Baji Csaba, a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) elnök-vezérigazgatója interjút adott a Napi Gazdaságnak.
Az MVM-vezér szerint hat hónapon belül elindulhat a Déli Áramlat magyarországi szakaszának építése, reményeik szerint pedig a tervek szerint 2017-re át is adnák a vezetéket. Azt is megjegyezte, az új nyomvonal (ami Magyarországot nem Szlovénia, hanem Ausztria irányában hagyja el), lehetőséget ad az MVM-nek olyan eszközpark kialakítására, ami a jelenlegi infrastruktúra kedvezőbb felhasználását teszi lehetővé, ez pedig kinyithatja az ajtót egy Magyarországon jelentős forgalommal működő regionális gáztőzsde létrehozása előtt.
Nálunk tárolhatja a gázt a Gazprom
Baji a hosszútávú gázvásárlási szerződés kapcsán azt mondta,"az a célunk, hogy a Gazprom és a magyar fél között olyan kölcsönös előnyökön alapuló szerződés jöjjön létre, amely a magyar igényekhez igazodik és megfizethető árat biztosít". A cégvezető kitért az MVM és a Gazprom között kötött gáztárolási megállapodásra is, ez az orosz cégnek maximum 700 millió köbméter földgáz elhelyezését teszi lehetővé magyarországi tárolókban.
A Déli Áramlat tervezett nyomvonala. Forrás: Gazprom |
A Déli Áramlat megaprojekt célja egy olyan gázvezeték megépítése, ami Oroszországból szállítana földgázt a Fekete-tengeren keresztül Bulgáriába, majd Szerbián és Magyarországon keresztülhaladva tovább nyugatra. A projekt megítélése kétséges. Augusztusban Bulgáriában azután hagytak fel az építkezéssel, hogy erre az Európai Bizottság felszólította az országot.
Tényleg olcsó lesz?
A Déli Áramlat összköltsége az eredeti árhoz képest 47 százalékkal nőhet, elsősorban az Oroszország ellen hozott legújabb amerikai szankciók miatt. Így a gázszállítás az új vezetéken lényegesen többe kerül majd, mint Ukrajnán át exportálni Európába - mondta nemrég a Gazprom egyik vezetője. Részletek >>