A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.
Könnyen múló előny
A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.
A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.
Nem Facebook vagy Google
Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.
Német lehetőségek
A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.
A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János |
Musk céljai
Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.