Amióta az Apple 2007-ben előállt az első iPhone-nal egyre nagyobb jelentőségre tettek szert az okos telefonokra letölthető alkalmazások. Ma már a mobilokon futó alkalmazások hozzák a világ webes forgalmának kétharmadát. A gazdag országok átlagpolgára átlagosan nagyjából naponta öt órát tölt alkalmazások használatával, ami közel harmada az ébren töltött idejének. Világszinten 3,5 milliárd ember használ ilyen programokat legalább egyszer egy hónapban.
Nem nehéz rájönni ebből, hogy az alkalmazások letöltésének lehetőségét kínáló szolgáltatás igencsak zsíros üzlet és ezt két cég, a Apple és a Google tulajdonosa, az Alphabet tartja kezében a szükséges technológiát kínáló iOS és Android operációs rendszerével. Mindkét vállalat a melléhez szorítja azokat a papírokat, amelyekből kiderülne mennyit kaszálnak ezen a bizniszen.
Az Economist gazdasági magazin cikke szerint a bevétel legnagyobb része, 30 százaléka a digitális termékek, például egy videójátékok avatarjainak vásárolt szuperfegyverek eladására kivetett díjakból folyik be. Emellett az alkalmazások előfizetése után is díjat szed a két nagy szolgálató. A legalacsonyabb arány a bevétel 15 százaléka. Mindezek alapján a Sensor Tower adatfeldolgozó cég szerint az Apple nagyjából 27 milliárd dollárt, az Aphabet 13 milliárddollárt keres ezen az üzleten.
Emellett szakértők szerint dollármilliárdokat hoznak azok a reklámok is, amelyek feltűnnek az értékesítésre felkínált alkalmazások mellett az ezeket kínáló áruházakban. Mindez nem tűnik soknak a két cég együttesen 700 milliárd dollár körül alakuló árbevételének tükrében, ám a profitráta, ami elérhető velük, mesés. Az Apple esetén kétharmados, az Alpabetnél négyötödös arányról beszélhetünk. Nem csoda, hogy a kormányok igyekeznek megtörni ezt a duopóliumot. Európában például a Digital Markets Act (DMA) kötelezi a vállalatokat, hogy engedjenek működni a rendszereiken rajtuk kívül álló alkalmazás-áruházakat is. Japánban a kormány hasonló törvény elfogadtatását tervezi. Az Egyesült Királyság és India is követheti ezt a példát.
Sok független fejlesztő ezúttal a kormányok mellett áll. Bíznak benne, hogy ezek segítségével javíthatják eladási esélyeiket, ami növelné a kínálatot és ezzel mérsékelhetné az árakat. A Microsoft óriási lehetőséget lát a piac felszabadításában, és azt ígéri, hogy saját alkalmazásboltot nyit, mind az iOS-t, mint az Androdot használó telefonokon.