5p
Továbbra is túl bonyolultnak érzik a fogyasztók a telekommunikációs szerződéseket, ezért nem is nagyon tájékozódnak a lehetőségekről. Az NMHH megbízásából készült felmérés szerint kevessebben váltanak mobilszolgáltatót, mint bankot, ám egyre inkább bilincsnek érzik az ügyfelek a hűségnyilatkozatos szerződéseket.

A fogyasztói visszajelzések szerint nem túl hatékony a telekommunikációs szolgáltatók ügyfél-elérési gyakorlata: miközben a szolgáltatók rendszerint dm-levelekkel tömik ki a számlaleveleket, a megkérdezettek alig 15 százaléka emlékszik arra, hogy bármilyen ajánlattal levélben fordult volna hozzá a szolgáltatója – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megrendelésére a Kutatópont Kft. által készített vizsgálatból. Nem tűnik elég aktívnak a szolgáltatói kör a rendelkezésre álló elektronikus csatornákon sem: a megkérdezettek 22 százaléka emlékezett csak úgy, hogy telefonon, s pusztán 3 százalékuk, hogy e-mail révén felvette velük a kapcsolatot egy szolgáltató, hogy valamilyen új lehetőséget ajánljon figyelmébe. A megkeresések 52 százaléka valamilyen csomag-szolgáltatással volt kapcsolatos a visszaemlékezések szerint.

A kapcsolat a másik oldalról sem aktív: a Kutatópontnak válaszolóknak csak 16 százaléka próbált ügyet intézni a szolgáltató ügyfélszolgálatán, 11 százalékuk pedig telefonon igyekezett kapcsolatba kerülni szolgáltatói partnerével. A visszafogottság persze annak is betudható, hogy a megkérdezettek továbbra is igen elégedettek a szolgáltatás színvonalával, az osztályzatok kivétel nélkül 4 feletti értékeket mutatnak, akárcsak 2013-ban – az akkori kutatást az Ariosz Kft. végezte.

Okosodnak a telefonok

Számottevően megugrott a mobilinternettel bíró, okos telefonokkal rendelkező háztartások száma. A most publikált adatok szerint 2013-hoz képest 2014. végén már a lakosság 31 százalékának volt okos telefonja, ami azt mutatja, hogy gyakorlatilag megduplázódott ezen készülékek száma egy év alatt. Azt, hogy viszonylag új szegmensről van szó, jól mutatja az, hogy a szolgáltatásokkal való elégedettség tekintetében ez a szegmens nőtt a legjelentősebben, s ugyancsak az újdonság varázsára (a kevésbé megszokott szolgáltatásokra) vezethető vissza az is, hogy ebben a szegmensben viszonylag jelentősebb volt a hibabejelentések arányának növekedése a 2013-as bázishoz képest.

Nem bizalmatlanság - információhiány

A kérdés másik aspektusát vizsgálva ugyanakkor ráébredhetünk, hogy továbbra is komoly az információhiány: az ügyfelek körében még mindig növekszik azok aránya, akik úgy érzik, hogy a távközlési szolgáltatók ajánlatai átláthatatlanok, s azoké is, akik nehezen ismerik ki magukat ebben a körben. Persze, ez összefügghet azzal is, hogy a 2013-as 24 százalékról 16 százalékra csökkent azok aránya, akik rendszeresen tájékozódnak a szolgáltatói ajánlatokról. Ennek ellenére nagyobb a bizalom a szolgáltatók felé, s nőtt azok aránya is, akik abban bíznak, hogy a hatóságok kellő hatékonysággal kényszerítik ügyfélközpontúságra a szolgáltatókat.

Hibabejelentések: pozitív tapasztalatok

A hibabejelentések számát tekintve szignifikánsan megnőtt a kábeltelevíziós szolgáltatással kapcsolatos problémák aránya: az összes bejelentésnek immár 42 százaléka kapcsolódik ehhez a szegmenshez, a 2013-as 37 százalék után. Pozitív viszont, hogy – miközben a hibamegoldás terén magas szinten stabilizálódott a megoldott panaszok aránya – a megkérdezetteknek immár 23 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a hibaelhárítás a várakozásaik feletti eredményt hozott. (2013-ban csak 16 százalékos volt ez az arány.) A válaszadók a korábbi felméréshez képest nagyobb arányban jelezték, hogy a szolgáltató az ígért határidőn belül elhárította a problémát, s immár több,mint háromnegyedük elégedett azzal is, ahogy a szolgáltató elnézést kért a probléma kapcsán a fogyasztót ért kellemetlenségért.

Forrás: NMHH

Egyre inkább bilincs a hűség

A lakosság döntő része hűségszerződésekkel kötődik szolgáltatójához, a legjelentősebb, 85 százalékos arányban a mobilinternet-használók vannak hűségidőhöz kötött szerződésekbe szorítva, miközben a vezetékes telefonok és a mobil-előfizetések terén némileg csökkent azok aránya, akik hűségidős szerződéssel bírnak – más kérdés, hogy arányuk így is 70 százalék feletti. Ami ugyanakkor figyelemreméltó, hogy 2013-hoz képest 50 százalékkal megugrott a hűségszerződéseket később megbánó ügyfelek aránya – bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy még így is szerény, 15 százalékos az arányuk. A hűségszerződések komolyan megfogják a piacot: a váltási gyakoriság rendkívül alacsony: az elmúlt 4 évben a legnagyobb arányban, 17 százalékban a kábeltévé-szolgáltatótól váltak meg az emberek, ám a mobilszolgáltató-váltás az ügyfeleknek mindössze 8-9 százaléka esetében történt meg.

Forrás: NMHH

Arra a kérdésre, hogy valaha váltott-e az ügyfél szolgáltatót, a kábeltévénél 29, mobiltelefonnál 18 százalékos a váltók aránya. Ehhez képest az ügyfelek 43 százaléka már nem az első kötelező gépjármű felelősségbiztosítást nyújtó biztosítójánál van, közel negyedük a lakásbiztosítását és 21 százalékuk a bankját is lecserélte már... A telekommunikációs váltás fő oka az ár: 46 százalékban kedvezőbb díjú szolgáltatást ajánlottak az ügyfélnek, 41 százalékban pedig a drágának tartott épp aktuális szolgáltatás volt az oka annak, hogy az ügyfél körülnézett a piacon. A díjcsomag-váltásoknál ugyanakkor a csomagban kínált szolgáltatások testreszabottsága is megjelenik a váltást támogató érvként.

S hogy visszakanyarodjunk cikkünk elejére: meglehet, azért nem érdemes komolyabb kampányt folytatni az ügyfelekért, mert ők nem igazán mobilak: 2013-hoz képest még tovább csökkent, s immár minden telekommunikációs szegmensben 5 százalék alatt van azok aránya, akik egy éven belül szolgáltató-váltásra készülődnek. Ilyen piacon pedig egyelőre kérdéses, hogy megéri-e a komolyabb aktivitás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek A Hungarikum Alkusz is csatlakozott a PÉNZ7 programhoz
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 13:50
A PÉNZ7 keretein belül a Hungarikum Alkusz 13 főből álló önkéntes csapata a pénzügyi tervezés alapjaival, a megtakarítás és a felelős hitelezés fontosságával, valamint a saját vállalkozás építésével járó kihívásokkal ismertette meg a diákokat.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 tavasz – 1. forduló
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 tavaszi diákverseny 1. fordulója a gimnáziumok diákjainak!
Személyes pénzügyek Érdemes egy napot várni: nagyot esnek az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 10:52
A 95-ös oktánszámú üzemanyag beszerzési ára bruttó 9, a gázolajé bruttó 7 forinttal kerül majd kevesebbe keddtől.
Személyes pénzügyek Ön banki ügyfél? Akkor ettől virágos jókedve lesz
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 07:51
A személyi kölcsönök piacán kivirágzottak a kedvezmények, ami kamatcsökkentést és visszatérítést jelent az ügyfeleknek.
Személyes pénzügyek Úgy tűnik, született egy újabb magyar milliárdos
Privátbankár.hu | 2025. március 9. 08:32
Húsz hét halmozódás után ismét telitalálatos született a legrégebbi lottójátékon. A pénzért 90 napon belül kell jelentkezni a nemzeti lottótársaságnál.
Személyes pénzügyek Gimnazisták figyelem, újra indul a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Kormos Olga | 2025. március 6. 17:38
Március 10-ig jelentkezhetnek a gimnáziumokban tanuló diákok az immár ötödik alkalommal zajló Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyre – hangzott el csütörtökön a szervezők és a támogatók képviselői által tartott sajtótájékoztatón. A négyfős csapatok három fordulóban mérik össze a tudásukat, ebből az első kettő online zajlik, a május 14-i országos döntőn viszont már személyesen vehetnek részt a vármegyei fordulók győztesei, Budapesten. A verseny fővédnöke Bugár Csaba, a Magyar Államkincstár elnöke.
Személyes pénzügyek Lassan már 3 millió forint sem elég semmire – rohamtempóban adósodnak el a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 14:26
Két év alatt 50 százalék felett emelkedett a hiteligénylők által felvenni tervezett személyi hitelek átlagos összege, mostanra átlépte a 3 millió forintot is. De mi húzódhat meg a drasztikus növekedés mögött?
Személyes pénzügyek Szeretne Ön is részesedni az AI sikeréből?
Natív tartalom | 2025. február 28. 10:13
Március 7-ig jegyezhető az OTP Alapkezelő tőkevédett alapja, az OTP AI Infrastruktúra Alap. A részletekről, például, hogy miért indították az alapot, miért ebben a témában, mibe fektetik a befektetőktől összegyűlt pénzt, kiknek lehet jó alternatíva e befektetési alap, Tombácz Dóra Katalint, az OTP Alapkezelő portfóliómenedzserét kérdeztük.
Személyes pénzügyek 64 ezer bankszámla biztosan boldog tulajdonosáról már tudunk
Csabai Károly | 2025. február 27. 05:42
Ennyien vezettek számlát a tizenhárom magyarországi privátbanki szolgáltatónál – volt olyan família, amely többet is – 2024 végén, s nézhették elégedetten, hogy a kezelt vagyonuk átlagosan több mint 20 százalékkal ért többet, mint egy évvel korábban. Ennek következtében a hazai privátbanki összvagyon értéke már közelebb van a 12 ezer milliárd forinthoz, mint a 11 ezerhez – derül ki a szolgáltatók lapunknak adott válaszai alapján összeállított friss Privátbanki Körképből.
Személyes pénzügyek Itt vannak az újabb részletek arról, ami most minden nyugdíjast érdekel
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 10:31
A miniszterelnök videóban jelentkezett be, itt beszélt az áfa-visszatérítésről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG