Bővülő piac
Világszerte bővül a légi utasforgalom: a népességnövekedés és a sok országban növekvő életszínvonal megteszi a hatását. Ezen belül a fapadosok bővülnek jobban: sokkal rugalmasabbak, pontosabban sokkal inkább piaci alapon működnek, mint a hagyományos légitársaságok. Ez Európában is így van, ahol ugyan a népesség nem növekszik, de a jólét igen, és a más kontinensről érkező egyre nagyobb számú turista is szívesen veszi igénybe ezeket a járatok az Európán belüli repülésre.
Ráadásul lassan a kontinens határait is átlépik a fapadosok is: repülnek már az észak-afrikai országokba, Izraelbe, a Wizzair pedig már elér Dubajba, Bakuba, Grúziába, és a gyümölcsöző kazah-magyar kapcsolatokat látván lassan talán Asztanába vagy Almatiba is. A nagy áttörés még az lesz, ha a modellt a hosszú távú, transzatlanti és a távol-keleti útvonalakon is sikerül meghonosítani.
Ryanair
De térjünk vissza a jelenbe. A Ryanair stratégiaváltása rendkívül sikeres volt: „mogorva”, az utassal rosszul bánó, a jegyeket néha ingyen osztogató társaságból utasbarát, kulturált, kedvező de ésszerű árakat kínáló szolgáltató lett. Az eredmény: 28-29 százalékos utasszám növekedés januárban és februárban, és újabb 28 százalék márciusba, így az utasszám elérte a 6,67 milliót. A részvény árfolyama is meglódult: az októberben 7 eurós papír most 11 körül forog.
Ryanair árfolyama euróban |
Egy fontos tényező a növekedésben az üzleti utasok megjelenése. A cégek ésszerűsítik költségeiket, és ezekkel a sokkal olcsóbb légitársaságokkal utaztatják alkalmazottaikat. A kényelmi szint alig kisebb, mint egy régimódi légitársaságnál, ebédet-uzsonnnát maximum 10 euróért vehet magának az utas, ráadásul a legtöbb járat 1-2 órás időtartamú.
Másoknak is jól megy
Nemcsak a Ryanairnek megy jól. Az angliai Flybe légitársaság bejelentette, hogy a január-márciusi időszakban 15 százalékkal növekedett az utasszám, ennek köszönhetően az árbevétel 5 százalékkal több, mint az előző év megfelelő időszakában.
A Dublin székhellyel üzemelő Air Lingusnál márciusban 10 százalékkal nőtt az utaslétszám, 6,3 millióra. A céget meg is akarja szerezni a British Airwayst és az Ibériát üzemeltető International Consolidated Airlines, látván, hogy a fapados szegmens erősödik, ezért portfólióját ebben az irányban bővíti. 2013-ban már megvették a spanyol Vueling fapados légitársaságot.
Easyjet árfolyama pennyben, 3 év |
„Kvázi Malévunk”, a Wizzair számok említése nélkül azt közölte, hogy remekül ment a bolt a negyedik negyedévben. A társaság részvénye márciusban ment tőzsdére Londonban. A parketten 13 fonton debütáló részvény szűk két hónap alatt 14,5 fölé emelkedett. Ugyancsak hasít az Easyjet részvénye: 3 év alatt 3 és félszeresére drágult a papír, de tavaly nyár óta is 12-ről 18 fontra, 50 százalékkal emelkedett.