4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ügyfelek többsége nem adja meg szívesen az adatait a szolgáltatóknak, ugyanakkor minden második válaszadó elvárja, hogy személyre szabott ajánlatokat kapjon.

A megkérdezettek nagy többsége (85 százalék) félti a személyes adatait, és csak bizonyos esetekben ad hozzáférést a szolgáltatóknak ezekhez az információkhoz – derül ki az Erste Bank adatelemzéssel kapcsolatos felméréséből. Négy emberből három mindig átgondolja, hogy kinek adja meg ezt a hozzájárulást. Mások csak bizonyos szolgáltatóknak engedélyezik az adataik használatát.

A bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka nyitott. Fotó: MTI
A bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka nyitott. Fotó: MTI

Az, hogy az emberek mennyire hajlandóak hozzájárulni adataik elemzéséhez, nagyban függ attól, hogy az adott szolgáltató milyen szektorban tevékenykedik. A listát magasan a bankok és az egészségügyi szolgáltatók vezetik:

a bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka, míg az egészségügyi szolgáltatóknál 49 százalék járul hozzá az adatelemzéshez. A közműcégeknél ez az arány 30 százalék, míg a telekommunikációs vállalatoknál 26 százalék.

A szórakoztatóipari cégeknél, például videómegosztó és streaming szolgáltatók esetében a legkisebb a hajlandóság: csak minden tizedik ember járul hozzá az elemzéshez – ismertette a felmérés eredményeit Konczér Eszter, az Erste Bank piackutatásért felelős vezetője.

Nyitottabban állnak a szolgáltatókhoz azok az ügyfelek, akik nem csak, hogy hozzájárulnak adataik elemzéséhez, de kifejezetten el is várják, hogy azokat a cégek felhasználják magasabb szolgáltatási színvonal kialakításához. Ők a bankok esetében 92 százalékban, míg a telekommunikációs szolgáltatóknál 35 százalékban biztosítanak hozzáférést adataikhoz.

Az emberek hozzáállását az is nagyban meghatározza, milyen adatok megadására kérik őket a szolgáltatók. A válaszok alapján az ügyfelek legkevésbé a személyes adatok, valamint az élethelyzetükre vonatkozó információk (például lakásvásárlásra vagy babavárásra utaló adatok) elemzésére nyitottak. A tranzakciós adatok és vásárlási szokások elemzése nagyjából a középmezőnyben helyezkedik el, míg a legtöbben a leggyakrabban használt kapcsolatfelvételi forma (például személyes/ telefonos) vizsgálatában bizonyulnak megengedőnek.

A válaszadók fele mindezek ellenére elvárja, hogy a szolgáltatóitól személyre szabott ajánlatokat kapjon. Ennek érdekében ugyanennyien hozzá is járulnak az adataik elemzéséhez. A hozzájárulástól függetlenül négy emberből három belátja, hogy a szolgáltatónak szüksége van az adatok elemzésére ahhoz, hogy személyre szóló ajánlatokat tudjon adni. Ez az arány az adatelemzést előnyben részesítők körében különösen magas: 90 százalék feletti.

Ami a személyre szabott ajánlatok terén szerzett tapasztalatokat illeti, a válaszadók háromnegyede kapott már korábban ilyet. Az ajánlat fogadtatása megoszlott: voltak, akik kifejezetten örültek és pozitívan fogadták, ám az ügyfelek kicsit több, mint felét zavarta, hogy személyre szóló ajánlatot kapott. A válaszadók több, mint 10 százaléka ugyanakkor még nem kapott személyre szóló ajánlatot, de örülne, ha kapna.

A kutatásban az Erste ügyfeleinek több, mint 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy örülne, ha a bankjuk az adataikat arra használná, hogy minél jobb szolgáltatást nyújthasson nekik.

Az ügyfeleknek a fele elfogadhatónak tartja, hogyha a bank elemzi a költési szokásait (például összegek, költéstípusok) és az alapján ad pénzügyi tanácsokat (például spórolási lehetőségek terén). Harmaduk engedné azt, hogy a bank a számlán történő tranzakciók alapján következtessen életeseményekre (például lakásvásárlás, gyerek születése, nyugdíj) és azt használja fel a személyre szabott pénzügyi ajánlatok érdekében. A leginkább szenzitív adatnak a külföldi költések bizonyultak: azt már csak a megkérdezettek 18 százaléka fogadná el, hogy a bank monitorozza a külföldi költéseit és utazással kapcsolatos tippeket adjon. az adatelemzést kifejezetten elváró ügyfelek az átlagnál is szigorúbbak voltak: az utazással kapcsolatos ajánlattételt csak 14 százalék találta elfogadhatónak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek A hivatalos adat kétszeresének érzik az inflációt a magyarok
Herman Bernadett | 2025. június 7. 10:47
A nyugdíjpénztári megtakarításokat nem tervezik lakáscélra elkölteni az emberek, az állampapír-kamatból a többség másik állampapírt vásárol, a családi adókedvezményt elviszik a napi kiadások, az inflációt pedig 9 százalékosra várják az idén a magyarok. A nyugdíjasok különösen pesszimisták az anyagi helyzetükkel kapcsolatban. 
Személyes pénzügyek Odacsap az MNB a bankoknak: betelt a pohár
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:18
A lakossági ügyfelek most már nem lehetnek „súlyosan gondatlanok”, ha a bank nevében szedik rá őket. Az öncsalókat viszont továbbra sem fogják kártalanítani. Az MNB korábbi ajánlásait pedig szigorúan be fogja vasalni a bankokon, mert az éltanulóknál sokkal kevesebb a csalás, mint a renitenseknél.
Személyes pénzügyek SZÉP kártyások figyelem: erre számíthatnak, akik túl sokat költenek a barkácsáruházakban
Herman Bernadett | 2025. május 31. 13:40
Az egyenleg felét lehet lakáscélra felhasználni. Ha valaki átlépi a limitet, mulasztási bírságot kaphat, amit persze el is engedhetnek. Öt hónap alatt találta ki a NAV és az NGM, mi legyen a túlköltő renitensekkel. Valószínűleg büntetlenül megússzák. 
Személyes pénzügyek Egymilliónál is több ügyfél érintett, nyártól nagyot kavar három bank is a kártyáival
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 12:41
Érdemes megnézni, kiket érint a változás, hogy ne legyen meglepetés.
Személyes pénzügyek Lakásra, autóra költötték vagy befektették a fiatalok a munkáshitelt
Herman Bernadett | 2025. május 29. 17:07
A legtöbben lakáscélra használták fel a munkáshitelt, de minden hatodik fiatal autót vásárolt belőle, minden nyolcadik pedig befektette a 4 milliós kölcsönt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felméréséből.
Személyes pénzügyek Korai a számháború a minimálbérről – megszólalt a tárca
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 14:22
A minimálbér emeléséről folyamatos a párbeszéd a munkaadói és munkavállalói oldallal – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Személyes pénzügyek Szörnyű lelet: egyáltalán nem érzik magukat anyagi biztonságban a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:06
Tíz magyar felnőttből kilenc aggódik amiatt, hogyan tud megélni.
Személyes pénzügyek Ma lejár a határidő, megszólalt a NAV
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 09:22
Május 20. a személyijövedelemadó-bevallás határideje.
Személyes pénzügyek Nagy változás történt a lakáshitelt nyújtó bankoknál
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:22
Május 1-jétől minden jelentős magyarországi kereskedelmi bank elfogadja hitelcélként a legrosszabb, „I” energetikai besorolású lakóingatlanokat a használt lakások vásárlására felvett jelzáloghitelek esetén.
Személyes pénzügyek Ezek a gimnazisták értenek a legjobban a pénzügyekhez – Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:24
Idén is több mint ezer gimnazista és felkészítő pedagógusaik vettek részt a Privátbankár tavaszi pénzügyi vetélkedőjén. A győztes csapat Budapestről érkezett, a Top 4-be kőszegi, budakeszi és szegedi gimisek kerültek be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG