4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 18200 18045 18285 +0,72% 0 0 9 723 642 050 HUF 2024-04-30 17:09:55
MOL 3010 3010 3058 -0,13% 0 0 1 865 029 230 HUF 2024-04-30 17:07:16
MTELEKOM 926 920 942 +0,33% 0 0 679 167 963 HUF 2024-04-30 17:05:16
RICHTER 9340 9300 9385 +0,32% 0 0 1 989 818 105 HUF 2024-04-30 17:05:06
OPUS 378 370 386 +1,07% 0 0 149 603 278 HUF 2024-04-30 17:05:28
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Csapásokat adott és kapott is a forint, íme az eredmény!
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:00
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Bika rontott a parkettre
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 17:53
Emelkedéssel zárt kedden a Budapesti Értéktőzsde. A Mol részvényeinek értéke enyhén csökkent a többi blue chip árfolyamának viszont jót tett a reggeli GDP-adat.
Részvény / Deviza / Áru Csúcsokat döntöget a BUX, közeledik a fontos határhoz a forint
Eidenpenz József | 2024. április 30. 12:17
A BUX index új történelmi csúcsokra érkezett, az OTP a húzópapír, amelynek bankvásárlási terveiről is kiderültek részletek. A forint tovább erősödött, nagyot estek a nemesfémek. Fontos európai vállalatok jelentettek, esténként pedig Amerikában jönnek lényeges hírek három napon keresztül.
Részvény / Deviza / Áru Olajat talált a Mol Tura mellett
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 09:22
Napi 1000 hordó olajat ad a turai lelőhely. 
Részvény / Deviza / Áru Ennyi pénzt kell áldozni egy euróra
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 06:44
A dollárral szemben gyengült a forint.
Részvény / Deviza / Áru Itt a jó hír: még olcsóbban vehet eurót a nyaraláshoz
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 18:16
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Hoppá! Az egekbe ugrott a BUX
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 17:55
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26 százalékos emelkedéssel, 67 885,92 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Csodás hírt kaptak a Graphisoft Park SE részvényesei
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 17:39
A Graphisoft Park SE részvényenként 70 eurócent osztalékot fizet 2023-es adózott eredménye terhére a forgalomban lévő "A" sorozatú törzsrészvényei után - tette közzé a társaság hétfői közgyűlésének határozatát a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Részvény / Deviza / Áru Egyre erősebb a forint, nem minden akkumulátorgyár fog megépülni
Eidenpenz József | 2024. április 29. 12:29
A tőzsdék nagyon várják a szerdai amerikai kamatdöntést, plusz egy hazai adat is hathat majd a forintra a héten. Két kiemelten fontos gyorsjelentés jön az USA-ból, és szövetségest talált Kínában a Tesla. Nem fog minden tervezett akkumulátor-gyár megépülni, mert nem éri meg nekik?
Részvény / Deviza / Áru Bereggelizett a forint: nézze csak, mennyibe kerül egy euró!
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 07:35
Erősödött kissé a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a múlt péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben, a hetet erősebben kezdte az egy héttel korábbi nyitásnál is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG