Több ezer, az Egyesült Államokba exportált Porsche, Bentley és Audi rekedt a kikötőben vámolás előtt, miután kiderült, hogy a márkák tulajdonosa, a Volkswagen (VW) egyik beszállítója egy tisztátalan kínai részegységet tartalmazó alkatrészt szállított hozzájuk.
A VW önmagát jelentette fel az amerikai vámhatóságnál, amikor rájött a problémára a Financial Times ügyhöz közel álló forrásai szerint. Egy elektronikai egységről van szó, amelyet a beszállító Kína nyugati részéből szerzett be, ahol az elnyomott ujgur muszlim kisebbséghez tartozó emberek kényszermunkájával készülhetett. Az USA-ban törvény tiltja azoknak a termékeknek az importját, amelyekben lehetnek ilyen elemek. Az ügy nagyjából ezer Porschét, több száz Bentely luxusbatárt és több ezer Audit érint – derült ki nem hivatalos összesítésekből.
A VW közleménye szerint azonnal a tettek mezejére léptek, amint a cég tudomására jutott a probléma. Kivizsgálták az ügyet és lecsaptak a vétkes cégre. Búcsút mondhatott az autógyártóval kötött beszállítói szerződésének. A Volkswagen sok bírálatot kap emberi jogi szervezetektől azért, mert van egy közös tulajdonú üzeme a kínai SAIC autógyártóval az érintett kínai tartomány, Hszincsiang-Ujgur Autonóm Terület fővárosában, Ürümcsiben. A német nagyvállalat most azt kommunikálja, hogy a friss ügy után megvizsgálja
„ennek az üzletnek a további lehetőségeit”.
A kínai hatóságok azzal védekeznek, hogy a szemérmetlenül olcsón alkalmazott emberek valójában csak a régió foglalkoztatási helyzetét javító programban vesznek részt. A VW nehéz helyzetben van, mert korábban virágzó kínai eladásai a helyi elektromos autók előretörése miatt lejtőre került. A kieső eladásokat részben észak-amerikai exporttal szeretnék pótolni. Így a lehető legrosszabbkor jött, hogy belenyúltak a romló amerikai-kínai viszonyok darázsfészkébe. Az USA vámhatósága megengedte a német autógyártónak, hogy kicserélje a kritikus alkatrészt. Nagy mázli, hogy ehhez nem kell szétbontani az autókat. Ezzel együtt egyes típusok esetén többórás szerelésről van szó. A leblokkolt szállítmányok csak akkor folytathatják az útjukat az amerikai autószalonokba, ha minden egyes autón kiküszöbölték a hibát. Ez március végéig tarthat.