A kérdés, hogy a Facebook örök-e, időről időre felmerül. Kétségtelen, hogy az emberiség színe-virágának első számú szórakozási és társas érintkezési eszköze lett, és az üzleti világ is teljesen rá van utalva: ott érik el leginkább ügyfeleiket. Sok szolgáltatás a saját weblapja helyett inkább a Facebook oldalát ajánlja.
Iwiw
Ha visszaemlékszünk rá, kezdetben egy másik oldalon csüngtünk: az Iwiwen. Ugyanúgy ott volt mindenki, aki egyáltalán részt akart venni ebben a tevékenységben, de volt egy határa: csak magyarul üzemelt. A teljes magyarságot el is érte, de aztán jött a Facebook, amelyik először egész Amerikát, majd az egész világot elérte, és mivel ott elérhettük külföldi ismerőseinket is, elkezdtünk átszokni oda, és ha már sokan ott voltak, ment mindenki. Az Iwiw pedig elhalt, végül az utolsó lekapcsolta a villanyt, szó szerint, leállították a szervert. A Telekom 1 milliárd forintért vette meg, a pénz ugrott.
Vajon megismétlődhet ugyanez, immár nem egymilliárd forintos, hanem több százmilliárd dolláros céggel? Nyilván sokkal nehezebben, hisz jelenlegi formájában teljesen megfelelő a felhasználóknak. ha valaki mégis el akarja hódítani őket, valami olyasmit kell kitalálnia, ami előnyt nyújt hozzá képest, vagy valami olyasmit kihagyni, amit most nem szeretünk a Facebooknál.
Miért mennénk?
Elvileg a túlzott reklámozás lehetne kellemetlen, vagy ha túl sok adatot követelne tőlünk az oldal, hogy minél hatékonyabban reklámozhasson. Ez egy idő után annyira zavaró lenne, hogy a felhasználók esetleg szívesebben mennének olyan oldalra, amely kisebb profittal is megelégszik, ezért kevesebbet reklámoz.
Úgy tűnik azonban, erre gondolt a Facebook, mert eddig nem durvult el annyira a marketing, hogy erősen zavarná a felhasználói élményt. Nincsenek hosszasan elénk tolt egész oldalas reklámok az oldal betöltése előtt, nem akadályozzák az oldal rendeltetésszerű használatát. És persze milliárdos embertömeget nehezebb átcsábítani valahova, mint pár millióst az Iwiw esetében.
Az új ötlet
A mostani kihívó talált egy pontot, amitől azt reméli, átjönnek hozzá a felhasználók. Az oldal megnevezése nem túl szellemes, Tsu névre hallgat. Módszerének lényege, hogy ígérete szerint a felhasználók visszakapják a cégtől a befolyó reklám árbevétel 90 százalékát. Ez elsőre vonzónak hangzik, de ha egy kicsit alaposabban utánaszámolunk, ezzel nem kereshet vagyonokat a felhasználó.
Facebook. Eddig szakadatlan a siker |
A Facebook elképesztő pénzt gyűjt most be, ez valószínűleg megismételhetetlen, de még így is csak pár dollárról van szó felhasználónként. Az amerikai felhasználók érnek 5-6 dollárt, az európaiak talán 2-3-at, éves szinten. Ekkora összegért senki nem fog egy lépést sem tenni, persze az új oldal üzemeltetői abban is bízhatnak, hogy a felhasználók nem számolnak utána (bár a Facebook baj esetén biztosan fog felvilágosító kampányt tartani), és arra gondolnak, hogy ez lényegesen nagyobb összeg is lehet.
Ahhoz, hogy meg tudjon indulni a tömeges átvándorlás, valami olyan tényező kell, ami több száz millió embert mozgat meg, akik utána már húzzák át a többieket. Hogy ez igazán mi lehet, azt egyelőre nem látni, így nem úgy tűnik, hogy bármi is fenyegethetné a Facebook egyeduralmát. Persze előfordulhat, hogy valaki mégiscsak előáll egy ilyen vonzó ötlettel, kíváncsian várjuk, mire jut az új oldal.