- A bank adózás utáni eredménye a 2021 első félévi 37,4 milliárd forintról 9,7 milliárd forintra esett vissza 2022 első félévében – a 74 százalékos csökkenés okai a banki különadó és egyéb válsággal összefüggő hatások, mint a Sberbankkal kapcsolatos OBA költség, valamint a kamatstop terhei
- A K&H teljes hitelállománya 17 százalékkal 2291 milliárd forintra nőtt, az új (lakossági és vállalati) hitelfolyósítás összege elérte a 325 milliárd forintot az első félévben
- A betétállomány 14 százalékkal 3659 milliárd forintra nőtt éves szinten
- A K&H Biztosító nettó eredménye -0,03 milliárd forintra csökkent 2022 első félévében a rendkívüli ágazati adó miatt
- A K&H fenntarthatóság iránti elkötelezettsége folytatódik a K&H zöld lakáshitel és a K&H zöld autólízing bevezetésével, emellett szeptember a fenntarthatóság hónapja a K&H-nál
- A digitális átalakulásnak köszönhetően az okoseszközös fizetési megoldásokkal lebonyolított tranzakciók értéke elérte a 18 milliárd forintot és 201 százalékkal nőtt éves szinten
Mint Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója kifejtette: „Éppen amikor a világjárvánnyal kapcsolatos aggodalmak kezdtek volna enyhülni, egy fegyveres konfliktus és annak humanitárius hatásai megrengetik az egész világgazdaságot, az infláció emelkedik, a kormányok pedig intézkedéseket tesznek az energiaellátás bizonytalanságának és a meredeken emelkedő költségeknek ellensúlyozására. Szorosan figyelemmel kísérjük a makrogazdasági hatásokat, például a magas gáz- és olajárak hatását az inflációra, a háztartások vásárlóerejére, a vállalkozások fejlődési képességére, és ennek eredményeként a gazdasági növekedésre. Mindannyian reméljük, hogy a fegyveres konfliktus és a gazdasági válságok is előbb-utóbb véget érnek, és új fellendülés kezdődik. Az elmúlt néhány év azt is megmutatta, hogy még folyamatos kihívást jelentő körülmények között is építhetünk banki és biztosítási tevékenységünk szilárd alapjaira, és ami talán még ennél is fontosabb, az ügyfeleink által belénk vetett bizalomra. Az első félév bevételeit elsősorban a magasabb hitel-, betét- és tranzakciós volumenek adták, a fizetett adók azonban jelentősen csökkentették nyereségünket. A K&H Bank és Biztosító 45 milliárd forint többletköltséggel járult hozzá a válság társadalmi hatásainak enyhítéséhez.
2022 első félévének pénzügyi eredményei
A válság társadalmi hatásainak enyhítéséhez a K&H Bank és Biztosító 45 milliárd forinttal járult hozzá, beleértve a bankot (26 milliárd forint) és a biztosítótársaságot (3 milliárd forint) terhelő új extraprofit-adót, a Sberbank Magyarország miatt szükségessé vált extra OBA-befizetést (8,9 milliárd forint), a változó kamatozású jelzáloghitelek kamatstopját (7,3 milliárd forint). A K&H Bank adózás utáni eredménye a 2021 első félévi 37,4 milliárd forintról 74 százalékkal 9,7 milliárd forintra csökkent 2022 első félévében. A teljes hitelállomány az előző évhez képest 17 százalékkal 2291 milliárd forintra bővült, az új hitelkihelyezések volumene elérte a 325 milliárd forintot. A betétállomány éves szinten 14 százalékkal nőtt, és elérte a 3659 milliárd forintot.
„Vállalati hitelállományunk éves szinten 17 százalékkal nőtt. A vállalati oldalon az államilag támogatott hitelprogramokban való erőteljes részvételt a kkv-ék erős kereslete táplálja. A Széchenyi Beruházási Hitel MAX augusztusban indult, a K&H Széchenyi Kártya GO hitelek szerződött volumene pedig 2022 első félév végére elérte a 70 milliárd forintot, 10 százalékos piaci részesedéssel. A lakossági oldalon a Nemzeti Bank zöld jelzáloghitel-programjában közel 12 százalékos piaci részesedést értünk el, 35,6 milliárd forint értékben kötöttünk szerződéseket. Az új babaváró hitelek kihelyezése 2022 első 6 hónapjában elérte a 30,9 milliárd forintot 13,8 százalékos piaci részesedés mellett (a 2021 első félévében mért 11,5 százalék után). A befektetéseknél a nettó bevétel jelentősen, 17,5 százalékkal 46,3 milliárd forintra nőtt, de a kezelt vagyon a piaci hatások miatt 7 százalékkal 7868 milliárd forintra csökkent. Ügyfeleink körében a rövid lejáratú állampapír-alapok és a különböző tematikus részvényalapok voltak a legnépszerűbbek” – magyarázta Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője.
Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója szerint: „2022 első félévében a nettó eredmény a rendkívüli ágazati adó miatt -0,03 milliárd forintra csökkent. A nem életbiztosítási díjbevétel elérte a 30,9 milliárd forintot az KGFB-nek és a dinamikusan növekvő casco, lakásbiztosítási és kkv üzletágaknak köszönhetően. Az életbiztosítási terület erős üzleti teljesítményt mutatott a rendszeres díjfizetésű, befektetéshez kötött (unit-linked) üzletág 25 százalékos éves bővülésével, és a rendszeres díjfizetésű kockázati életbiztosítási termékek 10 százalékos éves növekedésével. Digitális szolgáltatásunk folyamatosan fejlődik: júniusban bevezettük a kárstátusz-nyomonkövetés és dokumentumfeltöltés funkciót, ahol az ügyfelek pontos tájékoztatást kaphatnak ügyük állapotáról.”
Fenntarthatóság
„Nem elég abban reménykedni, hogy a klímakatasztrófa megkímél minket – cselekednünk kell. Az energiatakarékosság jót tesz a környezetünknek és a pénztárcánknak is. A zöld útra lépni nem mindig a legolcsóbb megoldás; ezért a K&H segíteni kívánja ügyfeleit, különösen most, amikor az energiaárak soha nem látott magasságokba emelkedtek. Júniusban bevezettük a zöld autólízinget, amely használt vagy új elektromos autókra vehető igénybe, kedvező kamatozású, forint alapú lízingkonstrukció. Emellett a K&H a piacon elsőként vezetett be új és használt ingatlanra egyaránt igényelhető zöld lakáshitelt azoknak az ügyfeleknek, akik csökkenteni szeretnék energiafogyasztásukat. A bank által kidolgozott zöld lakáshitelek a K&H fenntarthatósági stratégiájának szerves részét képezik. A felelős befektetésekben elhelyezett vagyon aránya az előző év azonos időszakához képest megduplázódott, 5,5 százalékról 11,2 százalékra.
Büszkén jelenthetem be azt is, hogy a K&H-nál a szeptembert a fenntarthatóság hónapjának nyilvánítottuk; a K&H 200 épületében lekapcsoljuk a külső világítást az energiafogyasztás és a fényszennyezés csökkentése érdekében, valamint belső energiatakarékossági intézkedéseket vezetünk be. Ezen kívül mintegy 100 iskola udvarán fák ültetésével K&H hűsítő ligeteket hozunk létre. Reméljük, hogy a fenntarthatóság hónapja éves hagyománnyá válik, és más vállalatok és pénzintézetek is csatlakoznak hozzánk” – mondta Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója.
Digitális átalakulás és innováció
A K&H-nak 610 ezer digitálisan aktív ügyfele van (10 százalékos növekedés után), az ügyfelek 85 százaléka használja az elektronikus csatornákat, 486 ezren pedig aktív mobilbank-használók. „Áprilisban a magyar bankok között elsőként indítottuk el negyedik okosfizetési megoldásunkat, a Xiaomi Pay-t. A tranzakciók száma és a digitális kártyás fizetések összege közel négyszeresére nőtt az előző év azonos időszakához képest. A mobilfizetési megoldásokon keresztül lebonyolított tranzakciók értéke – a mobiltelefonokat és az okos eszközöket is beleértve – 2022 első félévében elérte a 18 milliárd forintot, ami 201 százalékos növekedést jelent éves szinten. A számlanyitások 60 százaléka digitálisan történik, és a személyi kölcsönigénylések 58 százaléka szintén digitális csatornákon keresztül valósul meg (+6,3 százalék). Elindítottuk az ingatlanfigyelő mobilalkalmazást is K&H funkciókkal, az applikáció tucatnyi hirdetési oldalhoz kapcsolódik. Az alkalmazásból elérhetők a K&H hitelkalkulátorok, e-könyvek, és az eladó ingatlanok széles kínálata mellett visszahívást lehet kérni a K&H banki szakértőitől is. Az üzleti banki oldalon az Electra elektronikus csatornát használó vállalati ügyfélkörre összpontosítva automatikus tranzakcióadat-cserét és lekérdezést vezettünk be közvetlenül az ügyfél és a banki háttérrendszerek között. Elindítottuk továbbá az új K&H GO&DEAL alkalmazást, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy közvetlenül hajtsanak végre pénzügyi tranzakciókat. Ezzel a kkv-ügyfeleket célozzuk meg. Fontos az is, hogy az ügyfelek megfelelő információkat és támogatást kapjanak mind a digitális, mind a személyes termékekhez. A tanácsadás és a digitális folyamatok összehangolása jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, és ebben a digitális segítségnyújtás fontos szerepet játszhat. " – hangsúlyozta Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.