11p
Az kezd el biztosítással foglalkozni, akinek a könyvelés túl izgalmas - tartja a régi mondás, ami nem biztos, hogy sokáig él még a köztudatban, köszönhetően a technológia fejlődésének. Az önvezető autók érkezésével ugyanis felborulhat az egész iparág évtizedek óta stabilnak hitt üzleti modellje: ha a közlekedés biztonságosabb, a díjak csökkennek.
  • Az önvezető autók ellehetetlenítik a hagyományos gépjármű-biztosításokat

  • de ez több ideig tart majd, mint ahogy azt sokan gondolják. Az iparág 20 évig még biztosan egészséges marad

  • Arra a paradox helyzetre készülhetünk fel, hogy 2035-ig még így is nő majd a jövedelmezőség

  • Az innovatívabb biztosítók új termékeket fejlesztenek, hogy megfeleljenek a mesterséges intelligencia által vezetett autók támasztotta elvárásoknak


A gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat, ha megérkeznek a biztonságosabb önvezető autók - vélik sokan. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem, hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is, ráadásul hosszú távon pedig új biztosítási termékek érkezhetnek a piacra, amelyek átveszik a tradicionális megoldások helyét. A legnagyobb lehetőség azokban a biztosítókban van, amelyek nemzetközi szinten és rugalmasan tudnak választ adni a felmerülő új kihívásokra.

Játszadozni a jövedelmezőséggel

A technológiai előrehaladottság már így is éppen elég kárt okozott a biztosítási iparágnak, igaz, nem éppen a várt módon. Az Egyesült Államokban például nő a közúti balesetek száma, amelyeket jelentős részben okoz az okostelefon használata vezetés közben. Ugyanez tapasztalható az Egyesült Királyságban, ahol a baleseti ráták a 90-es évekhez képest folyamatosan estek 2012-ig, azóta viszont újra tetőfokon vannak.

Ironikus, hogy éppenséggel pont a technológiai innováció az, amely el is inflálja a balesetekből származó kárigényeket. A mai modern biztonsági berendezéseket csak drágán lehet megjavítani, ugyanakkor nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy életben maradjanak az utasok. Ez jó hír a túlélőknek, viszont drága élet a biztosítónak, amely kénytelen fizetni a kórházi kezeléseket és a sajnálatos sérülésekből származó pereskedéseket.

Mivel a biztosító kiadása a baleseti ráták és a balesetek költségének eredménye, ezek a fentebb vázolt trendek erősen lenyomják a profitmarzsokat: a magas baleseti arányok miatt jelentősen megnőtt a kockázat, ami ellen csak díjemeléssel védekezhetnek, ez az állapot pedig még évekig eltarthat a Fidelity elemzői szerint.

A biztosítási ciklus hat lépése

  1. Erősen nő a veszteség, mivel a jól teljesítő gazdaságok és az olcsó üzemanyag egyre több sofőr számára teszi opcióvá a vezetést, a beépített védelmi rendszerek viszont életben hagyják a balesetek áldozatait, azonban a sérülések kezelése nagyon drága lesz, amivel szűkül a profitmarzs.

  2. A növekvő veszteségek miatt a biztosítók emelik a díjakat, ezzel enyhül a nyomás. Jelenleg ennél a lépésnél tartunk.

  3. Az áremelkedés megszakítja a növekvő veszteség trendjét, ami hajlítási pontot jelent a marzsoknál

  4. A biztosítók teljes költsége csökken mivel: alacsonyabb lesz a baleseti ráta, és a bekövetkezett balesetek által okozott kár is alacsonyabb lesz, ugyanakkor a díjszabás nem változik, a marzsok újra nőnek, nagyjából 2035-ig.

  5. A díjak esni kezdenek, ahogy a veszteségek csökkennek, ám még így is jelentős a jövedelmezőség

  6. A díjak mértéke erőteljesen folytatja az esést, ahogy a költségek is csökkennek


2035 - jön az aranykor?

A befektetési szolgáltató elemzői szerint a biztonsági rendszerek fejlődése és alkalmazásuk egyre több járműben azt eredményezi majd, hogy visszafordul a figyelmetlenségből adódó balesetek számának növekedése az elkövetkezendő néhány évben. Azonban a mégis bekövetkező szerencsétlenségeknél felmerülő kárigények továbbra is nőni fognak, egészen addig, ameddig

  1. az ütközések nagysága annyira elhanyagolható lesz, hogy eltűnik a személyes sérülés veszélye,

  2. és annyira olcsók lesznek az új berendezések, hogy potomáron lehet majd javítani a sérüléseket.

A két esemény a Fidelity szerint csak 2035 után válik valóra az egyesült Királyságban.

Amikor a baleseti költségek a csúcsra érnek, a profitabilitás is sokkal nagyobb lesz, hiszen nincs olyan sofőr, aki ne tudná: a biztosítók áremeléssel, magasabb díjszabással reagálnak a megnőtt kockázatokra. Ám mivel az árakat a múltbéli veszteségek alapján számítják, a díj magas marad, de a balesetekből származó költségek csökkennek, ezt pedig gyakran hagyja figyelmen kívül a piac.

A Fidelitynél arra számítanak, hogy a kevésbé hatékony piacokon (ahol biztosítás díja magasabb az ügynöki költségek, és a direkt értékesítés hiánya miatt) a biztosítók hosszabb ideig tudják fenntartani ezt a megnőtt jövedelmezőséget. Szlovákia, Olaszország, Németország, Szlovénia és Törökország Európa legkevésbé hatékony biztosítási piacai, míg az Egyesült Királyság és a Benelux-államok a két legfejlettebb (az ügynöki jutalék kevesebb mint 15 százalék egy-egy értékesítés után).

Kisebb torta, kevesebb játékos

A díjak növekedésével ugyan nagyobb lesz a biztosítók jövedelme, de az iparág elkezd szűkülni, ami két okból kedvez a legnagyobb szereplőknek:

  1. Ahogy szűkül a piac, minden résztvevőnek csökkenő bevételekkel kell számolnia. Ez a kisebb biztosítókra nézve jelent veszélyt, amelyek kevésbé tudják majd fedezni a fix költségeiket. Ők előbb, vagy utóbb, de elhagyják a pályát, a piaci részesedésük pedig minden bizonnyal egy nagyhalhoz kerül majd, amelyek kevesebb versenytárssal és szélesebb marzsokkal néznek majd szembe.

  2. Másrészt, ha a biztosítónak kisebb és kevesebb ügyet kell kezelnie, több pénzt adhat vissza a részvényeseinek, hiszen a többlettartalékok lehívásával akár folyamatosan a bevételek 100 százalékánál magasabb összeget fizethet ki osztalék és visszavásárlás formájában.

Ahonnan hosszú távon is jön bevétel: személyi kockázat helyett termékkockázat

Azt azért nem árt észben tartani, hogy a vezetés akkor is tartogat veszélyeket, ha nem mi, hús-vér emberek ülünk a volán mögött. A biztosítóknak továbbra is védeniük kell az utasokat, a járókelőket és az ingatlantulajdonosokat a károktól és a balesetektől. A Fidelity arra számít azonban, hogy a viselt felelősség a sofőrökről egyre inkább a gyártókra fog hárulni, mivel inkább műszaki problémákból adódhatnak majd a közúti balesetek (érzékelők meghibásodása, szoftveres fagyások), nem pedig emberi hibából. A biztosítók így inkább a gépjárműipari szereplőknek kínálhatnak majd védelmet az ilyen baljós kimenetelekkel szemben.

Ma már több autógyártó is kezeskedik a saját önjáró autójáért, ami a termékmegbízhatóság magabiztos jele. Ráadásul egy ilyen megegyezés azért is lehet előnyösebb, mert végtére is egy autógyártó jobban meg tudja becsülni a járművének biztonságát, mint egy biztosító.

A Ford, a GM és a Chrysler már a 20 században sikeresen kiépítették a pénzügyi divízióikat (a GM 1919-ben), amelyek helyt állnak akár a bankokkal szemben is, így elképzelhető, hogy egykor akár a biztosítók helyét is átvehetik a nagyobb, megbízható autógyártók. A Fidelity szerint a Volvo ígérete, miszerint “teljes felelősséget” vállalnak az önvezető autókért, csak 4,5 százalékkal emeli a gyártási költségeket, ami őszintén szólva ésszerű költség a gyártónak.

Idővonal

  • Minden amerikai és európai autóban lesz vezetés-támogató rendszer 10 éven belül

  • A balesetek költségei 20 év alatt elérik a csúcsot, de ezzel a megnövekedett profitabilitás előtt is megnyílik a tér

  • Az első, teljesen önvezérelt taxik 2020 elején lépnek szolgálatban

  • Minden autó önvezérelt lesz 2070-ig, a tradicionális biztosítók jelentéktelenné válnak

A biztosítási piactól azonban még nem kell búcsút vennünk: továbbra is segítik majd a magánszemélyeket és cégeket, hogy csökkentésék kockázataikat. Az autógyártók teljes jótállása pedig éppen jelentősen megnöveli ezt a kockázatot, ahogy a mesterséges intelligencia vezérelte autók egyre szélesebb körben terjednek el. Ahogy minden biztosítónak, úgy a gyártóknak is fenn kell tartania a szükséges tartalékokat, hogy fedezni tudják a jövőbeni követeléseket, de szükségük lesz vagyonkezelői ágra is, hogy a köztes időszakban befektethesse az álló vagyont, ám ez jelentős ellépés már az autógyártók fő foglalkozási területétől.

Ha a gyártók úgy döntenek, hogy transzferálják a termékfelelősséget a biztosítókhoz, valószínűleg csak a nehézsúlyú játékosokkal ülnek le tárgyalni (Zurich Re, Allianz, AXA), amelyek minden fronton ki tudják elégíteni az igényeket, ám ezek az együttműködések a helyi szereplőket lehetetlenítik majd el.

Függetlenül attól, hogy egyikük, másikuk, netán egy harmadik szereplő lesz az önműködő autókért felelős biztosító, számolniuk kell a kíbertámadások okozta balesetekkel. Az Ed Markey amerikai szenátor nevéhez köthető Tracking & Hacking nevű baljós felmérés szerint, a 16 nagy autógyártó termékeinek közel 100 százaléka abszolút feltörhető, a cégek “nem akarják, vagy nem tudják jelenteni” a korábbi támadásokat, és mindössze kettő mondhatja el magáról, hogy “van legalább valami kapacitása arra, hogy diagnosztizálja, vagy legalább értelmes választ adjon egy valós idejű betörésre”.

A legtöbb biztosítási vezető egyetért abban, hogy a kíberbiztonság biztosítása nagy lehetőség, de csak kevesen hisznek abban, hogy helyesen be is tudják árazni ezt a feladatot. További bizonytalanságot szül, hogy nem egyértelmű, hogyan működne ez a többi termékkel: ha például a hacker arra utasítja a járművet, hogy a garázson keresztül hajtson be a nappaliba, akkor a lakásbiztosítás, vagy a kíberbiztonsági biztosítás után kell díjat fizetnie a biztosítónak? A szakma most arra vár, hogy a bíróságok hozzanak precedens értékű döntéseket, ezek pedig az elkövetkezendő öt évben meg is történnek.

A gépjármű biztosítás velünk marad, és megéri

Az önvezető autók így vagy úgy, de fenyegetik a biztosítók bevételeit, de a Fidelity szerint ez hosszabb játszma lesz annál, mint amire sokan számítanak. Azzal, hogy a modern biztonsági rendszerek egyre inkább elérhetővé válnak, a testi és járműsérülések miatti magas biztosítási igénnyel kell még szembenézniük a biztosítóknak. El kell telnie 20 évnek, hogy ezek a baleseti költségek csúcsosodjanak (amikor minden autó rendelkezik megfelelő védelemmel, ami olcsón javítható, és elhanyagolható az emberi sérülés mértéke). Ezalatt azonban a piac szűkülni fog, de lesz egy nagyon megédesített beszállási lehetőség, amikor sokkal magasabb lehet a profit és a részvényesek jussa, főleg a fejlődő régiók nagyobb szereplőinél.

Hosszú távon a biztosítóknak át kell térniük az emberi sofőrök biztosításáról az új termékekre. Baleset esetén a felelősség folyamatosan helyeződik át a sofőrökről az önvezető autók gyártóira, amely új lehetőségeket ad a termékfejlesztésre. Ilyen például a kíberbiztonság esete, hiszen az autó hackelése új igényeket ébreszthet.

A Fidelity elemzői úgy gondolják, hogy a globális nagy biztosítók tudnak a leginkább adaptálódni az új helyzethez, viszont a pesszimista előrejelzések ellenére, még mindig komoly fizetési lehetőségekkel kecsegtetnek.

Az önműködő autók hajnala széleskörű hatásokat okoz majd

  • az energiaszektorban: ahogy az autóink képessé válnak a közös kommunikációra, a lehető legoptimálisabb távolságot tudják majd egymás között tartani. Ez megakadályozza a közlekedés bedugulását és hatékonyabbá teszi az üzemanyag-felhasználást. Ahogy az autómegosztás egyre népszerűbb lesz, úgy lesz egyre kevesebb személygépjármű az utakon. A fejlesztések miatt egyre kisebb lesz az igény az üzemanyagra.

  • Területhasználat: az autómegosztás a városközpontok parkolóit és a lakónegyedeket szabadítja fel.

  • Infrastruktúra: nagyon szofisztikált telekommunikációs rendszert fejlesztenek ki ahhoz, hogy a járművek képesek legyenek megfelelően kommunikálni

  • Egészségügy: a biztonságosabb utak kevesebb egészségügyi beavatkozást igényelnek. A WHO úgy becsüli, hogy 1,25 millió ember halt meg 2013-ban közúti baleset miatt, 20-50 millió pedig sérüléseket szenvedett.

  • Jog: a kevesebb baleset kevesebb munkát jelent az ügyvédeknek

  • Pénzügyek: csak az amerikai autóvásárlási kölcsönök piaca önmagában 1,1 billió dolláros. Ha egyre kevesebb kocsira lesz szükség, jelentős bevételektől esne

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34400 34330 34660 +0,23% 0 0 7 422 379 760 HUF 2025-12-12 17:08:29
MOL 2940 2922 2960 +0,07% 0 0 1 330 183 198 HUF 2025-12-12 17:05:27
MTELEKOM 1770 1740 1776 +1,26% 0 0 456 669 422 HUF 2025-12-12 17:06:36
RICHTER 9710 9650 9725 +0,83% 0 0 916 998 925 HUF 2025-12-12 17:12:32
OPUS 557 556 560 +0,18% 0 0 138 067 734 HUF 2025-12-12 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Méretes zakó: egyre erősebb a félelem az AI-buborék kipukkanásától
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:17
Gyengüléssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit nyekkent a forint, ebben nem volt köszönet
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:38
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Pénteki hangulat volt Budapesten is
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Felemás hangulatban ébredtek az amerikai befektetők
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:01
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Multimilliárdosok viadala – kié lesz a legnagyobb tőzsdei cég a világon?
Eidenpenz József | 2025. december 12. 15:03
Izgalmas lehet a következő év a részvénykibocsátásoknál, könnyen lehet, hogy megdől majd a történelmi rekord. Erre jelenleg két cégnek van nagy esélye, az Elon Musk féle SpaceX-nek és a Sam Altman vezette OpenAI vállalatnak. Bár még nincsenek tőzsdén, ezekre az értékpapírokra már most is lehet valamiféle fogadásokat kötni, csak nem épp a legbiztonságosabb körülmények között.
Részvény / Deviza / Áru Mi történik a Mollal? Nem tudja tartani a lépést
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP húzza fel a tőzsdét péntek délelőtt
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Emelkedés Európában, a pesti parketten csak mérsékeltebben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:50
A BUX 0,54 pontos emelkedéssel, 109 214,18 ponton nyitott pénteken
Részvény / Deviza / Áru Ébredéskor csak a szundi gombot találta a forint
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:41
A magyar fizetőeszköz kevéssel gyengült péntek reggelre a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A Nasdaq kivételével rekordszinten zártak az amerikai tőzsdék csütörtökön
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:20
Az Oracle zuhanása húzta le a technológiai indexet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG