A Napisten verejtéke még olívaolajból készült
A bódító illatár sosem tartozott a filléres csecsebecsék közé, főleg akkor, amikor főúri kegyeltek kiváltsága volt, hiszen csak ők tudták megfizetni a távoli gyarmatokról származó alapanyagokat. Aztán eljött a XX. század, és a túlfogyasztás lett jellemző a nyugati társadalmakra. Ma kapható belőle pár ezer forintos és méregdrága is, miközben egész életünk illatosítva van, az öblítőtől a wc spray-ig, a mécsestől a toalettpapírig.
Az első ismert parfümkészítő, Tapputi nevét egy Kr. e. 1200 körül készült mezopotámiai ékírásos tábla őrizte meg – adja hírül a multkor.hu. A parfümkészítés megbecsült foglalkozásnak számított az ókori Egyiptomban, gyógyítottak vele, a múmiák balzsamozásához használták, és persze magukra kenték. Némelyik mágikus illatú kompozíciót a Napisten verejtékének nevezték. Ekkor még az olívaolaj a fő alapanyag, ebbe áztattak különböző növényeket, legtöbbször levendulát, liliomot, rózsát, mandulát.
Magyar víznek is hívták
A lepárlás úttörőjeként Avicenna perzsa orvost és vegyészt (980-1037) ismeri az utókor. Talán nem közismert, de tény, hogy az első európai, alkohol bázisú parfümöt királynévíznek vagy magyar víznek (franciául: eau de Hongrie vagy eau de la Reine de Hongrie) hívták.
A 14. században készült, egész Európát meghódító parfüm – amelynek eredeti receptje mára már elveszett, a későbbiek szerint pedig főként rozmaringot és kakukkfüvet tartalmazott – a hagyomány szerint Károly Róbert magyar király lengyel felesége, Erzsébet királyné parancsára készült. A parfümiparág fellendülése – ki hinné? - a nagy pestisjárványoknak volt köszönhető, ugyanis a korabeli emberek meg voltak győződve arról, hogy a mérgező gőzök a fő bűnösök a fekete halálért.
Gyakran láthatjuk a mai parfümök üvegcséin az Eau de Cologne feliratot, amely eredetileg a gyártás helyszíne, Köln után elnevezett, Johann Maria Farina által 1709-ben megálmodott parfümmárka volt. Később ez a magyar nyelvben szinte hétköznapi szóként kölnivízként lett használatos, és az ma is. Az elnevezés az alacsony, általában 5 százalék körüli koncentrációjú parfümöt jelent. I. Napóleon állítólag rajongott érte, és havonta 50 üveggel rendelt belőle.
Az iparágat ma is, és régen is, a franciák uralták, kezdetben Chanel és Dior. Meglepő, de a világhírű francia parfümkészítő, a Miss Dior megalkotója, Jean Carles (1892-1966) egyes források szerint anozmiában szenvedett, vagyis egyáltalán nem volt képes érzékelni az illatokat…
Marylin és Julia
Coco Chanel 1921-ben megkérte Ernest Beaux-t, az orosz-francia kémikust és parfümőrt, hogy alkosson számára egy olyan parfümöt, amelynek nő illata van. A világ első mesterségesen előállított parfümje a No. 5 nevet kapta, az északi sarkkörön túli világ ihlette, és több mint 80 összetevő felhasználásával készült. Hamarosan a legnépszerűbb illat lett, de ami igazán elképesztő, hogy ma is a legtöbbet eladott parfümnek számít. 1960-ban Marilyn Monroe egy újságíró azon kérdésére, hogy mit visel az ágyban, azt válaszolta, hogy csupán néhány csepp Chanel No. 5-ot, és ezzel megalkotta a világ egyik legsikeresebb reklámszlogenjét.
A parfümöket általában világhírű színésznők reklámozzák. Valaha kínos volt, ha egy világsztár hirdetésekre adta a fejét, de ma már egyáltalán nem az. A gázsi persze attól függ, hogy melyik márka kéri fel, Oscar-díjas-e, és hogy karrierjének melyik korszakánál tart.
Vannak szinte örökzöldnek számító parfüm-színésznő párosítások, az Oscar-díjas Julia Roberts amerikai színésznő az arca a Lancome Eau de Parfum La Vie Est Belle reklámkampányának, amely 2012-ben elindult. A parfüm neve azt jelenti, hogy "az élet szép", és célja a szabad szellemű nőiesség képviselete. Állítólag ma is ez a legkeresettebb, legnagyobb mértékben eladott parfümök egyike, szerte a világon.
Uniszex a divat
(A listákkal persze vigyázni kell: a női és életmód magazinok efféle rangsorát az is befolyásolja némiképp, hogy az adott márka hány millióért hirdet náluk…)
Az Eau de Parfum Le Labo Santal 33 az egyik legkelendőbb uniszex parfüm, pézsmás, füstös és bőrszerű keverékének köszönhetően férfiaknak és nőknek egyaránt ajánlják. (Mit szólnak vajon ehhez a helyi gender „szakértők”?) Férfi rajongói közé tartozik Ryan Reynolds és Justin Bieber – az olasz Grazia divatlap szerint.
Gyakori, hogy divattervezők egy idő után a parfümpiacra is betörnek, amelyekkel népszerűsíthetik az adott márkát. A designer cipőiről ismert Jimmy Choo 2011-ben debütált az illatok világában. Meleg, fás és egzotikus illat, főleg pacsuli, édes karamella és tigrisorchidea jellemzi, az egyik női életmód online szerint..
A liftben még órákig érezni
A Clinique a toalettvizek és parfümök széles választékát árulja, de a legkelendőbb még mindig az évtizedek alatt klasszikussá vált Aromatics Elixir, amely az 1970-es években debütált. Ez az a típusú parfüm, hogy ha valaki magára fújta, majd hazafelé kiszállt a liftből, még órák múlva is lehet érezni az illat nyomait. A ruhán pedig, amit viselt, évekig. A Clinique becslései szerint óránként 14 palackot adnak el belőle, világszerte. Évek múlva sem „romlik” el, legfeljebb még töményebb lesz.
A Guerlain Eau de Toilette Shalimar-t 1925-ben vezették be, és azóta sok generáció megkedvelte. Valamikor olyan sztárok kedvenc illata volt, mint Rita Hayworth és Brigitte Bardot, később Bianca Jagger és lánya, Jade.
Most jönnek a nagyágyúk: a Chanel 2001-ben mutatta be a Chanel Coco Mademoiselle Eau de Parfum-ot illatkínálatában, amely merész, mégis nőies illatkompozíció egy csipetnyi fűszerrel és édes citrusos fejjegyekkel. Természetesen a palack, a marketing és a sztár, aki hirdeti, azóta már többször változott.
Feketekávé, dinnye meg magnólia
A Bharat Sansar nevű webmagazin az Yves Saint Laurent Opium Eau de Parfum-ot tartja a negyedik legkelendőbb parfümként a világon, az Egyesült Királyságban pedig a második helyen áll. A Black Opium meleg, csábító és virágos illat, amely olyan összetevőkkel csábít, mint a vanília, pacsuli és feketekávé.
A J'adore Dior Parfum Eau de Parfum a Dior legkelendőbb parfümje, amelyet 1999-ben dobtak piacra és Calice Baker francia parfümőr alkotta meg. Az illat friss, édes, gyümölcsös, virágos, a fejjegyekben magnólia, mandarin, narancs, bergamott, körte és dinnye, valamint szeder, vanília, pézsma és cédrus érződik.
Fontos a fiatalos imázs
Marc Jacobs az Daisy Eau de Toilette-et 2007-ben dobta piacra, főleg a fiatalabb korosztályt megcélozva. A termék egyik kiemelkedő vonzereje az ikonikus üvegcse, a túlméretezett, százszorszépet utánzó kupakkal.
Végül pedig következzen a verhetetlen: a világ legkelendőbb parfümje a Chanel No. 5. Elképesztő, hogy több mint egy évszázada jelent meg először a drogériákban, és ma is arat. Rá száz évre is a magas szinten díjazott új világsztárok népszerűsítik, fiatalos imázst kölcsönözve neki. Másképp nem maradhatna fenn a piacon, ahogy a csekély, de észrevehető termékkülső csinosítás nélkül sem.