4p
Egészen egyedit alkotott Elon Musk a Marsra küldött Teslával és a visszatérő rakétákkal: olyat valósított meg, amit sem az amerikai NASA, sem az oroszok nem voltak képesek állami szinten. Ezek után vajon gondot jelenthet-e Musknak az olcsóbb elektromos autók tömeggyártása? Lássuk, hogy áll a Tesla.

Végre történt valami komoly előrelépés az évtizedek óta leállt, sőt visszalépést is elszenvedett iparágban, az űrhajózásban. Az iparág a második világháborúban született, amikor von Braun és csapata a már hanyatlóban lévő náci Németországban tudta megvalósítani, amit senki: rakétát küldött a világűrbe, igaz, azzal a céllal, hogy minél távolabbi városokat bombázzon vele: Londonig sikerült ellőni.

Az űrhajózás felívelése és hanyatlása

Amerika aztán magához vette a tehetséges, de rovott múltú szakembert, és vele alkotta meg saját űrprogramját a Holdra szállásig bezárólag, igaz, megelőzte a Szovjetunió, amikor Gagarin először kerülte meg a Földet egy űrrakétával. A csúcs végül az lett, amikor 1981-re megalkották az űrsiklót, amely képes volt egyben vissza is térni, nem úgy, mint a rakéták, melyek elégtek az űrben, az utasok pedig ejtőernyővel pottyantak a földre.

Sajnos kiderült azonban, hogy nem jó a módszer: mivel a légkör ellenállása nyeli el visszafelé a jármű mozgási energiáját, vagyis lassítja le azt, szerkezet több ezer fokra melegszik, és ezt az eddigi technológiák nem bírják el. Bő 10 éve kivonták az űrsiklókat, maradt az eredeti rakétás módszer, ejtőernyővel. Sem Oroszország, sem Amerika nem tett állami szinten nagy erőfeszítést, hogy fejlesszen, költségesnek találták, versenyezni meg már nem kell egymással, mint a hidegháborúban.

Újra előre

Most azonban egy féktelen vállalkozókedvvel megáldott magánember lépett be az iparágba, és alkotott nagyot. Egyrészt fellőtte minden idők legnehezebb rakétáját, 27 motor felhasználásával, ezzel bizonyítva, hogy az eddigieknél sokkal nagyobb terhet is az űrbe lehet juttatni, legyen az műhold, űrállomás alkatrész, vagy távoli expedíciókhoz szükséges felszerelés. De ez csak az egyik nagy dobás: a másik, hogy a jármű hajtórakétái visszatérnek a földre, és újra felhasználhatóak. Már csak egy feladat van hátra: egy űrhajót újra egészben és biztonságosan lehozni a földre. Nem lennénk meglepve, ha Musk, vagy valamelyik vállalkozó társa ezt is megvalósítaná.

Több vas a tűzben

Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy Musk másik vállalkozása, amely ennél jóval egyszerűbbnek tűnik, nem ilyen sikeres: nehezen halad a Model 3-as járművek gyártásának felfuttatása. Az űrsiker után azonban nehéz elképzelni, hogy ezt ne oldaná meg a Tesla, és abban is biztosan lehetünk, hogy Musk mindig fog tőkét találni vállalkozásaihoz, egy ilyen teljesítményt díjaznak a részvényesek, kötvényesek, meg lesz oldva a finanszírozás, amíg a tömegesen eladott autók profitábilissá nem teszik a céget.

Nézzük, hogy is áll most a Model 3. Az utolsó számítások szerint június végén fogják elérni heti 5000 darabos termelést, a korábbi cél, a 10 ezer pedig egyelőre bizonytalan az idei évben. A megrendelők azonban eddig nem türelmetlenkedtek, és vélhetően ezután is kitartanak, a cégnél parkoltatva 700 millió dollárt, ezzel is csökkentve a tőkeszükségletet. A Tesla a Bloomberg számításai szerint percenként 8000 dollárt égetett el tavaly, és elemzők szerint idén még szükség lesz 2-3 milliárd dollárra, amíg az új típusból olyan mennyiséget nem tudnak szállítani, ami már fedez minden költséget, sőt meghozza végre a profitot.

Eredmény

A cég tegnap este tette közzé tavalyi negyedik negyedéves jelentését. Az árbevétel a vártnál nagyobb lett, 3,4 milliárd dollár, ugyanakkor a veszteség is meghaladta az elemzői várakozásokat részvényenként 4 dollárral. A cég viszont azt ígéri, hogy ha lassabban is indul be a termelés, de a Model 3 lehetővé fogja tenni, hogy a cég az évfolyamán már pozitív üzemi eredményt érjen el. A konkrét tervek szerint a heti termelés már jövő hónapban eléri a 2500 darabot, félév végére az 5000-et. A 10 ezres szintet csak akkor tűzik ki, amikor az 5000 teljesült.

A Tesla tavalyi egész éves árbevétele 11,8 milliárd dollár volt, amin idén nagyot fog növelni a Model 3 felfutása. Ha az eredetileg tervezett félmillió darab legyártása megvalósul, az önmagában közel 20 milliárd dollár árbevételt jelentett volna, viszont ha a jelenleg sokkal reálisabbnak tűnő 200 ezer darabbal számolunk, önmagában az is közel 8 milliárd, ami 20 milliárd fölé növelheti a cég összeredményét. Ez már valóban fedez minden költséget, így idén minden valószínűség szerint végre nyereségessé válik a cég.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28660 28510 28700 -0,10% 0 0 4 662 127 040 HUF 2025-07-21 17:07:44
MOL 3042 3028 3050 -0,26% 0 0 628 258 806 HUF 2025-07-21 17:05:11
MTELEKOM 1774 1768 1780 +0,11% 0 0 155 285 632 HUF 2025-07-21 17:06:31
RICHTER 10280 10150 10280 +0,78% 0 0 750 456 370 HUF 2025-07-21 17:05:15
OPUS 595 587 596 +0,51% 0 0 123 810 176 HUF 2025-07-21 17:05:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Újabb történelmi csúccsal indult a hét Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 17:51
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 76,33 pontos, 0,08 százalékos emelkedéssel 101 339,20 pontos történelmi csúcson zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Emelkedéssel nyitottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 17:01
A 30 vezető iparvállalat DJIA-indexe 0,06 százalék, a részvények szélesebb körét érintő S&P 500 index 0,17 százalék pluszt, a technológiai részvények alakulását követő Nasdaq index 0,31 százalék erősödést jelzett.
Részvény / Deviza / Áru Vegyesen muzsikál a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:46
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a plusz 0,02 pontos nyitás után csökkent hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Egy radikális nyugdíjpiaci reform új piacokra hozhat pénzesőt
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:31
A Financial Times cikke alapján Donald Trump radikális nyugdíjpiaci reformra készül: napokon belül aláírhatja a 401(k) számlákra befizetett pénzek kripto, arany és egyéb alternatív eszközökbe való befektetetését engedélyező elnöki rendeletet. Ezzel az amerikai elnök egy tollvonással 9000 milliárd dolláros piacot nyithat meg a kriptodevizák és a fizikai aranybefektetés előtt – de méginkább a világ legnagyobb vagyonkezelő cégei számára.
Részvény / Deviza / Áru Kicsit megcsúsztak az OTP-részvények
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 12:09
90 forinttal ér kevesebbet egy papír.
Részvény / Deviza / Áru Óvatos optimizmus az európai börzéken, vegyes zárás Ázsiában
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 09:42
Így muzsikáltak a tőzsdék. 
Részvény / Deviza / Áru Kinyitott a budapesti parkett, befutottak az első számok
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 09:11
Emelkedéssel indult a hét.
Részvény / Deviza / Áru Itt a friss euróárfolyam: így indítja a hetet a forint
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 07:31
Ön vesz vagy elad?
Részvény / Deviza / Áru Ezen a héten sokan dörzsölhették a tenyerüket Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 08:29
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 1,34 százalékos emelkedéssel 101 262,87 pontos történelmi csúcson zárta a hetet.
Részvény / Deviza / Áru Kritikus mérföldkő a kriptodevizák világában: mostantól minden megváltozik?
Privátbankár.hu | 2025. július 19. 12:03
Donald Trump amerikai elnök pénteken aláírta a stablecoinok néven ismert, jellemzően a dollárhoz kötött kriptodevizák szabályozási rendszerének megteremtéséről szóló törvényt, amely mérföldkő lehet abban, hogy a digitális eszközök a fizetések és a pénzmozgás mindennapi módjává váljanak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG