, mint a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 09:44
Van rá magyarázat.
Pénzügyi szektor Friss tanulmány bizonyítja: Magyarországon csak a leggazdagabbak vagyona növekszik
Herman Bernadett | 2025. május 26. 10:15
Az elmúlt két évtizedben a magyarországi háztartások felső 10 százaléka, különösen a legfelső 1 százalék vagyonos réteg volt az, amelyik kiemelkedő ütemben növelte vagyonát, miközben a lakosság túlnyomó többsége ugyanolyan szegény maradt, mint korábban – írja a Blochamps Capital. 
Pénzügyi szektor Szeretne ingyenes bankszámlát? Most erre is van mód
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 08:52
Több bank sem kér havi díjat, bizonyos feltételek megléte esetén.
Pénzügyi szektor Újabb taggal bővült a történelmi összefogás a biztosítási szakmában
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 15:44
A magyar biztosítási piac egyik meghatározó szereplője, az UNIQA Biztosító is stratégiai megállapodást kötött a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségével (MBTSZ), tovább erősítve a szakma jövőjét formáló, példátlan összefogást.
Pénzügyi szektor Sokat hitelezett és jó sok adót fizetett a K&H
Herman Bernadett | 2025. május 20. 11:33
Megjöttek a K&H csoport első negyedéves számai. A bank 48 milliárd, a biztosító 3,8 milliárd forintnyi különadót fizetett az államnak. Nőtt a hitel- és a betétállomány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG