Tegnap végül csúnya, két százalék körüli esést szenvedtek el az amerikai részvényindexek, de a mai határidős árak ismét emelkedést vetítenek előre. Európában bizonytalanok a tőzsdék, többségükben inkább esnek. A Stoxx 600 index 0,2 százalékkal süllyed, Frankfurtban és Párizsban két-három ezrelékes az index vesztesége. Londonban van egy kis emelkedés, de ez a font további gyengülésével jár együtt.
A lengyel WIG 20 is szerény pluszban jár, a hazai BUX viszont alulteljesítő, 0,7 százalékos esést mutat. Ismét a Richter húzza le elsősorban, amely 2,3 százalékkal 6800-ra esik. Az OTP 0,7 százalékkal megy fel, a Mol 0,4, a Telekom 0,7 százalékkal gyengül. A forint stabil, 357,40 forint az euró ára.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
A tegnapi nagy hullámvasút után az euró/dollár 1,1840 környékén stabilizálódni látszik. Mínuszban vannak a nemesfémek. A napok óta főleg gyengülő olaj ma alig változik, a Brent a 40 dolláros szinttel küzd. Tegnap a vártnál magasabb amerikai olajkészletekről érkezett hír.
Olyan bizonytalan az EKB. Vagy mégsem?
Az európai részvénypiacok bizonytalanságát az okozhatja, hogy az EKB-nál mást mond az egyik vezető, mint a másik. Christine Lagarde tegnapi, viszonylag optimista sajtótájékoztatója után ma Philip Lane vezető közgazdász óva intett a régió fellendülésével kapcsolatos túlzott reményektől.
Lane arra figyelmeztetett, hogy a Covid-recesszió deflációs hatását nem sikerült száműzni. Az infláció továbbra is messze a cél alatt van, és csak részleges előrelépés történt a világjárvány negatív deflációs hatása elleni küzdelemben. Teljesen világos, hogy nincs helye az elégedettségnek – tette hozzá.
Tiltólistára kerültünk, sok a fertőzött
Nyugat-Európa naponta regisztrált új Covid-19 fertőzései felülmúlták az Egyesült Államokat, és globálisan újra kontinensünk a vírus neuralgikus pontja (“hotspotja”) – írja a Bloomberg.com.
Franciaország csaknem tízezer új esetet regisztrált csütörtökön, a legtöbbet a négy hónappal ezelőtti karantén-feloldás óta. Pénteken kormányülést tartanak náluk, amelyen megvitatják a terjedés visszaszorítására szolgáló intézkedéseket. Dániában is nőnek az esetek, felülmúlva a szomszéd Svédországot, amely annak idején kihagyta a lezárásokat.
A bajok különösen nagyok a megtépázott utazási ágazat számára. Az Egyesült Királyság felvette Portugáliát és Magyarországot karanténlistájára – írja a híroldal. (Erről itt is írtunk.) Tegnapról mára óriásit ugrott az aktív fertőzöttek száma Magyarországon, 718 új esetet azonosítottak 24 órán belül, ami persze új napi rekord. A magyar kormány lefelé módosította a gazdasági előrejelzését is (mínusz három százalékról mínusz 5,1-re).
Az idén már nem lesz új csomag?
Kétséges, hogy lesz-e a novemberi választásokig új gazdaságélénkítő csomag az USA-ban – véli az Erste Befektetési Zrt.
Tegnap a republikánus többségű Szenátusban bukott el a konzervatívok 500-700 milliárd dolláros gazdaságélénkítő csomagja, s még csak nem is kis mértékben. Hatvan szavazat kellett volna a pozitív eredményhez, amit a demokraták egységesen elutasítottak. Ez pedig azt jelenti, hogy a választásokig már nagy valószínűséggel nem is fognak fiskális élénkítő csomagot elfogadni, pedig az amerikai gazdaságnak nagy szüksége lenne rá.
Csúnyán néz ki a Brexit
A Brexit kapcsán nőnek a kockázatok a KBC Equitas szerint.
Megnőtt az esélye a megegyezés nélküli Brexitnek, mivel a napokban zajló tárgyalások során újabb vita bontakozott ki a britek belső piaci törvénytervezetéről. Az EU szerint a britek új szabályozása súlyosan sértené a Brexit megállapodásban foglaltakat, főként Írország és Észak-Írország viszonyát illetően. Michel Barnier, az Európai Bizottság főtárgyalója szerint továbbra is jelentős különbségek vannak a britek és az EU álláspontja között. A határidő pedig egyre közeledik, így előfordulhat, hogy nem lesz megállapodás az EU és az Egyesült Királyság közt.
Kínai Teslák Európának?
Bennfentesek szerint a Tesla autókat akar exportálni Kínából más ázsiai országokba és Európába, a Model 3 típusról van szó. A december óta a sanghaji gyárban gyártott járműveket jövő évtől Japánban és Hong Kongban is kínálják – mondta egy meg nem nevezett bennfentes a Reuters hírügynökségnek. A Tesla a hírt nem kommentálta.
Drasztikus leépítés a MAN-nál is
Minden hétre, néha minden napra jut gépipari, járműipari leépítésekről szóló hír. Az alacsony haszonkulcsoktól szenvedő MAN haszongépjármű-gyártó drasztikus intézkedésekkel akar jövedelmezőbbé válni – írja a német N-Tv.de.
A Tratonhoz tartozó hagyományos müncheni cégcsoport 9500 munkahely megszüntetését tervezi Németországban, Ausztriában és globálisan. Bizonyos esetekben a fejlesztési és gyártási folyamatokat más helyekre helyeznék át, mint a Steyr, valamint a Plauen és Wittlich üzemek. A tervezett átalakítás megköveteli a MAN Truck & Bus üzletág alapvető átalakítását minden területen, ideértve a fejlesztési és gyártási hálózat átalakítását, valamint a munkahelyek jelentős csökkentését – áll a cég sajtóközleményében. A személyi intézkedések költségei “a közepes és a felső háromjegyű milliós nagyságrend között” (körülbelül 500-1000 millió euró) mozognak.