4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28440 28400 28770 -0,07% 0 0 6 059 995 120 HUF 2025-07-28 17:10:39
MOL 3070 3052 3080 -0,32% 0 0 2 162 102 650 HUF 2025-07-28 17:10:59
MTELEKOM 1750 1746 1766 -0,57% 0 0 464 301 870 HUF 2025-07-28 17:08:59
RICHTER 10450 10340 10450 +0,38% 0 0 796 441 770 HUF 2025-07-28 17:05:21
OPUS 591 587 593 +0,17% 0 0 40 351 798 HUF 2025-07-28 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Elpárolgott a kezdeti jókedv a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 18:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 74,04 pontos, 0,07 százalékos csökkenéssel 101 306,73 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A nagy megállapodás sem segített a forinton
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 18:21
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Folyik a pezsgő az amerikai tőzsdéken a vasárnapi megállapodás után
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 17:19
A 30 vezető iparvállalat DJIA-indexe 0,10 százalék, a részvények szélesebb körét érintő S&P 500 index 0,07 százalék pluszt, a technológiai részvények alakulását követő Nasdaq index 0,30 százalék erősödést jelzett.
Részvény / Deviza / Áru Pont így szokott kinézni a nagy kép, mielőtt durván beüt a krach
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 15:16
Gyakorlatilag egész nyáron megállás nélkül emelkednek az amerikai tőzsdeindexek, sorra dőlnek a rekordok, csúcson a bitcoin, padlón a vállalati kötvények felára – meddig nőhetnek még a fák? A túláradó euforikus hangulat miatt egyre többen figyelmeztetnek arra: pont így szoktak kinézni a piaci buborékok, mielőtt kipukkannak.
Részvény / Deviza / Áru Gyenge kezdés után erőre kapott a BUX
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 15:01
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,48 pontos nyitás után emelkedett hétfő kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru A magyar tőzsde is örül a kereskedelmi paktumnak
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 11:58
 A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,48 pontos nyitás után emelkedett hétfőn délelőtt.  
Részvény / Deviza / Áru Egymás markába csapott Trump és Von de Leyen: száguldanak a tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 09:57
Emelkednek a tőzsdék a kereskedelmi megállapodás hírére. 
Részvény / Deviza / Áru Megvan a vámmegállapodás: a forint is reagált
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 07:43
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfő reggelre a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Történelmi csúcson zárt a BUX a héten
Privátbankár.hu | 2025. július 27. 08:16
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 9,53 pontos, 0,01 százalékos emelkedéssel 101 380,77 ponton, új történelmi csúcson zárta a hetet.
Részvény / Deviza / Áru Kitört a forinton a péntek esti láz
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 18:45
A magyar fizetőeszköz egyre erősebb lett a pénteki nap folyamán a bankközi kereskedésben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG