Hiába ígéri jóideje a Tesla vezére Elon Musk, hogy az autógyártó gazdasági helyzete stabilizálódni fog, a cég folyamatosan "égeti" a pénzt. Éppen ezért a vállalatnak friss tőkére van szüksége. A közelmúlt Elon Musk bejelentette a cégnél végrehajtandó tőkeemelést, ám ahelyett, hogy ez megnyugtatta volna a befektetőket, inkább elbizonytalanította a piacot. Ez a részvény árfolyamában is visszaköszönt, hiszen azóta a Tesla részvények több mint 20 százalékot esetek. Jellemző a cég körüli pesszimizmusra, hogy az elmúlt két hétben 9 olyan nap volt, amikor veszteséggel zárt, és csupán egy alkalommal mozdult felfele az árfolyam.
Az év elején még 340 dollár felett forgó részvény így hétfőn 200 dollár alá került. A tegnapi, és az utóbbi napok gyengülését követően 2,5 éves mélypontra esett az árfolyam, ennyire alacsonyan pedig utoljára 2016 végén kereskedtek a papírokkal.
Komoly problémát jelent, hogy hiába lenne nagyobb érdeklődés a Tesla járműveire, a vállalat egyszerűen képtelen legyártani az igényeknek megfelelő mennyiséget. Nem véletlen, hogy az első negyedévben ismét jócskán elmaradtak az az értékesített darabszámban az előrejelzett mennyiségtől, hiszen csupán 63 ezer autót tudtak leszállítani a vevőknek. Ez pedig azt jelenti, hogy a korábban tervezett idei 400 ezer darabos terv is irreálissá vált, bár a Tesla hivatalosan még nem csökkentette ezt. Az utóbbi napokban megjelent előrejelzések szerint a korábbi számoktól legalább 50 ezer darabbal el fog maradni az elektromos autókat gyártó vállalat éves teljesítménye.
A termelés akadozása mellett folyamatosan vannak a befektetőket elbizonytalanító tényezők, kezdve Musk kínos megnyilvánulásaitól az egészen agyamentnek tűnő futurisztikus tervekig. Eközben a jövőben komoly piaci sikerrel kecsegtető önvezető fejlesztésekről sincsenek jó hírek, sőt. A vállalat a napokban számolt be arról, hogy egy automatikus járművük karambolozott, és az autopilot rendszer hibájából bekövetkező esetben egy személy meghalt. Ez az ügy ráadásul a fejlesztések megakadása mellett akár komoly kártérítési perrel is járhat. Emellett Elon Musknak azokat a futurisztikus terveit is keresztülhúzzák, amely szerint a Tesla a robottaxik piacának éllovasa lesz.
Az elemzők is reagálnak a gyenge számokra
A gyenge eredmények és a kellemetlen hírek persze az elemzőket is arra sarkalja, hogy a korábbi ajánlásaikat felülvizsgálják. Ezek pedig mind azzal járnak, hogy a mostanában kiadott az ajánlások egyre rosszabbak, a célárak pedig egyre alacsonyabbak lettek.
Kedden például a Morgan Stanley jelentette meg a Tesláról szóló elemzését, amelyben a fenti problémákon túl azt is előrevetítik, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi konfliktus miatt az ázsiai ország piacán sem fogják tudni tartani a terveiket. A bankház több, különböző valószínűséggel bekövetkező szcenáriót is felvázolt a megjelent anyagban. A legrosszabb szerint, a cég a korábban jósolt 97 dolláros mélyponttal szemben gyakorlatilag lenullázhatja magát. Ha minden a legnegatívabban alakulna, akkor a Tesla árfolyama 10 dollárig zuhanhatna, ami nyilván azt jelentené, hogy a cég csődbe menne, vagy valamely konkurens "fillérekért" megszerezné, hogy a meglévő technológiáját és szabadalmait használhassa.
A Morgan Stanley legvalószínűbb forgatókönyve szerint ennél persze sokkal jobb lehet a helyzet, ám a 230 dolláros célár akkor sem kiemelkedően magas. Ez a kurzus legfeljebb a mostani árfolyamhoz képest mutat jó hozamot, ha azt vesszük, hogy egy hete ennél többet adtak a részvényekért, akkor már sokkal árnyaltabb képet kapunk.
Az elemzés szerint egyébként a Tesla technikailag, legyen szó az alkatrészekről, vagy a szoftveres háttérről a piac élvonalába tartozik, ugyanakkor más területeken komoly kihívásokkal küzd a vállalat.