Harminc százalékos mínuszt mutatott kora délután az amerikai piacok legfontosabb olajfajtája, a WTI júniusi szállításra érvényes árfolyama. Az olaj pénteken még közel 18 dollár volt, onnan zuhant a hétfői kereskedésben a 12-es szintig a hordónkénti kurzusa.
A háttérben két fontos ok áll. Az egyik, hogy számos ország jelentett ugyan be könnyítéseket a koronajárvány miatti karantén kapcsán, ám az továbbra sem látszik, mikor térhet vissza az élet a normális kerékvágásba. Sokan látják úgy, hogy még a nyár első hónapjában sem rendeződik a helyzet, így a kereslet továbbra is nyomott maradhat. A másik, talán ennél is fontosabb indok, amely egyébként a múlt heti rendkívüli helyzetet, vagyis a negatív árat okozta, hogy az amerikai tározók tele vannak.
Az elemzők szerint mindenki látja, hogy a termelés nem állt le, miközben az amerikai tárolási kapacitások végesek. Mivel a bányászat meghaladja a felhasznált mennyiséget, a tárolók teljes kapacitását kihasználják egy-két héten belül. Onnantól kezdve pedig megint kényszerhelyzetbe kerülnek az olajjal rendelkezők, hiszen nem fogják tudni tárolni a terméket és akár ismét arra kényszerülhetnek, hogy fizessenek azért, hogy átvegye tőlük valaki.
A termelők számára persze a tárolási kapacitás mellett a nyomott ár is óriási problémát jelent. A múlt heti nagy zuhanás után ugyanis az árak az úgynevezett üzembezárási pont alá kerültek. Ez különösen igaz a palaolaj-termelőkre, akik a hagyományos szárazföldi és a tengeri kutaknál magasabb költséggel tudják csak felszínre hozni az olajat. Vagyis az utóbbi időben az amerikai termelők számára minden hordó olaj kibányászása egyre nagyobb veszteségekkel jár. Érdekesség, hogy az Európában irányadónak számító Brent sokkal kisebb mértékben csökkent. Ezt a fajtát ugyanis csak a gyenge kereslet sújtja, a kontinensen még vannak tárolói kapacitások, így az ár "csak" 5 százalékkal esett.
A helyzet súlyát jelzi, hogy a hétvégén a houstoni székhelyű Diamond Offshore Drilling csődvédelmet kért és az elemzők szerint további bedőlések várhatók. A mostani negatív folyamatokat a kereslet helyrebillenése állíthatja meg. Michael Hsueh, a Citi elemzője a CNBC-nek azt mondta, hogy az áremelkedés akkor jön majd az olajpiacon, ha látjuk, hogy az olajtermékek iránti kereslet kezd helyreállni a végfelhasználói piacokon, például az autósok, a légitársaságok és a gyártók körében. Ehhez azonban az kell, hogy az országok a járvány megfékezése miatt hozott korlátozó intézkedéseket eltöröljék, vagy minimálisra csökkentsék. Ha ez megtörténne, akkor végre a szokatlanul magas olajkészletek is elkezdhetnek csökkenni, ami tovább erősíthetné a vevői oldalt, erőt adva az olajár emelkedésének. Ez viszont még hosszú hetekig vagy akár néhány hónapig is eltarthat, addig pedig nem várható az árak megugrása, inkább további esés lehet.