4p
Az autóipar nehézségei súlyosan érintenek sok beszállítót, hiszen a gyengülő konjunktúra, ugyanakkor az új technológiákra való átállás azoknak is nagy nehézségeket jelent. A kiutat a takarékosság és az iparág fokozott együttműködése jelentheti.

A klasszikus dominó-hatásnak lehetünk tanúi: amikor a nagy autó-konszernek nehézségekkel küzdenek, az elkerülhetetlenül sújtja beszállítóikat is, hiszen kevesebb kocsihoz kevesebb alkatrész kell. Következésképp szaporodnak a cégek csökkenő jövedelemről, elbocsátásokról, üzembezárásásokról szóló jelentései, foglalta össze a helyzetet a dpa jelentése alapján a Frankfurter Allgemeine Zeitung és a Focus.

Ez vár a magyar cégekre

A hét magyarországi üzemmel is rendelkező Continental, valamint a szombathelyi üzemmel is rendelkező Schaeffler konszern alacsonyabbra módosította idei várakozásait, míg az Egerben is termelő ZF Friedrichshafen forgalmának milliárdos nagyságrendű csökkenésével számol. „Vállalatunk az autópiacok zsugorodása következtében jelentősen elmarad korábbi terveitől”, jelentette ki Wolf-Henning Scheider, a ZF vezérigazgatója.

A Piac&Profit kérdésére, érintik-e a ZF Friedrichshafen nehézségei a konszern egri gyárát, a vállalat szóvivőjétől az alábbi tájékoztatást adták:

Eddig semmi jelét nem látjuk annak, hogy az autóipar jelenlegi nehéz helyzete kihatna a ZF egri telephelyére. A személygépkocsik automata váltóinak ott 2018 szeptember megkezdett gyártása továbbra is felfutóban van és állandóan bővül. Nem látszanak még negatív irányzatok az ugyancsak Egerben gyártott haszonjármű-sebességváltók területén sem.

Óvatosság jellemzi az egyik legnagyobb beszállító, a Bosch magatartását is, ahol a dízel-területen további munkahelyek kerültek veszélybe. A stuttgarti Mahle konszern, amely Balassagyarmaton is termel, ugyancsak takarékossági intézkedéseket hozott és bezárja egyik, a robbanómotoros technológiához szorosan kötődő németországi gyárát, ahol 240-en dolgoznak, míg a Continental ugyancsak egy németországi, oppenweileri üzemének leállítása mellett döntött. A többek között szűrőket gyártó, Miskolcon is jelen lévő Mann+Hummel világviszonylatban 1.200 munkahelyet épít le. A múlt héten jelentett csődöt a böbblingeni Eisenmann, amely egyebek mellett fényező-berendezéseket gyártott. A csődöt az egyes nagyberuházásoknál keletkezett magas veszteségekkel indokolták.

Különösen érintett Baden-Württemberg tartomány, ahol 470.000-en dolgoznak az autóiparban vagy annak környékén. Az IG Metall szakszervezet felmérése azt mutatta, hogy minden második vállalat többé-kevésbé szigorú takarékossági programokat vezetett be.

Kettős szorításban

A beszállítók kettős szorításba kerültek: az egyik oldalon emelkednek a bérköltségek, ugyanakkor az autókonszernek nyomása miatt a gyártási költségek csökkentésére kell törekedni, mondta el Stefan Wolf, a Fémipari Munkaadók Szövetségének elnöke. Az autóipar történetének legnagyobb váltása előtt áll. Ahhoz hogy ezen úrrá legyenek, nyitni kell az új technológiák felé,ugyanakkor nagyobb együttműködés szükséges mind a politika és a gazdaság, mind a konszernek között, utóbbiaknál az egységes rendszerek, platformok kifejlesztésében. Wolf szerint, aki az üzemanyagcellák híve, „teljesen téves” , hogy a VW most minden erejét az akkumulátorral hajtott e-kocsikra összpontosítja.

Az illetékes szakszervezet szerint nagyobb bátorságra, valamint politikai stratégiára van szükség a helyzet megoldásához. Emellett arra is, hogy tovább fejlesszék az iparágban dolgozóknak a digitális technika alkalmazásához szükséges képességeit. Kétségtelen, hogy a váltás – legalábbis egyes területeken – munkahelyekbe kerül, ugyanakkor más területeken annál keresettebb a munkaerő.

Kína teljes sebességre kapcsol az autóiparban is

Az autóiparban egyre inkább Kína válik az innováció motorjává, miután vezető szerepet szerzett a mobilitási szolgáltatások jövőbeli piacáért folytatott versenyben. 2018 első felében minden második elektromos autó Kínában talált gazdára, egyre inkább kiépül a töltési infrastruktúra és új utakat nyitottak meg az önvezető járművek tesztelésére. A kínai fogyasztók támogatják a technológiai fejlődést és előszeretettel használják a különböző mobilitási szolgáltatásokat, mint a közösségi autózás vagy az itthon uberezésként ismert ride-hailing.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elindult az MBH részvényprogramja, a külföld is cél
Imre Lőrinc | 2025. november 28. 10:54
Életet lehelne az MBH Bank részvényeibe, és hosszabb távon a blue chipek kategóriáját célozza meg a pénzintézet menedzsmentje. Barna Zsolt, az MBH Bank elnök vezérigazgatója a Portfolio-nak adott interjúban arról is beszélt, hogy külföldön terjeszkednének tovább. A kormányzat exraprofitadó-emeléséről szóló bejelentéséről nem értesült előzetesen, és csak átmeneti időre tudja azt elfogadni.
Vállalat Razzia – az Intel ipari kémkedésben vehetett részt a TSMC ellen
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 09:31
A tajvani ügyészek csütörtökön közölték, hogy a nyomozók razziákat tartottak egy korábbi magas rangú TSMC-vezető otthonában, és számítógépeket foglaltak le, miután a vállalat üzleti titkok kiszivárogtatásával vádolta meg, amit jelenlegi munkaadója, az Intel tagadott.
Vállalat Nagy tervei vannak a Wizz Airnek Izraelben
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 17:09
A légitársaság 2026 tavaszára létrehozza légibázisát a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren – jelentette be izraeli látogatásán csütörtökön Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
Vállalat Rekordprofitot villantott a Gránit Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 09:45
A Gránit Bank egyedi szinten 2025 első kilenc hónapjában 14,5 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el.
Vállalat Rábólintottak Brüsszelben: méretes felvásárlásra készül a leggazdagabb ukrán üzletember
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 13:32
Az acéliparban történik mindez.
Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG