A bitcoin vagy az ether tartogatása önmagában is rendkívül merész vállalkozásnak tűnhet a legtöbb hagyományos befektető szemében, de a kriptovaluta-piac tele van olyan őrültekkel, akik ezt is fokozni akarják. Ennek számtalan módja van, a kevéssé ismert, kalandos érmék vásárlásától kezdve a tőkeáttételig, mint például határidős vagy opciós üzletek kötéséig.
Az év egyik legnagyobb sikertörténete a kriptópiacon történetesen a határidős kereskedéshez, egy blokkláncon működő, azaz „onchain” határidős kereskedési platformhoz (tőzsdéhez) kapcsolódik. A tőzsdék általában jó üzletnek, jó befektetésnek számítanak, mert akár emelkedik a piac, akár esik, szép forgalmat és bevételt tudnak elérni. Sőt sokszor épphogy krach (pánik, árfolyam-összeomlás, válság) idején megy nekik jobban, mert meglódul a jövedelmük, rengetegen kereskednek olyankor. De persze pangó időszakok is előfordulnak.
A hiszti adott
Az említett sikertörténet a Hyperliquid, amelynek HYPE kódú érméjén keresztül a vállalkozást a piac jelenleg 56 milliárd dollárra értékeli. (Hígított érték, azaz FDV.) Egyben jelenleg a 15. legnagyobb kapitalizációjú kriptóról beszélünk. Az érme csütörtökön mintegy tíz százalékkal, 59,30 dollárra, új történelmi csúcsra ugrott fel arra a hírre, hogy a Circle nevű cég (az egyik legnagyobb stabilérme-szolgáltató) érdekeltséget szerzett benne.
Összehasonlításképp: az elején, tavaly decemberben a HYPE ára még 4-5 dollár is volt, a jelenleginek a töredéke, tény tehát, hogy Hyperliquid-hype – vagy HYPE-hype – van. (A „hype” szó az angolban hisztit, nagy felhajtást, mániát jelent.)
Miért is vásárolta be magát a – hagyományos tőzsdére is bevezetett – Circle? Minden bizonnyal azért, mert egyrészt hivatalosan is meghonosította az általa kibocsátott, egy az egyben a dollárhoz kötött USDC-t a HYPE-világban. Másrészt pedig konkurenciát kapott. A Hyperliquid-elszámolásokat eddig USDC-ben bonyolították le, a vállalkozás azonban saját stabilérmét készül létrehozni, az USDH-t. Tendert hirdetett ennek lebonyolítására, ennek a nyertese azonban egy másik cég lett, a Native Markets.
Saját blokkláncot indított
Ráadásul a Hyperliquid az év elején létrehozta a saját blokkláncát is, a független (L1-es), de Ethereum-kompatibilis HyperEVM-et, amelyen virágzásnak indultak a decentralizált pénzügyi alkalmazások (DEX-ek, betéti és hitelező megoldások, staking platformok stb.) Ez utóbbiak lényegéről lásd:
A HyperEVM-en eddig 2,8 milliárd dollárt helyeztek el a befektetők, ami a nyolcadik legnagyobb érték a blokkláncok rangsorában, megelőzi ezzel például a többéves múltra visszatekintő Avalanche vagy Polygon blokkláncokat is. A Hyperliquid pedig 30 nap alatt 336 milliárd dollár forgalmat bonyolított le, ami majdnem a háromszorosa annak, mint a második helyezett Lighter decentralizált határidős kereskedési platformé. Sőt, a Hyperliquid nyitott kötésállománya, ami közel 15 milliárd dollár, egyenesen tizenhatszorosa a következőnek (ez a Jupiter a Solana blokkláncon).
(Ezek az adatok nem tartalmazzák az úgynevezett centralizált tőzsdéket, mint a Binance, a Gate.io vagy a Kraken, csak a blokkláncon működő, decentralizált platformokat.)
Osztalékot fizetnek az érmék?
A HYPE érmék jövőjében lényeges szerepe van annak, hogy a Hyperliquid – a hagyományos tőzsdékhez hasonlóan kereskedési díjakból származó – bevételeket zömmel kiosztja a részvényesei, pardon, az érméinek tulajdonosai között. Vagyis lényegében osztalékot fizet, ami technikailag úgy néz ki, hogy visszavásárolja, kivonja az érméket a piacról.
Mivel jelentős bevételei vannak – a Tokenterminal szerint az utolsó 30 napban például 109,4 millió dollár –, ez várhatóan folyamatos keresletet, felértékelődési nyomást helyez majd az árfolyamra a jövőben is.
A VC-k alkonya?
Nagy előnye, hogy nem a VC-k (venture capital, kockázati tőkések) által uralt projektről van szó, ami az utóbbi időben nagyon pozitív kicsengésű a befektetők szemében. Korábban ugyanis rengeteg érmekibocsátás, értékesítés, airdrop zajlott úgy, hogy a VC-k nagyon olcsón szállhattak be, majd amint lehetett, piacra borították a befektetésüket, a kisbefektetőknek meg nem sok babér termett. Ráadásul ezt a kockázatitőke-mentes modellt követi számos új vállalkozás is a HyperEVM-blokkláncon, amelyek a felhasználókat tartják a középpontban.
Airdrop 1
A legjobb marketing a Hyperliquid számára azonban az volt, hogy 2024. november végén létrehozta a saját érméjét, és kiosztotta annak 31 százalékát, 310 millió darabot a felhasználók, segítők, partnerek, egyszóval a közösség számára. Mégpedig egy „airdrop”, ingyenes kriptoérme-osztás során, amely az első napok öt dollár körüli árfolyamán is 1,55 milliárd dollárt ért, a mostani 56 dolláros áron pedig 17,4 milliárdot. Most alig 271 millió darab HYPE érme van a piacon – tehát azóta még jelentősen csökkent is, az említett felvásárlás miatt.
A hivatalos adatok szerint összesen 94 ezer befektető (pontosabban pénztárcacím) kapott az érmékből, sokan csak pár száz dollárnyit, de bőven voltak, akik több ezer vagy több tízezer dollárral lettek gazdagabbak. (Az átlag 2915,66 HYPE, a medián 64,53 HYPE volt.) Nem kevesen voltak a nagy forgalmat bonyolító profik közül olyanok is, akik dollármilliomosok lettek a HYPE segítségével.
Összehasonlításképp: az OTP tőzsdei kapitalizációja 8089 milliárd forint, azaz mintegy 24 milliárd dollár, a teljes BÉT-é pedig 62 milliárd dollár.
Airdrop 2...?
Ezek után persze tömegek vetették magukat rá a projektre, mivel bőven maradt még kiosztható érme a Hyperliquid tárában. Rengetegen játszanak tehát a következő nagy ingyenes pénzosztásra. Bár valójában nem ingyenes, hiszen bizonyos felhasználói tevékenységeket, aktivitást (mint forgalmat, pénzlekötést) jutalmaztak az előző alkalommal is.
Ráadásul magas a kockázat, a határidős kereskedésen ugyanis a befektetők többsége sokat szokott veszíteni. A felhasználók száma mindenesetre augusztusra 600 ezerre nőtt, tehát sokszorosára az egy évvel ezelőttinek.
Hyperliquid is the next Hyperliquid (a Hyperliquid lesz a következő Hyperliquid) – tartják a rajongók.
A felhasználói élmény
A Hyperliquid sikerében nagy szerepe van annak is, hogy kellemes használni, jól működik, gyors, áttekinthető, praktikus. Ez egyáltalán nem mindegy egy olyan ágazatban, ahol egy fél másodperces késlekedés is veszteséget – vagy éppen nyereséget – okozhat az árfolyamok elmozdulása miatt.
Konkurensei közül néhány kényelmetlen, kiforratlan vagy hibáktól hemzseg, de vannak olyanok is, amelyek nem, vagy alig maradnak el tőle.
Amikor a befektetők odébbállnak
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Hyperliquid főbb megoldásait többször alkalmazták már mások is, legyen szó a felhasználó felület elemeiről, kényelméről, az érmetulajdonosoknak kiosztott bevételekről, az airdrop-ról vagy a saját blokklánc létrehozásáról. A vállalkozás igazi érdeme talán az, hogy ötvözte az eddigi „találmányokat”, fejlesztéseket, és egy nagyon jól használható, hosszú távon is versenyképes eleggyé gyúrta össze. Ezen kívül remekül marketingelte az egészet.
Ugyanakkor a versenytársak példáján látni azt is, hogy minden erőfeszítésük ellenére az új kriptós projektek túlnyomó többsége idővel piacot veszít. Ez a piac már csak úgy működik, hogy rengetegen kipróbálnak egy-egy jó szolgáltatást (például dYdX, GMX, Aevo stb.), bezsebelik az airdrop-ot, a kezdeti magas nyereségrészesedést vagy más jutalmakat, azután egy ígéretesebb projekt kedvéért igen könnyen odébbállnak.
Klónok és versenytársak
Részben a Hyperliquid nagy sikerén felbuzdulva tucatjával indultak és indulnak új határidős kereskedési rendszerek a blokkláncokon. Csak néhány a bőséges felhozatalból:
- Aster
- Avantis
- Backpack
- Lighter
- Based One
- Extended
- Monday Trading
- Orderly
- Ranger
- Reya
- What Exchange
Merőben új megoldásokkal nemigen lehet náluk találkozni, bár mindegyik igyekszik valamit forradalmi újdonságként marketingelni. Úgy tűnik, a technológia kiforrott, egy-egy ilyen „perps DEX” fő vonalakban olyan, mint a többi. Hogy sikerült-e valamelyiknek ellopnia a show-t, és az élre kerülnie, nem tudni, de intő jel, hogy a – nem határidős – decentralizált pénzváltók (DEX-ek) mezőnyében a Uniswap már vagy öt éve őrzi a vezető pozícióját.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.