MTI Fotó: Kovács Attila |
Maga a napelemes útburkolat nem újsütetű találmány, a prototípusok egyike már 10 évvel ezelőtt létezett, egy kaliforniai házaspár, Scott and Julie Brusaw működtette Solar Roadways jóvoltából. A közösségi finanszírozásból megvalósított technológiát azóta más cégek is átvették, a Wattway most egy alternatív panellel tervez a piacra lépni – nem is akárhogy. A Bloomberg cikke szerint jövőre 100 tesztfelületet építenek ki négy kontinensen, a technológia pedig legkésőbb 2018 elején kereskedelmi forgalomba kerülhet.
Napelemes út? Azt meg hogy?
Az ötlet meglehetősen egyszerű, ahogy azt a Solar Roadways videójában is láthatjuk: a különböző napelem-paneleken magát a szenzort egy speciális műanyagból készült, vastag burkolat fedi, ami képesek ellenállni az időjárás viszontagságainak és a ránehezedő súlynak – akár egy 18 tengelyes kamion is simán átmehet rajta. A paneleket LED fényekkel látják el, így távolból egy gombnyomással lehet átfesteni az útburkolatot, valamint üzenni is lehet az autósoknak – például előre szól egy balesetről vagy az útra tévedt állatról.
Bár a Solar Roadways egyelőre csak Amerikában üzemel, a Wattway első tesztpályáját a normandiai Tourouvre-ben építették ki. A 2800 négyzetkilométer alapterületű út maximális kapacitáson 280 kilowatt energiát termel, ezzel képes kivilágítani az 5000 főt számláló városka utcáit éjszakánként.
Jó, jó, de mibe kerül?
Jelenleg maga a gyártás még meglehetősen borsos, egy négyzetkilométernyi panel legyártása jelenleg 2-2500 euró között mozog, ebben benne van az elemek legyártása mellett a szükséges elektronika, a különböző működtetési és felügyeleti szoftverek, valamint a kiépítés költségei is. A Wattway azonban azt tervezi, hogy az évtized végére a költségek ne haladják meg egy hagyományos napelem-park telepítésének árát. A tervek szerint jövőre a kanadai Calgary-ben és az államokbeli Georgiában építenek ki újabb pályát, emellett Japánban, Afrikában és az Európai Unióban is terveznek tesztüzemet indítani.
Mindeközben: jönnek a napelemes cserepek? A Tesla-vezérigazgató természetesen ebből a vonalból sem maradhat ki: Elon Musk nemrég jelentette be, hogy napelemes tetőcserepek gyártásába kezd a SolarCityvel. A tervek szerint ráadásul a modern tető olcsóbb lehet, mint a hagyományos társai, ezt azonban nem szabad szó szerint érteni – az árak összehasonlítását korábban itt írtuk meg a Privátbankár.hu-n. >>> |