Felülteljesített a BUX, hiszen a német DAX index például a BÉT zárásakor közel 3 százalékos mínuszban volt - mondta Míró József az MTI-nek. Az Erste Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint a kedvezőtlen nemzetközi befektetési környezet romló hangulata mellett a hozam/kockázati arány magyarázta a magyar részvények iránti gyenge keresletet. Ennek lényege, hogy a magyar részvények hozama mellett túl nagy a kockázat az EU/IMF megállapodás bizonytalansága miatt. Ugyanakkor ez a kockázat oldódni látszik, s feltehetően ezzel függ össze az, hogy a BUX kevésbé csökkent, mint például a DAX - tette hozzá. Az Egis szerdai 2,5 százalékos emelkedése viszont arra példa , hogy létezik egyedi pozitív sztori is - jelezte Míró József.
Az Egis ügyben egyetértett kollégájával Csáky Attila, az UniCredit Bank Hungary kereskedési igazgatója is, aki úgy érzékelte, hogy az Egis 1 milliárd forint feletti forgalma tulajdonosi átrendeződéssel is összefügghet. A papír iránt fokozott érdeklődés látszik, amit jelez, hogy az Egis volt az egyetlen a nagy papírok között, amely emelkedni tudott. Ugyanakkor az UniCredit Bank Hungary kereskedési igazgatóját továbbra is aggodalom tölti el amiatt, hogy a piac összforgalma nem éri el a 10 milliárd forintot sem, így nehéz hosszabb távú következtetéseket levonni.
- A múlt hét közepén Fellegi Tamás tárcanélküli miniszter ismét Washintonba
utazott az IMF-hez egy informális találkozóra. A magyar IMF-bizottságnak Ön
is tagja. Hogyan működik ez a grémium, összeülnek egyeztetni néha?
- Ez a delegáció igazából akkor áll fel majd, ha valóban elkezdődnek a
hivatalosan tárgyalások a Valutaalappal, addig mi informálisan egyeztetgetünk,
de formális ülések természetesen nincsenek. Pillanatnyilag mi azon
munkálkodunk, hogy azokat az előfeltételeket, amiket főleg az Európai Unió és
az IMF támasztott a tárgyalások megkezdése érdekében támasztott,
megpróbáljuk kielégíteni.
- Hányszor mentek eddig együtt tárgyalni Fellegi Tamással?
- Mondjuk úgy, bemutatkozó látogatáson voltam már Washingtonban Fellegi
Tamással együtt. De voltunk Frankfurtban, Brüsszelben és Bécsben is, tehát
elég sok helyen megfordultunk már. Gyakorlatilag bemutatkoztunk: elmondtuk,
mi a mi mandátumunk és milyen keretek között dolgozunk.
- Milyen volt a hangulat ezeken a tárgyalásokon? A kipaterolt IMF részéről
nem érzékeltek valamifajta sértettséget? A kormányfő Barrosó Úr leveleit is
udvariasan visszautasította, majd tavaly év végén gyorsan elfogadtadta a
stabilatás törvényt és az MNB-törvényt is, amit Brüsszel most több ponton
kifogásol. Voltak a tárgyalásokon nehéz pillanatok?
- Nehéz pillanatok mindig vannak. Az IMF-fel tulajdonképpen ezekről a
dolgokról nem nagyon tárgyaltunk. Az ő álláspontjuk ugyanis az volt, hogy a
tárgyalásokat alapvetően az Unióra hagyják, és ha a Bizottság úgy gondolja,
hogy megértek a feltételek a tárgyalások elkezdésére, akkor az IMF
bekapcsolódik abba. Tulajdonképpen az IMF részéről egy udvarias várakozás
tapasztalható.
A Bizottsággal folynak egyeztetéseink, én nem érzek különösebb sértettséget,
azt gondolom, hogy elég tárgyszerű légkörben folynak ezek a tárgyalások. Az
kétségtelen, hogy elég sok dolgoba belekapaszkodnak, amik talán egy kicsit
túlzottak. Alapvetően pénzügyi témájú tárgyalások megkezdésének
előfeltételéül lényegében politikai, a pénzügyitől egészen távol álló feltételeket is
hozzákapcsolnak, mint a bírák nyugdíjazása vagy az adatvédelmi ombudsman
helyzete. Összességeben azt nem mondanám, hogy rossz indulatot
tapasztalunk. nem könnyűek ezek a tárgyalások.
- Januárelején egy, a WSJ-nak adott nyilatkozatát felkapta a hazai sajtó, ezek
szerint azt mondta, nem tragédia, ha nem egyezünk meg a nemzetközi
szervezetekkel. Ehhez képest Fellegi Tamás az elmúlt hetekben többször is
hangsúlyozta, hogy nincs B-terv, meg kell állapodnunk. Mi változott?
- A januári nyilatkozat egy sajnálatos félreértés volt, egy félmondat ugyanis
lemaradt. Jelesen én azt mondtam, hogy nem tragédia, ha nem állapodunk meg
a két pénzügyi intézménnyel rövid időn belül. Ezzel arra céloztam, hogy az nem
baj, hogyha a tárgyalások elhúzódnak, mélységében megismerjük egymás
álláspontját, oda-vsissza meg tudjuk egymást győzni. A lényeg az, hogy akkor
úgy gondoltam, nem gond, ha nem két hét, hanem mondjuk egy hónap alatt
állapodunk meg.
- Április van. A tárgyalások elhúzódtak. Ön szerint mikor kötjük meg a
megállapodást?
- Én most azt gondolom, hogy nem nálunk van a labda. Korábban egy 100
oldalas dokumentumot küldtünk Brüsszelbe, amiben az EU aggályaira
igyekeztünk választ kapni. Erre visszajött két jogilag is megalapozott kifogás és
visszajött egy tájokoztatást kérő levél, ez utóbbi a jegybank függetlenségével
kapcsolatos álláspontunkat érintette. Válaszoltunk, mi két hete pénteken
kiküldtünk újra egy nagyon-nagyon részletes levelet az MNB-vel kapcsolatos
álláspontunkról Brüsszelbe (az EKB és az MNB elnökeis kapott ebből
másolatot). Igyekeztünk még világosabbá tenni az álláspontunkat erről az
ügyről, úgy gondolom ez a levél már elegendő rugalmasságot tartalmaz ahhoz,
hogy a Bizottság ezt most már poztívan értékelje.
Remélem, hogy a Bizottság csak a jegybank ügyéhez kapcsolja a tárgyalások
megkezdését és a másik két ügyet hagyja menni a maga útján (adatvédelmi
ombudsman és bírák nyugdíjazása - A szerk.), mert azok sem a
makrogazdasághoz, sem a finanszírozhatósághoz nem igen kapcsolhatóak.
Ugyanakkor persze készek vagyunk ezeket is végig tárgyalni.
Én abban reménykedem, ha rendezzük a jegybank ügyét, akkor
elkezdődhetnek a tárgyalások, és ha az így lesz, akkor én elég optimista
vagyok: szerintem pár hét alatt megkezdhetjük a párbeszédet. A lényeg, hogy
jelenleg nem nálunk van a labda, és reméljük, hogy a Bizottság gyorsan fog
tudni dönteni.
- Szóba került az eddigi informális megbeszéléseken a hitelkeret nagysága,
hogy hány milliárd euró lehet elegendő Magyarországnak?
- Bár a magyar tárgyaló bizottásg még tulajdonképpen nem kezdte meg
munkáját, mint mondtam, tavaly december közepén már találkoztunk az IMF
és az EU képviselőivel. Összegről nem volt szó, bár már több szám is
felröppent - 5-től 20 milliárd euróig -, konkrét összegről még nem volt szó.
- Ön szerint mekkora hitelkeretre lehet szükségünk?
- H azt nézem, hogy kicsit kevesebb mint 12,5 milliárd eurót hívtunk le a
korábbi keretből, azt gondolom, hogy egy 10-15 milliárd eurónyi keret
megnyugtatná a piacokat. De ez az én személyes véleményem.
- Ön az Államadósságkezelő Központtól (ÁKK) jött átt a szaktárcához, nehéz
szívvel hagyta ott a korábbi állását?
- Nem mondhatnám, hogy könnyű szívvel hagytam ott, nagyon jól éreztem
magam az ÁKK-nál. Egy nagyon összeszokott és jól felkészült, professzionális
társasággal dolgoztam ott, nagyon szívesen végeztem azt a munkát, de más
feladatok szólítottak. A kapcsolatom nem szakadt meg a központtal, az
igazgatóság elnökeként is, meg egyébként is napi munkakapcsolatban
vagyunk.
- Az idei év nagy kérdése, hogy tudjuk-e magunkat finanszírozni a piacról, mit
gondol sikerüllhet ez egy IMF-megállapodás nélkül is?
- Nyomatékosan leszögezném, hogy lesz megállapodás. Ha egyszer
bejelentettük, hogy meg akarunk állapodni a két pénzügyi intézménnyel, akkor
meg kell állapodnunk. H ehhez képest vissza kellene táncolnunk, az nagyon
rossz üzenet lenne a piacok felé, ami megjelenne a felárainkban és a befektetők
hozzáállásában. Nagyon sok befektetővel találkozunk renszeresen, és azt
mondják, hogy azok után, hogy bejelentettük, szükség van az IMF
megállapodásra.
- Mennyire optimisták ezek a befektetők a megállapodással kapcsolatban?
- Azt gondolom, veszik azt az üzenetünket, hogy meg akarunk állapodni.
- Nem érződik rajtuk valamifajta türelmetlenség? Az elemzők korábban az első
negyedévre tették a megállapodást, a prognózis folyamatosan csúszik és egyre
többen dobják be, hogy Magyarország a török sztorival próbálkozik...
- Azt valóban sokan felvetik, de leginkább újságírók és nem annyira elemzők,
hogy Magyarország megpróbála eljátszani a török forgatókönyvet. A helyzet
azonban egészen más. Ahogy Fellegi miniszter úr ezt már ezerszer bejelentette,
mi nem gondolkozunk B-tervben. Mi tényleg meg akarunk állapodni és ennek
érdekében vért és verejtéket hullajtva tárgyalunk, elsősorban Brüsszelben,
másodsorban Washingtonban.
Ami a finanszírozhatóságot illeti, amikor befektetőkkel találkozunk, akkor
mindig az IMF az első kérdés. Erre mindig azt mondom, hogy meg fogjuk
kötni a megegyezést, és igyekszünk minél hamarabb, de egy pillanatra toljuk
félre ezt a megállapodás-témát és figyeljünk oda a fundamentumokra is.
Nézzük meg, a strukturális változások, amiket a kormány elért, illetve azokat a
számok, eredményeket, amiket a kormány eddig produkált. Jelesen, ha csak
az elmúlt évre godnolunk, ott van az 1,7%-os gazdasági növekedés, ami
majdnem duplája a piaci konszunezusnak,. vagy a 4,3%-os, ugyan egyszeri
hatásoknak köszönhető költségvetési többlet, amit ha megtisztítunk ezektől a
hatásoktól, akkor kijön a 2,43%-os hiány, ami nagyon szépen belül van a
3%-os hiánycélon. Ezt az adatot most már megerősítette a KSH és az MNB
is. A folyó fizetési mérlegünk poztiív, az export növekszik, sikerült
valamennyivel növelni az aktivitási rátát - tehát tulajdonképpen egészséges és
jó folyamatok indultak el. Én mindig próbálom erre terelni a befektetőket és azt
gondolom, hogy a mi hagyományos befektetőink fogékonyak erre. Ha
megnézzük az ÁKK aukcióit végülis sikeresnek mondhatók, egy-két likviditási
diszkontkincstárjegy-aukció nem volt akkora sikerd, de összességében jók az
eredmények. Az a finanszírozási terv, amit az ÁKK összerakott, az működik,
sőt annak időarányos részét túl is teljesítette az államaodásságkezelő.
Tény és való, hogy vannak devizalejárataink, erre megvannak a forrásaink.
Tehát nem vagyunk semmi fajta időszorításban. Ezzel együtt az
IMF-megállapodás abban segítene, hogy a kamatszintjeink lejjebb csússzanak.
Az én becslésem szerint egy aláírt megállapodás 1-1,5 százalékos
hozamcsökkenést tudnak eredményezni.
- Ami a fundamentumokat illeti, a számok most meggyőzőek. Az a kérdés
mennyire tartósak. A túlzottdeficit-eljárást ellenünk azért folytatták, mert nem
tartottuk be az ECOFIN-csoport ajánlásait, hiába teljesült a hiánycél. A
lengyelekkel a Bizottságnak semmi baja nem volt például, ők ugyan nem
teljesítették a hiánycélt tavaly, de megfogadták, amit a pénzügyminiszterek
tanácsa ajánlott, tartós kiigazítást hajtanak végre. Mi arrra a garancia, hogy a
magyar államháztartás hiánya a jövőben nem fog elszállni?
- Kezdjük a kályhától! A fő probléma az volt Magyarországgal, hogy 2004 óta
eljárás alatt álltunk, egyszer sem sikerült teljesíteni az előírt kritériumokat. Ezzel
mi csúcstartók vagyunk. Ez egy elég komoly érv a Bizottság számára, hogy
velünk szemben szigorúbbak legyenek.
Én azt gondolom, hogy azt tudomásul veszi a Bizottság, hogy bizonyos egyszeri
lépésekre egyszerűen szüksége volt a magyar kormánynak. Emlékezzünk
visza! Az új kormány első útja Brüsszelbe vezetett, ahol bemutatta, milyen
reformokra készül és ehhez a Bizottság megértését kérte, hogy futhassunk egy
magasabb hiánypályát egy darabig. Erre elutasítás volt a válasz. Ebből volt még
egy kör a többi régiós országgal együtt, hogy a hiányból levonhassuk a
nyugdíjreform okozta hiányt, erre megint csak elutasító választ kaptunk.
Igazából a kormánynak nem nagyon maradt mozgástere, csak hog meglépje
ezeket az egyszeri és bizony érdekeket sértő lépéseket. De ezzel sikerült azt
elérni, hogy a tavalyi évet szufficittel zártuk és neki lehetett kezdeni annak a
reformsorozatnak, amit Széll Kálmán Terv néven ismert meg a világ
közvéleménye.
Ezt a tervet nagyon pozitívan fogadta a befektetői közösség, hiszen ha
visszagondolunk a Széll Kálmán Terv bejelentésére, illetve az azt követő
globális devizakibocsátásokra, az hihetetlen nagy siker volt, hihetetlenül jó volt
a fogadtatása. A terv 80-85%-a már teljesült is, beépült a 2012-es
költségvetésbe is, és ennek alapján is, illetve a további intézkedések kapcsán -
melyek a strukturális reformok irányába mutatnak - azt gondoljuk, hogy a
célként kitűzött 2,5%-os hiány tartható lesz idén. Erről folynak az egyeztetések
az Európai Bizottsággal. Korábban már volt egy konszenzus arról, hogy
2012-ben 3% alatt tudunk maradni, de mi ragaszkodunk ahhoz, hogy év
végére az államháztartás hiánya a GDP 2,5%-a lesz. A Bizottság 2,8%-ot
mondott korábban, de ezt most "leporolták", az eurózóna növekedési
kockázatai miatt egy új makropályát tartanak lehetségesnek, újraértékelik az
eredményeinket, így az idei és a jövő évi hiánycélt is. A prognózisokról folynak
a tárgyalások egyelőre.
- Mennyire kezelik azt prioritásként a minisztériumban, hogy a magyar
kisbefektetők kezében minél több állampapír legyen? A külföldiek kezében
lévő állomány folyamatosan rekordokat dönt, ezzel nem leszünk mi
sérülékenyebbek?
- Ezt két oldallról is lehet vizsgálni. Egyfelől az, hogy a külföldiek állománya
rekordszinten van, az jelent egyfjata bizalmat. Bíznak abban, hogy meglesz a
megállapodás és hogy Magyarország komoly vívmányokat ért el a strukturális
reformok terén, fenntartható pályára kerül a gadzaság és az
adósságcsökkentés, miközben a hiányt a megfelelő szinten tudjuk tartani, és a
növekedében is tudjuk tartani azt, amit ígértünk. Ez a bizalom jele.
Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a magas külföldi részarány az
adósságfinanszírozásban az jelent egyfajta kockázatot. Egy nagyobb globális
összeomlás esetén ebből például komoly gondok lehetnek. Ez ellen viszont az
szól, hogy iszonyatos veszteségek árán tudnának csak kivonulni innen gyorsan
a befektetők.
A lakossági források bevonása mindenképp egy elérendő, legalább is
támogatandó cél ezzel együtt is. A lakosság tipikusan "buy and hold" típusú
befektető, vagyis a lejáratig tartás híve, ami mindenféleképpen stabilizálja az
adósságfinanszírozást.
Ennek is két oldala van. A lakossági forrásokbevonása drágább, mint az
egyébb piaci források bevonása, hiszen nekünk a bankrendszer lakossági
betéteivel kell felvennünk a versenyt. Összességében ez növeli a finanszírozás
költségeit. Másrészt meg kell találni valami fajta optimális egyensúlyt, hiszen
azon túlmenően, hogy a lakossági források finanszírozhatják az
államadósságot, van más "feladata" is: a gazdaság finaszírozásában is számolni
kell a bankokon keresztül (vállalkozások hitelezése) a lakosság pénzével.
Érdemes egy optimumot megkeresni.
Emlékszem arra, mikor még az állampapírokat ún. adótőkeszámlán lehetett
nyilvántartani ugyanúgy mint a részvényeket, és akkor se kamat- se
árfolyamnyereségadó nem terhelte ezeket a befektetéseket - a lakosság ekkor
az adósság 10%-át finanszírozta, ami azóta is csúcs. Ma 2-2,5% körül
mocorgunk. Ha ezt fel tudnánk tornászni újra 10% könyékére, akkor azt
hiszem elégedettel lehetnénk magunkkal.
- Nem lesz túl drága elérni ezt a 10%-ot? Láthatóan a magyar kisbefektetőket
a magas hozamok vonzzák (ezt bizonyítja az inflációkövető kötvényük is, ami
nagy siker). Vannak olyan európai országok (pl.: Olaszország), ahol civil
kezdeményezésre szerveztek kampányt, hogy az állampolgárok vegyenek
állampapírt...
- A 10%-os szint ez én személyes becslésem, azt gondolom ez a szint még nem
jelentene túlzottan nagy kamatterhet a költségvetésnek és lenne egy egészséges
stabilizáló hatása. A 10% egy "jó szám", erre már volt is példa, azért mondom.
Annak keretében, hogy mi a lakosságot kiemelt befektetői szegmensnek
tekintjük most, természetesen egy erős marketing kampányt is folytat az ÁKK
az állampapírok megismertetésére. Igyekeznek termék oldalról is kielégíteni a
lakosság igényeit, olyan széles palettát kínálni, adott esetben új termékek
bevezetésével, ami vonzó lehet a lakosság számára is.
Tekintettel arra, hogy versenyben vagyunk a bankszektorral a
megtakarításokért, arra nem lehet számítani,. hogy a bankok élenjárók lesznek majd az állampapírok értékesítésében. Ezért igyekszünk alternatív csatornákat is kialakítani, itt alapvetően a Kincstárra és esetleg a Postára gondolok. És igyekszünk minél szélesebb körben terjeszteni, hogy az állampapír egy biztos és jó befektetés.
- Cséfalvay államtitkár úr azt mondta, a piacoknak "sztorit kell adni". A mi sztorink eddig annyi, hogy a kormány januárban tett egy kommunikációs kanayart, ezzel sikerült is a befektetőket megnyugtatni. De hogyan tovább, mi lesz a mi történetünk?
- Az, hogy megállapodunk az Unióval, egy szükséges feltétel, megígértük, meg fogjuk tenni. De ezen kívűl készül a magyar sztori, készül például úgy, hogy április közepére elkészül a konvergenciaprogram katualizált változata, készül egy fejlesztési stratégia, egy gazdasági akcióterv. Újra összeáll az a nagy betűs sztori, ami tavaly Széll Kálmán Terv néven futott ki, ugyanezt szeretnénk folytatni. Szeretnénk elmegyarázni, mi az ami a Széll Kálmán Tervből hátra van, amit be kell még fejezni.
- Lesznek ebben új elemek az eredeti tervhez képest?
- Természetesen. A Széll Kálmán Tervre épülően jönnek további strukturális lépések, hiszen még szükség van további átalakításokra.
- Ezek az átalakítások akár fájdalmas intézkedéseket is jelenthetnek? Tudom, hogy kerülik a "megszorítás" szót, de beszéljünk arról, lesznek-e még ilyen jellegű lépések?
- Azt gondolom a nehezén már túl vagyunk. Én azt mondanám inkább, hogy finomhangoéások lesznek még. Vannak olyan területek, ahol nyilvánvalóan vannak elmaradásai a Széll Kálmán Tervnek.
- Ezek mely területek?
- Például a tömegközlekedés, a MÁV és a Volánok, tehát a nagy közlekedési hálózatok kérdése, de el vagyunk maradva az elektronikus útdíjjal is. De ezenkívűl most már inkább a kialakuló illetve kialakított új rendszerek csiszolása várható, javítani ezeket ott, ahol még lehet. Drasztikusabb lépés már nem lesz.
29.25