4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egészen egyedit alkotott Elon Musk a Marsra küldött Teslával és a visszatérő rakétákkal: olyat valósított meg, amit sem az amerikai NASA, sem az oroszok nem voltak képesek állami szinten. Ezek után vajon gondot jelenthet-e Musknak az olcsóbb elektromos autók tömeggyártása? Lássuk, hogy áll a Tesla.

Végre történt valami komoly előrelépés az évtizedek óta leállt, sőt visszalépést is elszenvedett iparágban, az űrhajózásban. Az iparág a második világháborúban született, amikor von Braun és csapata a már hanyatlóban lévő náci Németországban tudta megvalósítani, amit senki: rakétát küldött a világűrbe, igaz, azzal a céllal, hogy minél távolabbi városokat bombázzon vele: Londonig sikerült ellőni.

Az űrhajózás felívelése és hanyatlása

Amerika aztán magához vette a tehetséges, de rovott múltú szakembert, és vele alkotta meg saját űrprogramját a Holdra szállásig bezárólag, igaz, megelőzte a Szovjetunió, amikor Gagarin először kerülte meg a Földet egy űrrakétával. A csúcs végül az lett, amikor 1981-re megalkották az űrsiklót, amely képes volt egyben vissza is térni, nem úgy, mint a rakéták, melyek elégtek az űrben, az utasok pedig ejtőernyővel pottyantak a földre.

Sajnos kiderült azonban, hogy nem jó a módszer: mivel a légkör ellenállása nyeli el visszafelé a jármű mozgási energiáját, vagyis lassítja le azt, szerkezet több ezer fokra melegszik, és ezt az eddigi technológiák nem bírják el. Bő 10 éve kivonták az űrsiklókat, maradt az eredeti rakétás módszer, ejtőernyővel. Sem Oroszország, sem Amerika nem tett állami szinten nagy erőfeszítést, hogy fejlesszen, költségesnek találták, versenyezni meg már nem kell egymással, mint a hidegháborúban.

Újra előre

Most azonban egy féktelen vállalkozókedvvel megáldott magánember lépett be az iparágba, és alkotott nagyot. Egyrészt fellőtte minden idők legnehezebb rakétáját, 27 motor felhasználásával, ezzel bizonyítva, hogy az eddigieknél sokkal nagyobb terhet is az űrbe lehet juttatni, legyen az műhold, űrállomás alkatrész, vagy távoli expedíciókhoz szükséges felszerelés. De ez csak az egyik nagy dobás: a másik, hogy a jármű hajtórakétái visszatérnek a földre, és újra felhasználhatóak. Már csak egy feladat van hátra: egy űrhajót újra egészben és biztonságosan lehozni a földre. Nem lennénk meglepve, ha Musk, vagy valamelyik vállalkozó társa ezt is megvalósítaná.

Több vas a tűzben

Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy Musk másik vállalkozása, amely ennél jóval egyszerűbbnek tűnik, nem ilyen sikeres: nehezen halad a Model 3-as járművek gyártásának felfuttatása. Az űrsiker után azonban nehéz elképzelni, hogy ezt ne oldaná meg a Tesla, és abban is biztosan lehetünk, hogy Musk mindig fog tőkét találni vállalkozásaihoz, egy ilyen teljesítményt díjaznak a részvényesek, kötvényesek, meg lesz oldva a finanszírozás, amíg a tömegesen eladott autók profitábilissá nem teszik a céget.

Nézzük, hogy is áll most a Model 3. Az utolsó számítások szerint június végén fogják elérni heti 5000 darabos termelést, a korábbi cél, a 10 ezer pedig egyelőre bizonytalan az idei évben. A megrendelők azonban eddig nem türelmetlenkedtek, és vélhetően ezután is kitartanak, a cégnél parkoltatva 700 millió dollárt, ezzel is csökkentve a tőkeszükségletet. A Tesla a Bloomberg számításai szerint percenként 8000 dollárt égetett el tavaly, és elemzők szerint idén még szükség lesz 2-3 milliárd dollárra, amíg az új típusból olyan mennyiséget nem tudnak szállítani, ami már fedez minden költséget, sőt meghozza végre a profitot.

Eredmény

A cég tegnap este tette közzé tavalyi negyedik negyedéves jelentését. Az árbevétel a vártnál nagyobb lett, 3,4 milliárd dollár, ugyanakkor a veszteség is meghaladta az elemzői várakozásokat részvényenként 4 dollárral. A cég viszont azt ígéri, hogy ha lassabban is indul be a termelés, de a Model 3 lehetővé fogja tenni, hogy a cég az évfolyamán már pozitív üzemi eredményt érjen el. A konkrét tervek szerint a heti termelés már jövő hónapban eléri a 2500 darabot, félév végére az 5000-et. A 10 ezres szintet csak akkor tűzik ki, amikor az 5000 teljesült.

A Tesla tavalyi egész éves árbevétele 11,8 milliárd dollár volt, amin idén nagyot fog növelni a Model 3 felfutása. Ha az eredetileg tervezett félmillió darab legyártása megvalósul, az önmagában közel 20 milliárd dollár árbevételt jelentett volna, viszont ha a jelenleg sokkal reálisabbnak tűnő 200 ezer darabbal számolunk, önmagában az is közel 8 milliárd, ami 20 milliárd fölé növelheti a cég összeredményét. Ez már valóban fedez minden költséget, így idén minden valószínűség szerint végre nyereségessé válik a cég.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27670 27630 27900 -0,82% 27660 27680 957 548 700 HUF 2025-05-22 09:40:25
MOL 3090 3090 3106 -0,52% 3092 3096 266 325 984 HUF 2025-05-22 09:40:54
MTELEKOM 1758 1754 1778 -1,12% 1756 1758 117 470 018 HUF 2025-05-22 09:42:20
RICHTER 10380 10340 10450 +0,39% 10360 10380 204 091 680 HUF 2025-05-22 09:38:54
OPUS 569 566 569 +0,53% 566 569 1 441 273 HUF 2025-05-22 09:38:54
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A forint elvesztette az éjszakát
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 06:37
Kevesebbet ér egy forint. 
Részvény / Deviza / Áru Euró, dollár, svájci frank – mi volt ma a nyerő választás?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 18:53
Az euró drágább lett, de azért lehetett nyugati devizát venni olcsóbban is.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP megcsinálta azt, amire a többi bluechip nem volt képes
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 18:10
A profitrealizálós hangulatban is képes volt emelkedni az OTP árfolyama, az összes többi bluechip esett csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Jöhet a nemzeti kriptó, felfelé módosította a Telekom célárát a nagybank
Eidenpenz József | 2025. május 21. 12:39
A nagyvilágban erősödött a feszültség, a részvénypiacokon rossz a hangulat, de a dollár esése több eszköznek, így a forintnak is jót tesz. Felfelé módosították a Magyar Telekom célárát, a cég pedig saját részvényeket vásárol, így emelkedni tud a papír, de az indexet az OTP húzza. Koreában az elnökjelölt nemzeti stabilérmét hozna létre.
Részvény / Deviza / Áru Már a forint sem tudja, hogy mit is csinál?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 07:41
Most akkor erősödött vagy gyengült szerda reggel?
Részvény / Deviza / Áru Nézze csak, ezt művelte a forint, amíg nem figyelt!
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 18:37
Felemás volt a kép.
Részvény / Deviza / Áru Lehetett volna jobb is: csalódást hozott a kedd Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 18:14
Így alakult a kereskedés.
Részvény / Deviza / Áru Libikókázik a forint, az OTP viszont szárnyal
Csabai Károly | 2025. május 20. 12:28
A hazai fizetőeszköz az euróval szemben előbb benézett a 402-es szint alá, utána azonban korrigált. Kedd délhez közeledve a kedvező nemzetközi tőzsdei hangulatban az OTP (és a Magyar Telekom) erősödése tartotta vonal felett a BUX-ot. A nemesfémek és a kriptoeszközök többe kerültek, a vezető olajfajták jegyzései estek, ellenben a gáz drágult.
Részvény / Deviza / Áru Magyarországi gyárára költ, robbantott a CATL
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 09:08
Döbbenetes számok.
Részvény / Deviza / Áru Nem hisz a szemének: ennyit kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 07:34
A feltámadásra még várni kell.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG