A régi trükkök: zsebtolvajok, PIN-kód-lesők
Régóta tudjuk, hogy az ünnepi időszakban érdemes fokozottan odafigyelni készpénzes fizetéseink során, hogy a forgalmas bevásárló helyeken elkerüljük, hogy zsebtolvajok, csalók áldozataivá váljunk. Ugyancsak fontos, hogy elővigyázatosan használjuk bankkártyánkat, mind a fizetések, mind a készpénzfelvételek alkalmával. Érdemes alkalmazni a sokat emlegetett SMS kontrolt, és arra is odafigyelni, hogy a PIN kód beütésekor takarjuk el kezünket.
Emellett ne feledkezzünk el az az óvatosságról az internetes fizetések és az internetbank használata során sem! A Bankszövetség arra figyelmeztet: számítógépes bűnözők – Európában és most már hazánkban is – egy új módszerrel próbálják meg a banki ügyfelek számláit jogosulatlanul használni.
Új módszer: megvárják, hogy belépjünk a netbankba
A módszer szerint a számítógépes bűnözők a nem megfelelő védelemmel rendelkező ügyfelek számítógépe, táblagépe vagy okostelefonja felett egy kémprogram segítségével átveszik a teljes felügyeletet, miután az ügyfél interneten bejelentkezik. Ezt követően az adott bank logójával ellátott, adategyeztetésre felhívó és az ügyfél türelmét kérő üzenetet jelenítenek meg a számítógép képernyőjén. Mialatt az ügyfél várakozik, a háttérben jogosulatlan pénzátutalásokat kezdeményeznek az ügyfél számlájának terhére.
A visszaélések odafigyeléssel és az internetbanki műveletekre alkalmazott számítógépek megfelelő védelmével (jogtiszta és biztonsági szempontból folyamatosan frissített operációs rendszer, naprakész vírus- és kémprogram-védelmi megoldás használata, tűzfal használata, stb.) megakadályozhatóak.
Mire figyeljünk?
A Bankszövetség ezért felhívja minden elektronikus csatornát használó ügyfél figyelmét, hogy amennyiben az internetbanki szolgáltatás használata során a szokásostól eltérő működést tapasztal (pl. adategyeztetésre történő felhívás jelenik meg, amely alatt a szolgáltatást nem tudja használni; az üzenetnek furcsa a nyelvezete, azaz hibás magyar nyelvtani szerkezetű, szóhasználatú, a megszokottól eltérő képernyőelem, beviteli mező jelenik meg, a szokásostól eltérő, pl. ismételt SMS kommunikációra történik kísérlet az adott tranzakció hitelesítés során), azonnal szakítsa meg az internetkapcsolatot az adott weboldallal, és vegye fel a kapcsolatot a számlavezető bankjával.
A Bankszövetség azt tanácsolja: internetbanki műveletek előtt minden esetben győződjön meg arról, hogy valóban bankja weboldalán jár-e. Ezt a számítástechnikában járatosabb felhasználók az adott oldal tanúsítványának ellenőrzésével tehetik meg. Ha böngészője tanúsítványhibát jelez, hagyja el az oldalt, és jelezze ezt bankjánál! Fontos, hogy a bankok adategyeztetést kérő üzenetet nem jelenítenek meg honlapjukon, vagy internetbanki rendszerükben. Az ilyen kérés szinte bizonyosan csalárd próbálkozás.
Azt is javasolják, hogy minden problémás esetben ellenőrizze, illetve szakemberrel ellenőriztesse számítógépét és gondoskodjon a megfelelő vírusvédelmi eszközök alkalmazásáról.
Az újfajta csalásra az OTP Bank is figyelmeztet a netbankja belépőoldalán.