4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 30870 30590 31000 +0,16% 0 0 11 440 132 710 HUF 2025-10-22 17:09:59
MOL 2756 2720 2768 +0,66% 0 0 988 350 814 HUF 2025-10-22 17:10:00
MTELEKOM 1796 1758 1796 +2,05% 0 0 387 382 198 HUF 2025-10-22 17:12:23
RICHTER 10430 10320 10490 +1,16% 0 0 1 756 352 860 HUF 2025-10-22 17:05:30
OPUS 558 542 558 +2,39% 0 0 149 284 745 HUF 2025-10-22 17:08:25
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Nem kell sírni a forint miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 18:44
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Valami olyan történt szerdán Budapesten, amit Európában nem tudtak követni
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 17:59
Felülteljesített a BÉT.
Részvény / Deviza / Áru A Magyar Telekommal nem lehet tartani a lépést?
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 14:45
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,33 pontos nyitás után emelkedett szerdán kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Nagy mentés a BUX-tól: formába hozta magát ebédre a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 11:45
Fél 12-kor 0,6 százalékos pluszban járt az index, ami jelentős javulás a nyitás perceihez képest.
Részvény / Deviza / Áru Nem a forintról vett példát ma a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 09:25
Minimálisan csökkent a BUX index ma nyitásban.
Részvény / Deviza / Áru Nem kellett kávé ma reggel a forintnak
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 08:00
Erősödött ma reggel a forint a fő devizákkal szemben.
Részvény / Deviza / Áru Tizenkét éve nem látott mértékben zuhant az arany
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 07:04
Túlfűtötték a nemesfém árfolyamát, óriási eladási hullám söpört végig a piacon.
Részvény / Deviza / Áru A forintárfolyam az apró részletek szerelmeseinek udvarolt
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 18:41
A magyar fizetőeszköz bankközi kerskedése nem mutaott határozott irányt keden.
Részvény / Deviza / Áru A Mol zárásra lehúzta a tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 18:25
A BUX 365,67 pontos, 0,35 százalékos csökkenéssel, 103 424,15 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Válalati jelentéseket böngészve, stagnálással nyitott Amerika
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 15:59
Vegyesen, minimális elmozdulással nyitottak az amerikai értékpapírpiacok kedden.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG