5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Továbbra is túl bonyolultnak érzik a fogyasztók a telekommunikációs szerződéseket, ezért nem is nagyon tájékozódnak a lehetőségekről. Az NMHH megbízásából készült felmérés szerint kevessebben váltanak mobilszolgáltatót, mint bankot, ám egyre inkább bilincsnek érzik az ügyfelek a hűségnyilatkozatos szerződéseket.

A fogyasztói visszajelzések szerint nem túl hatékony a telekommunikációs szolgáltatók ügyfél-elérési gyakorlata: miközben a szolgáltatók rendszerint dm-levelekkel tömik ki a számlaleveleket, a megkérdezettek alig 15 százaléka emlékszik arra, hogy bármilyen ajánlattal levélben fordult volna hozzá a szolgáltatója – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megrendelésére a Kutatópont Kft. által készített vizsgálatból. Nem tűnik elég aktívnak a szolgáltatói kör a rendelkezésre álló elektronikus csatornákon sem: a megkérdezettek 22 százaléka emlékezett csak úgy, hogy telefonon, s pusztán 3 százalékuk, hogy e-mail révén felvette velük a kapcsolatot egy szolgáltató, hogy valamilyen új lehetőséget ajánljon figyelmébe. A megkeresések 52 százaléka valamilyen csomag-szolgáltatással volt kapcsolatos a visszaemlékezések szerint.

A kapcsolat a másik oldalról sem aktív: a Kutatópontnak válaszolóknak csak 16 százaléka próbált ügyet intézni a szolgáltató ügyfélszolgálatán, 11 százalékuk pedig telefonon igyekezett kapcsolatba kerülni szolgáltatói partnerével. A visszafogottság persze annak is betudható, hogy a megkérdezettek továbbra is igen elégedettek a szolgáltatás színvonalával, az osztályzatok kivétel nélkül 4 feletti értékeket mutatnak, akárcsak 2013-ban – az akkori kutatást az Ariosz Kft. végezte.

Okosodnak a telefonok

Számottevően megugrott a mobilinternettel bíró, okos telefonokkal rendelkező háztartások száma. A most publikált adatok szerint 2013-hoz képest 2014. végén már a lakosság 31 százalékának volt okos telefonja, ami azt mutatja, hogy gyakorlatilag megduplázódott ezen készülékek száma egy év alatt. Azt, hogy viszonylag új szegmensről van szó, jól mutatja az, hogy a szolgáltatásokkal való elégedettség tekintetében ez a szegmens nőtt a legjelentősebben, s ugyancsak az újdonság varázsára (a kevésbé megszokott szolgáltatásokra) vezethető vissza az is, hogy ebben a szegmensben viszonylag jelentősebb volt a hibabejelentések arányának növekedése a 2013-as bázishoz képest.

Nem bizalmatlanság - információhiány

A kérdés másik aspektusát vizsgálva ugyanakkor ráébredhetünk, hogy továbbra is komoly az információhiány: az ügyfelek körében még mindig növekszik azok aránya, akik úgy érzik, hogy a távközlési szolgáltatók ajánlatai átláthatatlanok, s azoké is, akik nehezen ismerik ki magukat ebben a körben. Persze, ez összefügghet azzal is, hogy a 2013-as 24 százalékról 16 százalékra csökkent azok aránya, akik rendszeresen tájékozódnak a szolgáltatói ajánlatokról. Ennek ellenére nagyobb a bizalom a szolgáltatók felé, s nőtt azok aránya is, akik abban bíznak, hogy a hatóságok kellő hatékonysággal kényszerítik ügyfélközpontúságra a szolgáltatókat.

Hibabejelentések: pozitív tapasztalatok

A hibabejelentések számát tekintve szignifikánsan megnőtt a kábeltelevíziós szolgáltatással kapcsolatos problémák aránya: az összes bejelentésnek immár 42 százaléka kapcsolódik ehhez a szegmenshez, a 2013-as 37 százalék után. Pozitív viszont, hogy – miközben a hibamegoldás terén magas szinten stabilizálódott a megoldott panaszok aránya – a megkérdezetteknek immár 23 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a hibaelhárítás a várakozásaik feletti eredményt hozott. (2013-ban csak 16 százalékos volt ez az arány.) A válaszadók a korábbi felméréshez képest nagyobb arányban jelezték, hogy a szolgáltató az ígért határidőn belül elhárította a problémát, s immár több,mint háromnegyedük elégedett azzal is, ahogy a szolgáltató elnézést kért a probléma kapcsán a fogyasztót ért kellemetlenségért.

Forrás: NMHH

Egyre inkább bilincs a hűség

A lakosság döntő része hűségszerződésekkel kötődik szolgáltatójához, a legjelentősebb, 85 százalékos arányban a mobilinternet-használók vannak hűségidőhöz kötött szerződésekbe szorítva, miközben a vezetékes telefonok és a mobil-előfizetések terén némileg csökkent azok aránya, akik hűségidős szerződéssel bírnak – más kérdés, hogy arányuk így is 70 százalék feletti. Ami ugyanakkor figyelemreméltó, hogy 2013-hoz képest 50 százalékkal megugrott a hűségszerződéseket később megbánó ügyfelek aránya – bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy még így is szerény, 15 százalékos az arányuk. A hűségszerződések komolyan megfogják a piacot: a váltási gyakoriság rendkívül alacsony: az elmúlt 4 évben a legnagyobb arányban, 17 százalékban a kábeltévé-szolgáltatótól váltak meg az emberek, ám a mobilszolgáltató-váltás az ügyfeleknek mindössze 8-9 százaléka esetében történt meg.

Forrás: NMHH

Arra a kérdésre, hogy valaha váltott-e az ügyfél szolgáltatót, a kábeltévénél 29, mobiltelefonnál 18 százalékos a váltók aránya. Ehhez képest az ügyfelek 43 százaléka már nem az első kötelező gépjármű felelősségbiztosítást nyújtó biztosítójánál van, közel negyedük a lakásbiztosítását és 21 százalékuk a bankját is lecserélte már... A telekommunikációs váltás fő oka az ár: 46 százalékban kedvezőbb díjú szolgáltatást ajánlottak az ügyfélnek, 41 százalékban pedig a drágának tartott épp aktuális szolgáltatás volt az oka annak, hogy az ügyfél körülnézett a piacon. A díjcsomag-váltásoknál ugyanakkor a csomagban kínált szolgáltatások testreszabottsága is megjelenik a váltást támogató érvként.

S hogy visszakanyarodjunk cikkünk elejére: meglehet, azért nem érdemes komolyabb kampányt folytatni az ügyfelekért, mert ők nem igazán mobilak: 2013-hoz képest még tovább csökkent, s immár minden telekommunikációs szegmensben 5 százalék alatt van azok aránya, akik egy éven belül szolgáltató-váltásra készülődnek. Ilyen piacon pedig egyelőre kérdéses, hogy megéri-e a komolyabb aktivitás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Minden banki ügyfelet érintő fordulat készül Magyarországon a fizetésekben
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 08:55
Már minden kétszázadik azonnali utalás qvik-en keresztül történik – derül ki a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adataiból. A forgalom alig fél év alatt hétszeresére nőtt, ami a digitális fizetések új korszakát vetíti előre. „A qvik valódi alternatívája lehet a bankkártyának, különösen, ha a kereskedők tömegesen csatlakoznak” – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Személyes pénzügyek Ezek a legnagyobb tévhitek a megtakarításokról
Herman Bernadett | 2025. október 31. 10:28
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Megtakarítási jelentése összeszedte a befektetésekkel kapcsolatos leggyakoribb tévhiteket. Ha ezeket a hibákat nem követi el, sokkal több pénze lesz. 
Személyes pénzügyek Nincs jó hírünk: bárki a banki csalók áldozatává válhat
Herman Bernadett | 2025. október 30. 14:27
Rekordot döntött a bankszámlák elleni támadások száma. A Klasszis Podcastban Bártfai Gáborral, a CIB Bank információbiztonsági vezetőjével jártuk körül, melyek a tipikus csalási módozatok és hogyan védekezhetünk ellenük.
Személyes pénzügyek Akciókkal csábítanak a bankok – ha megtakarítana, most figyeljen!
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:59
Jön a takarékosság világnapja.
Személyes pénzügyek A magyarok harmada állandó anyagi szorongásban él
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 17:16
Minden második magyar rendszeresen él át negatív stresszt, amelynek legfőbb okozója a túlhajszolt életmódunk, a munkahelyi, családi vagy párkapcsolati konfliktusaink, miközben minden harmadik ember szorong állandó jelleggel az anyagiak miatt. Az NN Biztosító kutatása azt is feltárta, hogy az egyes generációk mi miatt aggódnak a leginkább és melyik a stressznek leginkább kitett korosztály.
Személyes pénzügyek Könnyítés jön az idősebb várandós édesanyáknak a CSOK Plusznál
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 06:34
Az éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a kormány módosítana a CSOK Plusz szabályain. A házaspárok életkorára vonatkozó feltételhez nyúlna hozzá a jogalkotó – írja a Bankmonitor.
Személyes pénzügyek Miért nincs a magyaroknak megtakarításuk?
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 15:36
A magyar családok héttizedének csökkent a megtakarítása az elmúlt években, miközben a vagyonosok gazdagodtak. Az infláció a szegények és a középosztály megtakarításait is megkurtította. Erről is beszélt Herman Bernadett, lapunk főmunkatársa a Trend FM hétfői adásában. 
Személyes pénzügyek Több mint 650 ezer hitel szerepel a bankok fekelistáján
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 11:15
Szeptemberben 654 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR), ami csaknem tizedével kevesebb a múlt év véginél.
Személyes pénzügyek Sokkal több, mint pénzkérdés: eljött több ezer diák nagy napja
Privátbankár.hu | 2025. október 23. 11:31
Jelentős érdeklődés mellett indult el a Privátbankár pénzügyi tudatossági versenye. A Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! vetélkedőn a technikumok és szakképző iskolák diákjai szállnak harcba az elengedhetetlen tudásért és persze a milliós összértékű nyereményekért.
Személyes pénzügyek Forradalmi újdonsággal állt elő az OTP, vége a meg nem adott baráti tartozásoknak
Herman Bernadett | 2025. október 21. 12:22
Ciki figyelmeztetni az ismerősöket, hogy adják már meg a tartozásukat – vallják a magyarok. Mostantól egyszerűbb és kényelmesebb lesz a pénz visszakérése, csak össze kell érinteni a mobilokat, és pár másodperc alatt végbe is megy a tranzakció. Ami ráadásul ingyenes.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG