|
A gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat, ha megérkeznek a biztonságosabb önvezető autók - vélik sokan. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem, hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is, ráadásul hosszú távon pedig új biztosítási termékek érkezhetnek a piacra, amelyek átveszik a tradicionális megoldások helyét. A legnagyobb lehetőség azokban a biztosítókban van, amelyek nemzetközi szinten és rugalmasan tudnak választ adni a felmerülő új kihívásokra.
Játszadozni a jövedelmezőséggel
A technológiai előrehaladottság már így is éppen elég kárt okozott a biztosítási iparágnak, igaz, nem éppen a várt módon. Az Egyesült Államokban például nő a közúti balesetek száma, amelyeket jelentős részben okoz az okostelefon használata vezetés közben. Ugyanez tapasztalható az Egyesült Királyságban, ahol a baleseti ráták a 90-es évekhez képest folyamatosan estek 2012-ig, azóta viszont újra tetőfokon vannak.
Ironikus, hogy éppenséggel pont a technológiai innováció az, amely el is inflálja a balesetekből származó kárigényeket. A mai modern biztonsági berendezéseket csak drágán lehet megjavítani, ugyanakkor nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy életben maradjanak az utasok. Ez jó hír a túlélőknek, viszont drága élet a biztosítónak, amely kénytelen fizetni a kórházi kezeléseket és a sajnálatos sérülésekből származó pereskedéseket.
Mivel a biztosító kiadása a baleseti ráták és a balesetek költségének eredménye, ezek a fentebb vázolt trendek erősen lenyomják a profitmarzsokat: a magas baleseti arányok miatt jelentősen megnőtt a kockázat, ami ellen csak díjemeléssel védekezhetnek, ez az állapot pedig még évekig eltarthat a Fidelity elemzői szerint.
A biztosítási ciklus hat lépése
|
2035 - jön az aranykor?
A befektetési szolgáltató elemzői szerint a biztonsági rendszerek fejlődése és alkalmazásuk egyre több járműben azt eredményezi majd, hogy visszafordul a figyelmetlenségből adódó balesetek számának növekedése az elkövetkezendő néhány évben. Azonban a mégis bekövetkező szerencsétlenségeknél felmerülő kárigények továbbra is nőni fognak, egészen addig, ameddig
-
az ütközések nagysága annyira elhanyagolható lesz, hogy eltűnik a személyes sérülés veszélye,
-
és annyira olcsók lesznek az új berendezések, hogy potomáron lehet majd javítani a sérüléseket.
A két esemény a Fidelity szerint csak 2035 után válik valóra az egyesült Királyságban.
Amikor a baleseti költségek a csúcsra érnek, a profitabilitás is sokkal nagyobb lesz, hiszen nincs olyan sofőr, aki ne tudná: a biztosítók áremeléssel, magasabb díjszabással reagálnak a megnőtt kockázatokra. Ám mivel az árakat a múltbéli veszteségek alapján számítják, a díj magas marad, de a balesetekből származó költségek csökkennek, ezt pedig gyakran hagyja figyelmen kívül a piac.
A Fidelitynél arra számítanak, hogy a kevésbé hatékony piacokon (ahol biztosítás díja magasabb az ügynöki költségek, és a direkt értékesítés hiánya miatt) a biztosítók hosszabb ideig tudják fenntartani ezt a megnőtt jövedelmezőséget. Szlovákia, Olaszország, Németország, Szlovénia és Törökország Európa legkevésbé hatékony biztosítási piacai, míg az Egyesült Királyság és a Benelux-államok a két legfejlettebb (az ügynöki jutalék kevesebb mint 15 százalék egy-egy értékesítés után).
Kisebb torta, kevesebb játékos
A díjak növekedésével ugyan nagyobb lesz a biztosítók jövedelme, de az iparág elkezd szűkülni, ami két okból kedvez a legnagyobb szereplőknek:
-
Ahogy szűkül a piac, minden résztvevőnek csökkenő bevételekkel kell számolnia. Ez a kisebb biztosítókra nézve jelent veszélyt, amelyek kevésbé tudják majd fedezni a fix költségeiket. Ők előbb, vagy utóbb, de elhagyják a pályát, a piaci részesedésük pedig minden bizonnyal egy nagyhalhoz kerül majd, amelyek kevesebb versenytárssal és szélesebb marzsokkal néznek majd szembe.
-
Másrészt, ha a biztosítónak kisebb és kevesebb ügyet kell kezelnie, több pénzt adhat vissza a részvényeseinek, hiszen a többlettartalékok lehívásával akár folyamatosan a bevételek 100 százalékánál magasabb összeget fizethet ki osztalék és visszavásárlás formájában.
Ahonnan hosszú távon is jön bevétel: személyi kockázat helyett termékkockázat
Azt azért nem árt észben tartani, hogy a vezetés akkor is tartogat veszélyeket, ha nem mi, hús-vér emberek ülünk a volán mögött. A biztosítóknak továbbra is védeniük kell az utasokat, a járókelőket és az ingatlantulajdonosokat a károktól és a balesetektől. A Fidelity arra számít azonban, hogy a viselt felelősség a sofőrökről egyre inkább a gyártókra fog hárulni, mivel inkább műszaki problémákból adódhatnak majd a közúti balesetek (érzékelők meghibásodása, szoftveres fagyások), nem pedig emberi hibából. A biztosítók így inkább a gépjárműipari szereplőknek kínálhatnak majd védelmet az ilyen baljós kimenetelekkel szemben.
Ma már több autógyártó is kezeskedik a saját önjáró autójáért, ami a termékmegbízhatóság magabiztos jele. Ráadásul egy ilyen megegyezés azért is lehet előnyösebb, mert végtére is egy autógyártó jobban meg tudja becsülni a járművének biztonságát, mint egy biztosító.
A Ford, a GM és a Chrysler már a 20 században sikeresen kiépítették a pénzügyi divízióikat (a GM 1919-ben), amelyek helyt állnak akár a bankokkal szemben is, így elképzelhető, hogy egykor akár a biztosítók helyét is átvehetik a nagyobb, megbízható autógyártók. A Fidelity szerint a Volvo ígérete, miszerint “teljes felelősséget” vállalnak az önvezető autókért, csak 4,5 százalékkal emeli a gyártási költségeket, ami őszintén szólva ésszerű költség a gyártónak.
Idővonal
|
A biztosítási piactól azonban még nem kell búcsút vennünk: továbbra is segítik majd a magánszemélyeket és cégeket, hogy csökkentésék kockázataikat. Az autógyártók teljes jótállása pedig éppen jelentősen megnöveli ezt a kockázatot, ahogy a mesterséges intelligencia vezérelte autók egyre szélesebb körben terjednek el. Ahogy minden biztosítónak, úgy a gyártóknak is fenn kell tartania a szükséges tartalékokat, hogy fedezni tudják a jövőbeni követeléseket, de szükségük lesz vagyonkezelői ágra is, hogy a köztes időszakban befektethesse az álló vagyont, ám ez jelentős ellépés már az autógyártók fő foglalkozási területétől.
Ha a gyártók úgy döntenek, hogy transzferálják a termékfelelősséget a biztosítókhoz, valószínűleg csak a nehézsúlyú játékosokkal ülnek le tárgyalni (Zurich Re, Allianz, AXA), amelyek minden fronton ki tudják elégíteni az igényeket, ám ezek az együttműködések a helyi szereplőket lehetetlenítik majd el.
Függetlenül attól, hogy egyikük, másikuk, netán egy harmadik szereplő lesz az önműködő autókért felelős biztosító, számolniuk kell a kíbertámadások okozta balesetekkel. Az Ed Markey amerikai szenátor nevéhez köthető Tracking & Hacking nevű baljós felmérés szerint, a 16 nagy autógyártó termékeinek közel 100 százaléka abszolút feltörhető, a cégek “nem akarják, vagy nem tudják jelenteni” a korábbi támadásokat, és mindössze kettő mondhatja el magáról, hogy “van legalább valami kapacitása arra, hogy diagnosztizálja, vagy legalább értelmes választ adjon egy valós idejű betörésre”.
A legtöbb biztosítási vezető egyetért abban, hogy a kíberbiztonság biztosítása nagy lehetőség, de csak kevesen hisznek abban, hogy helyesen be is tudják árazni ezt a feladatot. További bizonytalanságot szül, hogy nem egyértelmű, hogyan működne ez a többi termékkel: ha például a hacker arra utasítja a járművet, hogy a garázson keresztül hajtson be a nappaliba, akkor a lakásbiztosítás, vagy a kíberbiztonsági biztosítás után kell díjat fizetnie a biztosítónak? A szakma most arra vár, hogy a bíróságok hozzanak precedens értékű döntéseket, ezek pedig az elkövetkezendő öt évben meg is történnek.
A gépjármű biztosítás velünk marad, és megéri
Az önvezető autók így vagy úgy, de fenyegetik a biztosítók bevételeit, de a Fidelity szerint ez hosszabb játszma lesz annál, mint amire sokan számítanak. Azzal, hogy a modern biztonsági rendszerek egyre inkább elérhetővé válnak, a testi és járműsérülések miatti magas biztosítási igénnyel kell még szembenézniük a biztosítóknak. El kell telnie 20 évnek, hogy ezek a baleseti költségek csúcsosodjanak (amikor minden autó rendelkezik megfelelő védelemmel, ami olcsón javítható, és elhanyagolható az emberi sérülés mértéke). Ezalatt azonban a piac szűkülni fog, de lesz egy nagyon megédesített beszállási lehetőség, amikor sokkal magasabb lehet a profit és a részvényesek jussa, főleg a fejlődő régiók nagyobb szereplőinél.
Hosszú távon a biztosítóknak át kell térniük az emberi sofőrök biztosításáról az új termékekre. Baleset esetén a felelősség folyamatosan helyeződik át a sofőrökről az önvezető autók gyártóira, amely új lehetőségeket ad a termékfejlesztésre. Ilyen például a kíberbiztonság esete, hiszen az autó hackelése új igényeket ébreszthet.
A Fidelity elemzői úgy gondolják, hogy a globális nagy biztosítók tudnak a leginkább adaptálódni az új helyzethez, viszont a pesszimista előrejelzések ellenére, még mindig komoly fizetési lehetőségekkel kecsegtetnek.
Az önműködő autók hajnala széleskörű hatásokat okoz majd
|