(Fotó: Lotus Cars) |
Lotus Evija néven új luxusautót mutattak be, amelyet úgy reklámoz a cég, hogy “az első teljesen elektromos brit hiperautó”. A gyár természetesen sok szuperlatívuszt önt az olvasókra honlapján, a lóerők, a gyorsulás, a sebesség vagy az egy feltöltéssel megtehető hatótávolság terén.
A Lotus tőkepiaci szempontból talán nem olyan jelentős vállalat, miután többször gazdát cseréltek részvényei. Ma közvetve egy, a hongkongi tőzsdén forgó részvény, a Geely Automobile Holdings Ltd alá tartozik, amely egyébként a bejelentés után három százalékkal drágult. (Övék a Volvo is.)
Ám a teljes német autóipartól kezdve a Föld sok más nagy gyártójáig szinte mindenki az elektromos autózás fejlesztésén dolgozik. A példa pedig ragadós lehet: ha jól sikerül egy modell, luxuskocsi, az a vásárlókat vagy a konkurenseket erősen befolyásolhatja. Egy Tesla és egy benzinfaló terepjáró közül egyre többen választanák az előbbit, ha ajándékba kaphatnák.
Ezentúl csak elektromosat újítanak?
A Bloomberg az emeli ki első körben, hogy az új, 2,1 millió dolláros (611 millió forintos) járműnek egyrészt nincs már ajtókilincse, a távirányító kulccsal kell nyitni. Másrészt a Lotus 11 éve nem jelentkezett valóban új modellel. Most pedig arról beszél, hogy az elektromos meghajtás minden jövőbeli új autójukban megtalálható lesz.
Ami még a főbb paramétereket illeti, a limitált szériájú jármű kevesebb, mint három másodperc alatt gyorsul százra. A feltöltés 80 százalékig 12, 100 százalékra 18 percig tart. Ezzel 400 kilométert tud majd megtenni.
Európa erős lesz elektromosban?
Nem kevesebb, mint 40 készülőben levő elektromos autómodellt szedett össze a Business Insider, amelyek vagy már kaphatóak, vagy várhatóan 2025 vége előtt kaphatóak lesznek. A sort egy Porsche Taycan nyitja, azután három Volkswagen-típus következik.
A listán nemcsak luxusautók találhatók, hanem olcsóbb, hétköznapibb modellek is. Az európai mezőny erősnek látszik, amiben a kontinensen fokozatosan és durván szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások is szerepet játszanak.
15 millió munkahely
A The Wall Street Journal megfogalmazása szerint az európai gyárak több tízmilliárd eurónyi büntetéssel néznek szembe, ha nem teljesítik az előírásokat. Ezért “több száz” elektromos és hibrid modellt igyekeznek piacra dobni, főleg jövő év végéig.
A gyárak egy része a jelek szerint le van maradva az elektromosító versenyben. Az iparágban pedig 15 millió munkahely forog kockán az EU-ban.