A várakozások egészen visszafogottnak tűnnek a legfontosabb termékkategóriákban, egyedül az iPad esetében várnak az elemzők drasztikus, 50 százalék feletti bővülést az egy évvel korábbi értékesítéshez képest - derül ki a KBC Equitas elemzéséből. Ez alapján jó esély mutatkozik rá, hogy a nagy negatív meglepetést elkerüljük, cserébe viszont egy vártnál mégis gyengébb iPhone vagy iPad szám hatalmasat üthet a részvényen.
A KBC elemzése szerint a Verizon hálózatában az egy évvel ezelőttinél 25 százalékkal több iPhone-t aktiváltak. Mivel nem ismerjük a többi nagy szolgáltató adatait, ráadásul az amerikai értékesítések mind kisebb szerepet játszanak az Apple növekedésében, kár lenne messzemenő következtetéseket levonni, de egy apró pozitív jelnek azért jó.
Jó volt a régebbi is
A Verizon hálózatában eladott iPhone-oknak csupán fele volt a legújabb modell, a többi a korábbi, olcsóbban eladott modellek közül kerül ki. Ha általános ez a trend, az a várt átlagos értékesítési áraknál alacsonyabb árat és bevételt jelenthet, hiszen az elemzők jellemzőn 60 százalék köré tették az iPhone 5 súlyát az értékesítési mixben.
Egyre másra jelennek meg a hírek a gyenge kereslet miatt visszafogott iPad-gyártósorokról, és egyes Apple-beszállítók is gyenge prognózisokkal riasztották el a befektetőket. Ezeket a híreket sem szabad túlértékelni, de arra figyelmeztetnek, hogy korlátozott eséllyel láthatunk csak az elemzői becsléseknél lényegesen jobb számokat a fő termékszegmensekben. Az iPad Mini térnyerése ráadásul az átlagos árakra és ezen keresztül a bevételekre is nyomást gyakorol.
Nagy a csend
Az Apple hosszú idő után először nem adott előrejelzést az egy részvényre jutó profitra. A titkolózás mindig rossz jel, még úgy is, hogy az elemzői várakozások a negyedévre 25 százalékkal csökkentek az elmúlt fél évben, javarészben az Apple elmúlt két, negatív meglepetést hozó gyorsjelentése miatt.
Az elemzői konszenzus alapján 2009 óta nem látott gyenge, 10 százalék körüli lehet az Apple árbevétel-bővülése, míg a 9,99 dolláros EPS-prognózis közel 19 százalékos zsugorodást implikál az egy évvel korábbi szinthez képest. Hasonló visszaesésre "emberemlékezet óta” nem volt példa az Apple esetében. Ez mind a negatív meglepetés valószínűségét csökkenti.
A bruttó margin (azaz az árbevétel az értékesítés közvetlen költségeivel csökkentve) alakulása is kulcskérdés, hiszen eldőlhet, hogy a negyedik negyedévben csak a sok új termék piacra dobása miatt csökkent az árrés, vagy strukturális okok állnak a háttérben. Mi az utóbbit valószínűsítjük, így itt következhet kellemetlen meglepetés, a várt 38,3 százalék alá süllyedhet a mutató (a menedzsment 37,5-38,5 százalékot prognosztizált).
A tényadatok mellett szinte biztosan kiemelt figyelem övezi majd a menedzsment második negyedévre vonatkozó előrejelzéseit. Az elemzői konszenzus szerint 38,7 milliárd dolláros bevétel mellett részvényenként 8,96 dolláros profitot könyvelhet el a vállalat. Ha ennél csak kicsivel is gyengébb prognózist ad a cég, arra heves eladásokkal reagálhat a piac, ahogy egy negyedévvel ezelőtt láthattuk (a vártnak többé-kevésbé megfelelő számok mellett is nagyot esett a részvény a gyenge prognózis miatt).
Még Bíznak a cégben
Az elemzői ajánlások nem billentek még át a túlzóan negatív oldalra, a céget követő elemzőknek csupán egyötöde nem ajánlja vételre a részvény, ezzel még elmarad a pesszimizmus a 2009-es, elsősorban külső tényezőkkel magyarázható eséskor látottaktól.
Az árfolyam esésére játszó short-pozíciók nagyot nőttek az elmúlt hónapokban, de nem értek el extrém szintet. A 2008-ban véget ért emelkedő trend során tartósan lényegesen magasabb volt a short pozíciók közkézhányadhoz mért aránya. Érdemes azért hozzátenni, hogy a 2009 eleji markáns mélypont idején a mostanihoz hasonló volt a short-állomány, és ennek leépülése is fűthette az induló ralit.
Az elemzői célárak is jelentősen csökkentek, de még mindig erősen optimistának tűnnek. A célárakból számított konszenzus talán a legnehezebben változó mutató, és még mindig lemorzsolódóban van, ahogy a lassan minden elemző reagál a negatív helyzetre. Ez arra utal, hogy még van tere a negatív meglepetéseknek, nem minden modellt igazítottak még hozzá az új trendekhez.
Az Apple fundamentálisan rendkívül alulértékeltté vált, de ennek minimális a jelentősége egy gyorsjelentésre adott piaci reakcióban. Az alacsony értékeltség leginkább arra utal, hogy az elemzői modellekben szereplőnél lényegesen kisebb növekedésre számítanak a befektetők, az egy részvényre jutó profit stagnálásával számolva már az értékeltség sem lenne annyira alacsony.