11p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az kezd el biztosítással foglalkozni, akinek a könyvelés túl izgalmas - tartja a régi mondás, ami nem biztos, hogy sokáig él még a köztudatban, köszönhetően a technológia fejlődésének. Az önvezető autók érkezésével ugyanis felborulhat az egész iparág évtizedek óta stabilnak hitt üzleti modellje: ha a közlekedés biztonságosabb, a díjak csökkennek.
  • Az önvezető autók ellehetetlenítik a hagyományos gépjármű-biztosításokat

  • de ez több ideig tart majd, mint ahogy azt sokan gondolják. Az iparág 20 évig még biztosan egészséges marad

  • Arra a paradox helyzetre készülhetünk fel, hogy 2035-ig még így is nő majd a jövedelmezőség

  • Az innovatívabb biztosítók új termékeket fejlesztenek, hogy megfeleljenek a mesterséges intelligencia által vezetett autók támasztotta elvárásoknak


A gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat, ha megérkeznek a biztonságosabb önvezető autók - vélik sokan. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem, hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is, ráadásul hosszú távon pedig új biztosítási termékek érkezhetnek a piacra, amelyek átveszik a tradicionális megoldások helyét. A legnagyobb lehetőség azokban a biztosítókban van, amelyek nemzetközi szinten és rugalmasan tudnak választ adni a felmerülő új kihívásokra.

Játszadozni a jövedelmezőséggel

A technológiai előrehaladottság már így is éppen elég kárt okozott a biztosítási iparágnak, igaz, nem éppen a várt módon. Az Egyesült Államokban például nő a közúti balesetek száma, amelyeket jelentős részben okoz az okostelefon használata vezetés közben. Ugyanez tapasztalható az Egyesült Királyságban, ahol a baleseti ráták a 90-es évekhez képest folyamatosan estek 2012-ig, azóta viszont újra tetőfokon vannak.

Ironikus, hogy éppenséggel pont a technológiai innováció az, amely el is inflálja a balesetekből származó kárigényeket. A mai modern biztonsági berendezéseket csak drágán lehet megjavítani, ugyanakkor nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy életben maradjanak az utasok. Ez jó hír a túlélőknek, viszont drága élet a biztosítónak, amely kénytelen fizetni a kórházi kezeléseket és a sajnálatos sérülésekből származó pereskedéseket.

Mivel a biztosító kiadása a baleseti ráták és a balesetek költségének eredménye, ezek a fentebb vázolt trendek erősen lenyomják a profitmarzsokat: a magas baleseti arányok miatt jelentősen megnőtt a kockázat, ami ellen csak díjemeléssel védekezhetnek, ez az állapot pedig még évekig eltarthat a Fidelity elemzői szerint.

A biztosítási ciklus hat lépése

  1. Erősen nő a veszteség, mivel a jól teljesítő gazdaságok és az olcsó üzemanyag egyre több sofőr számára teszi opcióvá a vezetést, a beépített védelmi rendszerek viszont életben hagyják a balesetek áldozatait, azonban a sérülések kezelése nagyon drága lesz, amivel szűkül a profitmarzs.

  2. A növekvő veszteségek miatt a biztosítók emelik a díjakat, ezzel enyhül a nyomás. Jelenleg ennél a lépésnél tartunk.

  3. Az áremelkedés megszakítja a növekvő veszteség trendjét, ami hajlítási pontot jelent a marzsoknál

  4. A biztosítók teljes költsége csökken mivel: alacsonyabb lesz a baleseti ráta, és a bekövetkezett balesetek által okozott kár is alacsonyabb lesz, ugyanakkor a díjszabás nem változik, a marzsok újra nőnek, nagyjából 2035-ig.

  5. A díjak esni kezdenek, ahogy a veszteségek csökkennek, ám még így is jelentős a jövedelmezőség

  6. A díjak mértéke erőteljesen folytatja az esést, ahogy a költségek is csökkennek


2035 - jön az aranykor?

A befektetési szolgáltató elemzői szerint a biztonsági rendszerek fejlődése és alkalmazásuk egyre több járműben azt eredményezi majd, hogy visszafordul a figyelmetlenségből adódó balesetek számának növekedése az elkövetkezendő néhány évben. Azonban a mégis bekövetkező szerencsétlenségeknél felmerülő kárigények továbbra is nőni fognak, egészen addig, ameddig

  1. az ütközések nagysága annyira elhanyagolható lesz, hogy eltűnik a személyes sérülés veszélye,

  2. és annyira olcsók lesznek az új berendezések, hogy potomáron lehet majd javítani a sérüléseket.

A két esemény a Fidelity szerint csak 2035 után válik valóra az egyesült Királyságban.

Amikor a baleseti költségek a csúcsra érnek, a profitabilitás is sokkal nagyobb lesz, hiszen nincs olyan sofőr, aki ne tudná: a biztosítók áremeléssel, magasabb díjszabással reagálnak a megnőtt kockázatokra. Ám mivel az árakat a múltbéli veszteségek alapján számítják, a díj magas marad, de a balesetekből származó költségek csökkennek, ezt pedig gyakran hagyja figyelmen kívül a piac.

A Fidelitynél arra számítanak, hogy a kevésbé hatékony piacokon (ahol biztosítás díja magasabb az ügynöki költségek, és a direkt értékesítés hiánya miatt) a biztosítók hosszabb ideig tudják fenntartani ezt a megnőtt jövedelmezőséget. Szlovákia, Olaszország, Németország, Szlovénia és Törökország Európa legkevésbé hatékony biztosítási piacai, míg az Egyesült Királyság és a Benelux-államok a két legfejlettebb (az ügynöki jutalék kevesebb mint 15 százalék egy-egy értékesítés után).

Kisebb torta, kevesebb játékos

A díjak növekedésével ugyan nagyobb lesz a biztosítók jövedelme, de az iparág elkezd szűkülni, ami két okból kedvez a legnagyobb szereplőknek:

  1. Ahogy szűkül a piac, minden résztvevőnek csökkenő bevételekkel kell számolnia. Ez a kisebb biztosítókra nézve jelent veszélyt, amelyek kevésbé tudják majd fedezni a fix költségeiket. Ők előbb, vagy utóbb, de elhagyják a pályát, a piaci részesedésük pedig minden bizonnyal egy nagyhalhoz kerül majd, amelyek kevesebb versenytárssal és szélesebb marzsokkal néznek majd szembe.

  2. Másrészt, ha a biztosítónak kisebb és kevesebb ügyet kell kezelnie, több pénzt adhat vissza a részvényeseinek, hiszen a többlettartalékok lehívásával akár folyamatosan a bevételek 100 százalékánál magasabb összeget fizethet ki osztalék és visszavásárlás formájában.

Ahonnan hosszú távon is jön bevétel: személyi kockázat helyett termékkockázat

Azt azért nem árt észben tartani, hogy a vezetés akkor is tartogat veszélyeket, ha nem mi, hús-vér emberek ülünk a volán mögött. A biztosítóknak továbbra is védeniük kell az utasokat, a járókelőket és az ingatlantulajdonosokat a károktól és a balesetektől. A Fidelity arra számít azonban, hogy a viselt felelősség a sofőrökről egyre inkább a gyártókra fog hárulni, mivel inkább műszaki problémákból adódhatnak majd a közúti balesetek (érzékelők meghibásodása, szoftveres fagyások), nem pedig emberi hibából. A biztosítók így inkább a gépjárműipari szereplőknek kínálhatnak majd védelmet az ilyen baljós kimenetelekkel szemben.

Ma már több autógyártó is kezeskedik a saját önjáró autójáért, ami a termékmegbízhatóság magabiztos jele. Ráadásul egy ilyen megegyezés azért is lehet előnyösebb, mert végtére is egy autógyártó jobban meg tudja becsülni a járművének biztonságát, mint egy biztosító.

A Ford, a GM és a Chrysler már a 20 században sikeresen kiépítették a pénzügyi divízióikat (a GM 1919-ben), amelyek helyt állnak akár a bankokkal szemben is, így elképzelhető, hogy egykor akár a biztosítók helyét is átvehetik a nagyobb, megbízható autógyártók. A Fidelity szerint a Volvo ígérete, miszerint “teljes felelősséget” vállalnak az önvezető autókért, csak 4,5 százalékkal emeli a gyártási költségeket, ami őszintén szólva ésszerű költség a gyártónak.

Idővonal

  • Minden amerikai és európai autóban lesz vezetés-támogató rendszer 10 éven belül

  • A balesetek költségei 20 év alatt elérik a csúcsot, de ezzel a megnövekedett profitabilitás előtt is megnyílik a tér

  • Az első, teljesen önvezérelt taxik 2020 elején lépnek szolgálatban

  • Minden autó önvezérelt lesz 2070-ig, a tradicionális biztosítók jelentéktelenné válnak

A biztosítási piactól azonban még nem kell búcsút vennünk: továbbra is segítik majd a magánszemélyeket és cégeket, hogy csökkentésék kockázataikat. Az autógyártók teljes jótállása pedig éppen jelentősen megnöveli ezt a kockázatot, ahogy a mesterséges intelligencia vezérelte autók egyre szélesebb körben terjednek el. Ahogy minden biztosítónak, úgy a gyártóknak is fenn kell tartania a szükséges tartalékokat, hogy fedezni tudják a jövőbeni követeléseket, de szükségük lesz vagyonkezelői ágra is, hogy a köztes időszakban befektethesse az álló vagyont, ám ez jelentős ellépés már az autógyártók fő foglalkozási területétől.

Ha a gyártók úgy döntenek, hogy transzferálják a termékfelelősséget a biztosítókhoz, valószínűleg csak a nehézsúlyú játékosokkal ülnek le tárgyalni (Zurich Re, Allianz, AXA), amelyek minden fronton ki tudják elégíteni az igényeket, ám ezek az együttműködések a helyi szereplőket lehetetlenítik majd el.

Függetlenül attól, hogy egyikük, másikuk, netán egy harmadik szereplő lesz az önműködő autókért felelős biztosító, számolniuk kell a kíbertámadások okozta balesetekkel. Az Ed Markey amerikai szenátor nevéhez köthető Tracking & Hacking nevű baljós felmérés szerint, a 16 nagy autógyártó termékeinek közel 100 százaléka abszolút feltörhető, a cégek “nem akarják, vagy nem tudják jelenteni” a korábbi támadásokat, és mindössze kettő mondhatja el magáról, hogy “van legalább valami kapacitása arra, hogy diagnosztizálja, vagy legalább értelmes választ adjon egy valós idejű betörésre”.

A legtöbb biztosítási vezető egyetért abban, hogy a kíberbiztonság biztosítása nagy lehetőség, de csak kevesen hisznek abban, hogy helyesen be is tudják árazni ezt a feladatot. További bizonytalanságot szül, hogy nem egyértelmű, hogyan működne ez a többi termékkel: ha például a hacker arra utasítja a járművet, hogy a garázson keresztül hajtson be a nappaliba, akkor a lakásbiztosítás, vagy a kíberbiztonsági biztosítás után kell díjat fizetnie a biztosítónak? A szakma most arra vár, hogy a bíróságok hozzanak precedens értékű döntéseket, ezek pedig az elkövetkezendő öt évben meg is történnek.

A gépjármű biztosítás velünk marad, és megéri

Az önvezető autók így vagy úgy, de fenyegetik a biztosítók bevételeit, de a Fidelity szerint ez hosszabb játszma lesz annál, mint amire sokan számítanak. Azzal, hogy a modern biztonsági rendszerek egyre inkább elérhetővé válnak, a testi és járműsérülések miatti magas biztosítási igénnyel kell még szembenézniük a biztosítóknak. El kell telnie 20 évnek, hogy ezek a baleseti költségek csúcsosodjanak (amikor minden autó rendelkezik megfelelő védelemmel, ami olcsón javítható, és elhanyagolható az emberi sérülés mértéke). Ezalatt azonban a piac szűkülni fog, de lesz egy nagyon megédesített beszállási lehetőség, amikor sokkal magasabb lehet a profit és a részvényesek jussa, főleg a fejlődő régiók nagyobb szereplőinél.

Hosszú távon a biztosítóknak át kell térniük az emberi sofőrök biztosításáról az új termékekre. Baleset esetén a felelősség folyamatosan helyeződik át a sofőrökről az önvezető autók gyártóira, amely új lehetőségeket ad a termékfejlesztésre. Ilyen például a kíberbiztonság esete, hiszen az autó hackelése új igényeket ébreszthet.

A Fidelity elemzői úgy gondolják, hogy a globális nagy biztosítók tudnak a leginkább adaptálódni az új helyzethez, viszont a pesszimista előrejelzések ellenére, még mindig komoly fizetési lehetőségekkel kecsegtetnek.

Az önműködő autók hajnala széleskörű hatásokat okoz majd

  • az energiaszektorban: ahogy az autóink képessé válnak a közös kommunikációra, a lehető legoptimálisabb távolságot tudják majd egymás között tartani. Ez megakadályozza a közlekedés bedugulását és hatékonyabbá teszi az üzemanyag-felhasználást. Ahogy az autómegosztás egyre népszerűbb lesz, úgy lesz egyre kevesebb személygépjármű az utakon. A fejlesztések miatt egyre kisebb lesz az igény az üzemanyagra.

  • Területhasználat: az autómegosztás a városközpontok parkolóit és a lakónegyedeket szabadítja fel.

  • Infrastruktúra: nagyon szofisztikált telekommunikációs rendszert fejlesztenek ki ahhoz, hogy a járművek képesek legyenek megfelelően kommunikálni

  • Egészségügy: a biztonságosabb utak kevesebb egészségügyi beavatkozást igényelnek. A WHO úgy becsüli, hogy 1,25 millió ember halt meg 2013-ban közúti baleset miatt, 20-50 millió pedig sérüléseket szenvedett.

  • Jog: a kevesebb baleset kevesebb munkát jelent az ügyvédeknek

  • Pénzügyek: csak az amerikai autóvásárlási kölcsönök piaca önmagában 1,1 billió dolláros. Ha egyre kevesebb kocsira lesz szükség, jelentős bevételektől esne

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 21600 21260 21700 +0,42% 0 0 7 619 542 700 HUF 2024-11-21 17:09:57
MOL 2676 2666 2690 -0,52% 0 0 1 053 060 966 HUF 2024-11-21 17:13:05
MTELEKOM 1228 1210 1238 +0,99% 0 0 1 418 764 236 HUF 2024-11-21 17:08:33
RICHTER 10810 10710 10910 +0,19% 0 0 885 696 710 HUF 2024-11-21 17:10:12
OPUS 510 507 513 +0,20% 0 0 20 616 942 HUF 2024-11-21 17:05:28
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Szívhatja a fogát, ha a pénzváltónál jár
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 18:47
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Volt valami közös az OTP-ben és a Magyar Telekomban
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 17:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 132,42 pontos, 0,17 százalékos emelkedéssel, 79 229,24 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Már 411 felett jár az euró, bérrobbanás Németországban
Eidenpenz József | 2024. november 21. 12:33
Részben ismét a dollár lehet a felelős a forint gyengüléséért, de a zlotyhoz képest is gödörben van a hazai deviza. A háborús feszültség nem tesz jót a részvényeknek, miközben szárnyal az arany, a bitcoin, a kőolaj és a földgáz. Céláremelés jött OTP-re és Richterre, bérrobbanás volt az EU-ban. Leválhatna a Mol az orosz olajról?
Részvény / Deviza / Áru Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 10:22
Észak-Korea hackerei állnak a 2019-ben elkövetett 42 millió dolláros Ethereum-rablás mögött – közölte a dél-koreai rendőrség.
Részvény / Deviza / Áru Rohamra indult a forint, de meddig juthat?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 08:09
Erősödéssel indította a napot a forint az euróval szemben, meglátjuk mire lesz ez elég.
Részvény / Deviza / Áru Eláztatta az eső a forintot
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 18:23
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Nagyot villantott az OTP a parketten
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 18:09
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1131,04 pontos, 1,45 százalékos emelkedéssel, 79 096,82 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Jövőre olcsó lehet az üzemanyag, újabb bitcoin-rekordot mértek
Eidenpenz József | 2024. november 20. 12:16
Ismét emelkednek a tőzsdék, a BUX index is visszanyerte a keddi vesztesége egy részét. A forint viszont megint gyengélkedik és ismét közelít az euró a 410-es szinthez. A dollár erősödése és az orosz-ukrán háborús feszültség fokozódása lebeg a piacok feje felett, miközben az Nvidia gyorsjelentését várják. Túlkínálat lesz olajból?
Részvény / Deviza / Áru Visszabújik az ágyba, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 07:31
A forint jóval gyengébben „kelt” szerdán, mint kedden.
Részvény / Deviza / Áru A forint elesett a korai sötétben
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 18:24
A forint kedd reggeli lendülete nem tartott ki estéig, kisssé megfáradt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG