Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
7p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Divat-e még locsolkodni? Egyre kevésbé. De a parfüm eladások kétségkívül húsvét és a karácsony táján csúcsosodnak ki. A férfiak sokszor ajándékba adják a szépséges üvegcsét szívük választottjának, ami igen gáláns dologra vall, ugyanis a parfümök és kölnivizek ára az utóbbi két évben 100 százalékkal emelkedett. Ma egy márkás parfüm 20 ezer forintnál kezdődik.

A Napisten verejtéke még olívaolajból készült

A bódító illatár sosem tartozott a filléres csecsebecsék közé, főleg akkor, amikor főúri kegyeltek kiváltsága volt, hiszen csak ők tudták megfizetni a távoli gyarmatokról származó alapanyagokat. Aztán eljött a XX. század, és a túlfogyasztás lett jellemző a nyugati társadalmakra. Ma kapható belőle pár ezer forintos és méregdrága is, miközben egész életünk illatosítva van, az öblítőtől a wc spray-ig, a mécsestől a toalettpapírig.

Az első ismert parfümkészítő, Tapputi nevét egy Kr. e. 1200 körül készült mezopotámiai ékírásos tábla őrizte meg – adja hírül a multkor.hu. A parfümkészítés megbecsült foglalkozásnak számított az ókori Egyiptomban, gyógyítottak vele, a múmiák balzsamozásához használták, és persze magukra kenték. Némelyik mágikus illatú kompozíciót a Napisten verejtékének nevezték. Ekkor még az olívaolaj a fő alapanyag, ebbe áztattak különböző növényeket, legtöbbször levendulát, liliomot, rózsát, mandulát.

A klasszikusok továbbra is igen népszerűek. Fotó: Depositphotos
A klasszikusok továbbra is igen népszerűek. Fotó: Depositphotos

Magyar víznek is hívták

A lepárlás úttörőjeként Avicenna perzsa orvost és vegyészt (980-1037) ismeri az utókor. Talán nem közismert, de tény, hogy az első európai, alkohol bázisú parfümöt királynévíznek vagy magyar víznek (franciául: eau de Hongrie vagy eau de la Reine de Hongrie) hívták.

A 14. században készült, egész Európát meghódító parfüm – amelynek eredeti receptje mára már elveszett, a későbbiek szerint pedig főként rozmaringot és kakukkfüvet tartalmazott – a hagyomány szerint Károly Róbert magyar király lengyel felesége, Erzsébet királyné parancsára készült. A parfümiparág fellendülése – ki hinné? - a nagy pestisjárványoknak volt köszönhető, ugyanis a korabeli emberek meg voltak győződve arról, hogy a mérgező gőzök a fő bűnösök a fekete halálért.

Gyakran láthatjuk a mai parfümök üvegcséin az Eau de Cologne feliratot, amely eredetileg a gyártás helyszíne, Köln után elnevezett, Johann Maria Farina által 1709-ben megálmodott parfümmárka volt. Később ez a magyar nyelvben szinte hétköznapi szóként kölnivízként lett használatos, és az ma is. Az elnevezés az alacsony, általában 5 százalék körüli koncentrációjú parfümöt jelent. I. Napóleon állítólag rajongott érte, és havonta 50 üveggel rendelt belőle.

Az iparágat ma is, és régen is, a franciák uralták, kezdetben Chanel és Dior. Meglepő, de a világhírű francia parfümkészítő, a Miss Dior megalkotója, Jean Carles (1892-1966) egyes források szerint anozmiában szenvedett, vagyis egyáltalán nem volt képes érzékelni az illatokat…

Marylin és Julia

Coco Chanel 1921-ben megkérte Ernest Beaux-t, az orosz-francia kémikust és parfümőrt, hogy alkosson számára egy olyan parfümöt, amelynek nő illata van. A világ első mesterségesen előállított parfümje a No. 5 nevet kapta, az északi sarkkörön túli világ ihlette, és több mint 80 összetevő felhasználásával készült. Hamarosan a legnépszerűbb illat lett, de ami igazán elképesztő, hogy ma is a legtöbbet eladott parfümnek számít. 1960-ban Marilyn Monroe egy újságíró azon kérdésére, hogy mit visel az ágyban, azt válaszolta, hogy csupán néhány csepp Chanel No. 5-ot, és ezzel megalkotta a világ egyik legsikeresebb reklámszlogenjét.

A Chanel No. 5 receptjét az uniós szabályok miatt át kellett írni. Forrás: Chanel
A Chanel No. 5 receptjét az uniós szabályok miatt át kellett írni. Forrás: Chanel

A parfümöket általában világhírű színésznők reklámozzák. Valaha kínos volt, ha egy világsztár hirdetésekre adta a fejét, de ma már egyáltalán nem az. A gázsi persze attól függ, hogy melyik márka kéri fel, Oscar-díjas-e, és hogy karrierjének melyik korszakánál tart.

Vannak szinte örökzöldnek számító parfüm-színésznő párosítások, az Oscar-díjas Julia Roberts amerikai színésznő az arca a Lancome Eau de Parfum La Vie Est Belle reklámkampányának, amely 2012-ben elindult. A parfüm neve azt jelenti, hogy "az élet szép", és célja a szabad szellemű nőiesség képviselete. Állítólag ma is ez a legkeresettebb, legnagyobb mértékben eladott parfümök egyike, szerte a világon.

Uniszex a divat

(A listákkal persze vigyázni kell: a női és életmód magazinok efféle rangsorát az is befolyásolja némiképp, hogy az adott márka hány millióért hirdet náluk…)
Az Eau de Parfum Le Labo Santal 33 az egyik legkelendőbb uniszex parfüm, pézsmás, füstös és bőrszerű keverékének köszönhetően férfiaknak és nőknek egyaránt ajánlják. (Mit szólnak vajon ehhez a helyi gender „szakértők”?) Férfi rajongói közé tartozik Ryan Reynolds és Justin Bieber – az olasz Grazia divatlap szerint.

Gyakori, hogy divattervezők egy idő után a parfümpiacra is betörnek, amelyekkel népszerűsíthetik az adott márkát. A designer cipőiről ismert Jimmy Choo 2011-ben debütált az illatok világában. Meleg, fás és egzotikus illat, főleg pacsuli, édes karamella és tigrisorchidea jellemzi, az egyik női életmód online szerint..

A liftben még órákig érezni

A Clinique a toalettvizek és parfümök széles választékát árulja, de a legkelendőbb még mindig az évtizedek alatt klasszikussá vált Aromatics Elixir, amely az 1970-es években debütált. Ez az a típusú parfüm, hogy ha valaki magára fújta, majd hazafelé kiszállt a liftből, még órák múlva is lehet érezni az illat nyomait. A ruhán pedig, amit viselt, évekig. A Clinique becslései szerint óránként 14 palackot adnak el belőle, világszerte. Évek múlva sem „romlik” el, legfeljebb még töményebb lesz.

A Guerlain Eau de Toilette Shalimar-t 1925-ben vezették be, és azóta sok generáció megkedvelte. Valamikor olyan sztárok kedvenc illata volt, mint Rita Hayworth és Brigitte Bardot, később Bianca Jagger és lánya, Jade.

Most jönnek a nagyágyúk: a Chanel 2001-ben mutatta be a Chanel Coco Mademoiselle Eau de Parfum-ot illatkínálatában, amely merész, mégis nőies illatkompozíció egy csipetnyi fűszerrel és édes citrusos fejjegyekkel. Természetesen a palack, a marketing és a sztár, aki hirdeti, azóta már többször változott.
Feketekávé, dinnye meg magnólia

A Bharat Sansar nevű webmagazin az Yves Saint Laurent Opium Eau de Parfum-ot tartja a negyedik legkelendőbb parfümként a világon, az Egyesült Királyságban pedig a második helyen áll. A Black Opium meleg, csábító és virágos illat, amely olyan összetevőkkel csábít, mint a vanília, pacsuli és feketekávé.

A J'adore Dior Parfum Eau de Parfum a Dior legkelendőbb parfümje, amelyet 1999-ben dobtak piacra és Calice Baker francia parfümőr alkotta meg. Az illat friss, édes, gyümölcsös, virágos, a fejjegyekben magnólia, mandarin, narancs, bergamott, körte és dinnye, valamint szeder, vanília, pézsma és cédrus érződik.

Fontos a fiatalos imázs

Marc Jacobs az Daisy Eau de Toilette-et 2007-ben dobta piacra, főleg a fiatalabb korosztályt megcélozva. A termék egyik kiemelkedő vonzereje az ikonikus üvegcse, a túlméretezett, százszorszépet utánzó kupakkal.

Végül pedig következzen a verhetetlen: a világ legkelendőbb parfümje a Chanel No. 5. Elképesztő, hogy több mint egy évszázada jelent meg először a drogériákban, és ma is arat. Rá száz évre is a magas szinten díjazott új világsztárok népszerűsítik, fiatalos imázst kölcsönözve neki. Másképp nem maradhatna fenn a piacon, ahogy a csekély, de észrevehető termékkülső csinosítás nélkül sem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Megadóztatnák a magyarok a gazdagokat – új kutatás érkezett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 13. 13:06
Közzétettek egy új közvélemény-kutatást.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis – Sikeres jelentkezés!
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 10:23
A jelentkezésedet sikeresen megerősítetted, regisztrációd sikeres!
Személyes pénzügyek Benézhetünk a magyar szupergazdagok pénztárcájába – hiánypótló kutatás látott napvilágot
Gáspár András | 2025. szeptember 10. 17:14
Hiánypótló kutatás készült a hazai bizalmi vagyonkezelési piacról – kiderült, hány szereplő van, hol működik belőlük a legtöbb és milyen összetételű vagyont kezelnek. Az Apelso Wealth Management a felső tízezer vagyonáról is érdekes adatokat tett közzé.
Személyes pénzügyek Őrület, mi zajlik a lakáspiacon
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 09:09
Országosan az 50-100 millió forintos ársávba tartozó lakóingatlanok iránti kereslet 118 százalékkal, a legfeljebb 50 millió forintért eladásra szánt társaik esetében pedig bő 80 százalékos volt a keresletbővülés június vége és szeptember eleje között.
Személyes pénzügyek Az Otthon Start viheti el a show-t a Babaváró elől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 9. 09:24
A lakáspiaci ármelkedés után a Babaváró maximális, 11 milliós összege már messze nem fog annyit érni, mint a 2019-es induláskor. 
Személyes pénzügyek Berúgta az ajtót az Otthon Start
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 07:11
Erős startot vett a héten elindult, a rendszerváltás utáni legnagyobb otthonteremtési program – írta a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.
Személyes pénzügyek Így csökkenthető egészségpénztárral az Otthon Start havi törlesztője
Gergely Péter | 2025. szeptember 7. 17:33
Az Otthon Start hitel 25 éves futamideje alatt több millió forinttal csökkenthető a kiadás, ha az igénylő az egészségpénztárát is bevonja a törlesztésbe. Mutatjuk a részleteket!
Személyes pénzügyek Megrohamozták a bankokat
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 13:16
Itt vannak az első adatok a hétfőn indult Otthon Start programról, mely keretében kedvezményes, 3 százalékos lakáshitelt lehet igényelni.
Személyes pénzügyek Otthon Start: itt egy újabb fontos részlet
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 17:24
Enyhítik a korhatárt.
Személyes pénzügyek Hogyan használható fel a 3 százalékos lakáshitelhez a nyugdíjpénztár?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 15:24
Az idén az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításokat is fel lehet használni lakáscélokra. Akár a most induló Otthon Start Program mellé is befogható önerőként az összegyűjtött nyugdíjpénz – erről is beszélt Herman Bernadett, lapunk főmunkatársa a Trend FM hétfői adásában. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG