3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Olvad, repedezik, kátyúsodik - lássuk be, minden autósnak elege van időnként az aszfaltutakból. Létezik azonban egy technológia, ami forradalmasíthatja a közlekedést - a napelemes útpanelek nem csak ellenállóbak, de energiát is termelnek. Franciaországban már bizonyított, hamarosan pedig az egész világon elterjednek majd. De hogy működik?
MTI Fotó: Kovács Attila

Maga a napelemes útburkolat nem újsütetű találmány, a prototípusok egyike már 10 évvel ezelőtt létezett, egy kaliforniai házaspár, Scott and Julie Brusaw működtette Solar Roadways jóvoltából. A közösségi finanszírozásból megvalósított technológiát azóta más cégek is átvették, a Wattway most egy alternatív panellel tervez a piacra lépni – nem is akárhogy. A Bloomberg cikke szerint jövőre 100 tesztfelületet építenek ki négy kontinensen, a technológia pedig legkésőbb 2018 elején kereskedelmi forgalomba kerülhet.

Napelemes út? Azt meg hogy?

Az ötlet meglehetősen egyszerű, ahogy azt a Solar Roadways videójában is láthatjuk: a különböző napelem-paneleken magát a szenzort egy speciális műanyagból készült, vastag burkolat fedi, ami képesek ellenállni az időjárás viszontagságainak és a ránehezedő súlynak – akár egy 18 tengelyes kamion is simán átmehet rajta. A paneleket LED fényekkel látják el, így távolból egy gombnyomással lehet átfesteni az útburkolatot, valamint üzenni is lehet az autósoknak – például előre szól egy balesetről vagy az útra tévedt állatról.

Bár a Solar Roadways egyelőre csak Amerikában üzemel, a Wattway első tesztpályáját a normandiai Tourouvre-ben építették ki. A 2800 négyzetkilométer alapterületű út maximális kapacitáson 280 kilowatt energiát termel, ezzel képes kivilágítani az 5000 főt számláló városka utcáit éjszakánként.

Jó, jó, de mibe kerül?

Jelenleg maga a gyártás még meglehetősen borsos, egy négyzetkilométernyi panel legyártása jelenleg 2-2500 euró között mozog, ebben benne van az elemek legyártása mellett a szükséges elektronika, a különböző működtetési és felügyeleti szoftverek, valamint a kiépítés költségei is. A Wattway azonban azt tervezi, hogy az évtized végére a költségek ne haladják meg egy hagyományos napelem-park telepítésének árát. A tervek szerint jövőre a kanadai Calgary-ben és az államokbeli Georgiában építenek ki újabb pályát, emellett Japánban, Afrikában és az Európai Unióban is terveznek tesztüzemet indítani.

Mindeközben: jönnek a napelemes cserepek?

A Tesla-vezérigazgató természetesen ebből a vonalból sem maradhat ki: Elon Musk nemrég jelentette be, hogy napelemes tetőcserepek gyártásába kezd a SolarCityvel. A tervek szerint ráadásul a modern tető olcsóbb lehet, mint a hagyományos társai, ezt azonban nem szabad szó szerint érteni – az árak összehasonlítását korábban itt írtuk meg a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG