Fazekas Ferenc, a Cherrisk vezérigazgató-helyettese a Privátbankár.hu Fintech 2018 konferenciáján. Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu |
Privátbankár.hu: Miközben a pénzügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódó fintech-világban itthon is gombamód jelentkeznek az új szereplők, a biztosítási szolgáltatások világában sokkal lassabban kerülnek elő az insuretech-cégek, a Cherrisk gyakorlatilag a legelsők között van a magyar piacon. Miért lassabb itt az innováció?
Fazekas Ferenc: A biztosítás egy nagyon összetett és sok tényezős folyamat, ahol nagyon nehéz részfolyamatokba integrálódni, főleg a magyar piacon, mivel a legtöbb biztosító döntéshozási központja nem Magyarországon van.
Ebből a szempontból Magyarország nem a legjobb táptalaja az insurtech startupoknak. A Cherrisk helyzete annyiban különleges, hogy az osztrák anyavállalattól mind a mai napig óriási felhatalmazást és szabadságot kapunk, hogy egy új biztosítási modellt hozzunk létre. Ki lehet jelenteni, hogy ez a multi-világban szinte példa nélküli. Azt sem szabad persze elfelejtenünk, hogy a komplex megoldást nyújtó insurtech cégek pedig az egész világon kevesen vannak, mivel ez egy nagyon tőkeigényes műfaj.
PB: Milyen innovatív technológiák implementálására volt szükség ahhoz, hogy elindulhasson a Cherrisk? (Van köztük olyan, ami pl. 3 éve nem volt még adott?)
FF: Technológia szempontjából azt gondolom, hogy a meglévő technológiák akár 10 éve is lehetővé tették volna a megvalósítást. Sokkal inkább folyamat- és szemléletbeli innovációról van szó, amire talán most jött el a „Zeitgeist”. Nagyon sok együttállás kell ahhoz, hogy a biztosítási szakma hiteles szereplői ekkora csavarokat bele merjenek tenni a sok évszázados folyamatokba.
PB: Mobilos applikáció nem készült a Cherriskhez - miért?
FF: Manapság népszerű mobilos alkalmazást fejleszteni. Mindenkinek van, a nagy kérdés az, hogy melyik alkalmazásra van valóban szüksége a fogyasztóknak és melyiket fejlesztették az app store-nak. Pár éve még sokkal nagyobb volt a letöltési hajlandóság a felhasználók körében, rengeteg alkalmazást telepítettek az emberek. Mára ez jelentősen mérséklődött és fontosabbak a hasznossági szempontok. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor sokkal jobb lett a web, már sokkal professzionálisabb felületeket és webes alkalmazásokat lehet létrehozni. Számunkra az volt a fő szempont, hogy értéket teremtsünk ügyfeleink számára és bár nagyon vonzó volt az applikáció lehetősége, csak azért, hogy nekünk is legyen egy, nem láttuk értelmét lefejleszteni. Persze nem zárjuk ki a lehetőségét annak, hogy ha elérkezettnek látjuk az időt és megfelelő, hasznos tartalommal tudunk megtölteni egy alkalmazást, amire valós igénye van az ügyfeleinknek, akkor egy appal bővüljön a jövőben a Cherrisk.
PB: Az ügyfelek leginkább Emmán, a chatboton keresztül vannak kapcsolatban a céggel - mennyire intelligens Emma? Milyen irányba lehet fejleszteni?
FF: Szeptemberben az volt a feladatunk, hogy elinduljunk. Emma induláskor az alapfolyamatokhoz szükséges adatbekéréssel foglalkozott. Az ügyféligények mentén szeretnénk fejleszteni, így most mérjük és monitorozzuk a rendszer használatát. Év végén egy átfogó kutatást végeztünk első ezer ügyfelünk körében, az ő visszajelzéseik fontos alapját képezik a folyamatos fejlesztéseinknek. Emma idővel egyre okosabb lesz, minél több inputot kapunk.
PB: Korábban írták: az első hónapban átlagosan 3-6 óra alatt történtek meg a kárrendezések, a kártérítés kiutalásával együtt. Hogyan lehet ez ennyire gyors, vagy ha úgy tetszik: miért nem működhet ez ennyire gyorsan a "hagyományos" modellben?
FF: A kárrendezési folyamatokat teljesen újragondoltuk és lean-né tettük. Az, hogy a Cherrisk ezt megtehette és a nagy múltú biztosítóknak még nem sikerült, annak köszönhető, hogy egy nulláról felépített, új rendszerről van szó, nem pedig egy évtizedek alatt egyre komplexebbé vált rendszert kellett megreformálni. A papírmentesség, a fényképes/videós online kárbejelentés, a geolokációs kódok alapján könnyen ellenőrizhetővé vált dokumentáció nagyon felgyorsítják a folyamatokat.
PB: Lakás-, baleset-, casco- és utasbiztosítást kínál a platform - mikor bővülhet a kör pl. kötelezővel, életbiztosítással? Mi kell hozzá?
FF: Az induló termékportfólió azon nem-élet biztosításokat tartalmazta, amelyek egy átlagember alap-szükségleteit fedik le és a szabályozásuk lehetővé teszi, hogy 100%-ban papírmentes folyamatokat üzemeltethessünk vásárlástól a kárkifizetésig. Nem azzal a céllal hoztuk létre a modellt, hogy minden létező biztosítási forma idővel elérhető legyen rajta keresztül, hanem a leggyakrabban kötött és a hétköznapi szükségletek mentén felmerülő biztosításokat szeretnénk gyorssá, egyszerűvé és ár-érték arányban verhetetlenné tenni. Folyamatosan szeretnénk az ügyfél igények mentén fejlődni, ezért is tartjuk fontosnak a meglévő Cherrisk-esek visszajelzéseit gyűjteni és a termékeinket azok mentén fejleszteni.
Az Uniqa egy nemzetközi csoport - a Magyarországon bevezetett Cherrisk platform a csoport többi szereplőjénél is megjelenhet?
A Cherrisk létrehozásakor nem titkolt célunk volt a platform nemzetközi piacokra történő bevezetése. A sikeres magyarországi indulás és bővülés az a két tényező, ami alapján eldől, megkapjuk-e a következő kör befektetést a nemzetközi terjeszkedésre. Manapság standardizálódtak az átlagos fogyasztói szokások Európán belül például, így nem látjuk akadályát, hogy ugyanazt a gépjárművet, ugyanazt az utazást vagy ugyanazzal a bútorral berendezett lakást ne lehetne egy központi Cherrisk-formula alapján biztosítani. A folyamatok finomhangolása és tökéletesítése mellett ennek a kidolgozása és előkészítése most a következő nagy feladatunk. Bízunk benne, hogy minél hamarabb zöld utat kapunk új országokba történő bevezetésre.