4p

Az ügyfelek többsége nem adja meg szívesen az adatait a szolgáltatóknak, ugyanakkor minden második válaszadó elvárja, hogy személyre szabott ajánlatokat kapjon.

A megkérdezettek nagy többsége (85 százalék) félti a személyes adatait, és csak bizonyos esetekben ad hozzáférést a szolgáltatóknak ezekhez az információkhoz – derül ki az Erste Bank adatelemzéssel kapcsolatos felméréséből. Négy emberből három mindig átgondolja, hogy kinek adja meg ezt a hozzájárulást. Mások csak bizonyos szolgáltatóknak engedélyezik az adataik használatát.

A bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka nyitott. Fotó: MTI
A bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka nyitott. Fotó: MTI

Az, hogy az emberek mennyire hajlandóak hozzájárulni adataik elemzéséhez, nagyban függ attól, hogy az adott szolgáltató milyen szektorban tevékenykedik. A listát magasan a bankok és az egészségügyi szolgáltatók vezetik:

a bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka, míg az egészségügyi szolgáltatóknál 49 százalék járul hozzá az adatelemzéshez. A közműcégeknél ez az arány 30 százalék, míg a telekommunikációs vállalatoknál 26 százalék.

A szórakoztatóipari cégeknél, például videómegosztó és streaming szolgáltatók esetében a legkisebb a hajlandóság: csak minden tizedik ember járul hozzá az elemzéshez – ismertette a felmérés eredményeit Konczér Eszter, az Erste Bank piackutatásért felelős vezetője.

Nyitottabban állnak a szolgáltatókhoz azok az ügyfelek, akik nem csak, hogy hozzájárulnak adataik elemzéséhez, de kifejezetten el is várják, hogy azokat a cégek felhasználják magasabb szolgáltatási színvonal kialakításához. Ők a bankok esetében 92 százalékban, míg a telekommunikációs szolgáltatóknál 35 százalékban biztosítanak hozzáférést adataikhoz.

Az emberek hozzáállását az is nagyban meghatározza, milyen adatok megadására kérik őket a szolgáltatók. A válaszok alapján az ügyfelek legkevésbé a személyes adatok, valamint az élethelyzetükre vonatkozó információk (például lakásvásárlásra vagy babavárásra utaló adatok) elemzésére nyitottak. A tranzakciós adatok és vásárlási szokások elemzése nagyjából a középmezőnyben helyezkedik el, míg a legtöbben a leggyakrabban használt kapcsolatfelvételi forma (például személyes/ telefonos) vizsgálatában bizonyulnak megengedőnek.

A válaszadók fele mindezek ellenére elvárja, hogy a szolgáltatóitól személyre szabott ajánlatokat kapjon. Ennek érdekében ugyanennyien hozzá is járulnak az adataik elemzéséhez. A hozzájárulástól függetlenül négy emberből három belátja, hogy a szolgáltatónak szüksége van az adatok elemzésére ahhoz, hogy személyre szóló ajánlatokat tudjon adni. Ez az arány az adatelemzést előnyben részesítők körében különösen magas: 90 százalék feletti.

Ami a személyre szabott ajánlatok terén szerzett tapasztalatokat illeti, a válaszadók háromnegyede kapott már korábban ilyet. Az ajánlat fogadtatása megoszlott: voltak, akik kifejezetten örültek és pozitívan fogadták, ám az ügyfelek kicsit több, mint felét zavarta, hogy személyre szóló ajánlatot kapott. A válaszadók több, mint 10 százaléka ugyanakkor még nem kapott személyre szóló ajánlatot, de örülne, ha kapna.

A kutatásban az Erste ügyfeleinek több, mint 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy örülne, ha a bankjuk az adataikat arra használná, hogy minél jobb szolgáltatást nyújthasson nekik.

Az ügyfeleknek a fele elfogadhatónak tartja, hogyha a bank elemzi a költési szokásait (például összegek, költéstípusok) és az alapján ad pénzügyi tanácsokat (például spórolási lehetőségek terén). Harmaduk engedné azt, hogy a bank a számlán történő tranzakciók alapján következtessen életeseményekre (például lakásvásárlás, gyerek születése, nyugdíj) és azt használja fel a személyre szabott pénzügyi ajánlatok érdekében. A leginkább szenzitív adatnak a külföldi költések bizonyultak: azt már csak a megkérdezettek 18 százaléka fogadná el, hogy a bank monitorozza a külföldi költéseit és utazással kapcsolatos tippeket adjon. az adatelemzést kifejezetten elváró ügyfelek az átlagnál is szigorúbbak voltak: az utazással kapcsolatos ajánlattételt csak 14 százalék találta elfogadhatónak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Zsebbevágó részlet derült ki a kormány 3 százalékos lakáshiteléről
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 07:26
A többség úgy értelmezi, hogy a lakásvásárláshoz elegendő lesz majd a vételár 10 százaléka, míg a fennmaradó részt lehet majd a 3 százalékos kamatú hitellel finanszírozni. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, és bizony előfordulhat majd, a vételár nem 10, hanem akár 20-30 százalékát is saját forrásból kell előteremteni. Mutatjuk, miért van ez, és miért nem mond ellent a 10 százalékos elvárásnak.
Személyes pénzügyek Így változtak a fizetések Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 12:33
Az elmúlt évben is dinamikusan bővült az elektronikus fizetési forgalom: több mint 200 millióval emelkedett az elektronikus tranzakciók száma egy év alatt, így a teljes gazdaságban összesen több mint 2,5 milliárd elektronikus fizetés történt, a fizetési műveletekben a bankkártyás tranzakciók domináltak.
Személyes pénzügyek Jó hírek érkeztek a 3 százalékos szuper lakáshitelről
Herman Bernadett | 2025. július 16. 16:29
A társadalmi vita a jövő héten kezdődik, a korábbi hírek szerint nem lesz időkorlátja az Otthon Start hitel felvételének. A 10 százalékos önerőt a 40 év fölötti hitelfevevőkre is kiterjesztenék.
Személyes pénzügyek Váratlan jó hírt kapott az autósok fele: várhatunk a tankolással
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 12:16
Inkább áremelkedés nézett ki a héten, de mégis lefelé mozdul az egyik üzemanyagfajta ára.
Személyes pénzügyek Az Erste egykori devizahitelei is érvényesek, nem érdemes reklamálni
Herman Bernadett | 2025. július 16. 11:04
Az Erste Bank szerződései is érvényesek, a bank eleget tett az árfolyamkockázattal kapcsolatos ügyféltájékoztatásra vonatkozó követelményeknek. Az OTP már tegnap reagált a határozatra, rájuk sem terjed ki a Kúria döntése
Személyes pénzügyek Meghökkentő dolgok derültek ki a magyar egyetemistákról
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 10:48
Alig találni olyan egyetemistát, aki ne akarna dolgozni a nyáron. A fizetési igények sokszor meghaladják a 300 ezer forintot is, és meglepően népszerű a készpénz.
Személyes pénzügyek Bővülő hiteltermékek az MFB-nél – Elindult a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram
PR | 2025. július 15. 13:55
Elstartolt a GINOP Plusz program részét képező Nemzeti Bajnokok Hitelprogram, amely 155 milliárd forintos keretösszegből nyújt segítséget a beszállító és exportáló kkv-k számára. Az új EU-s társfinanszírozású konstrukció fix 0%-os kamatozás, illetve akár 30%-os vissza nem térítendő támogatás mellett érhető el. A terméket a zöld és digitális fejlesztésben gondolkodó, versenyképes vállalkozások igényelhetik az MFB Pont Plusz vállalati hálózat bankfiókjaiban.
Személyes pénzügyek Vigéckedett a héten a forint
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 11:38
A világban dúló geopolitikai konfliktusok, a vámháború és a zsenge hazai makrogazdasági adatok ellenére egyre stabilabb a hazai fizetőeszköz.
Személyes pénzügyek Elképesztő, mekkora károkat okozott a vihar
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 11:07
A lakásokban a vihar átlagosan 165 ezer forintnyi kárt okozhatott.
Személyes pénzügyek Nem akar lemaradni a szuperkedvezményes lakáshitelről? Akkor ezzel érdemes tisztában lennie
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 07:31
Nem mindenki felel meg az Otthon Start támogatott hitel felvételéhez szükséges feltételeknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG