3p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Olvad, repedezik, kátyúsodik - lássuk be, minden autósnak elege van időnként az aszfaltutakból. Létezik azonban egy technológia, ami forradalmasíthatja a közlekedést - a napelemes útpanelek nem csak ellenállóbak, de energiát is termelnek. Franciaországban már bizonyított, hamarosan pedig az egész világon elterjednek majd. De hogy működik?
MTI Fotó: Kovács Attila

Maga a napelemes útburkolat nem újsütetű találmány, a prototípusok egyike már 10 évvel ezelőtt létezett, egy kaliforniai házaspár, Scott and Julie Brusaw működtette Solar Roadways jóvoltából. A közösségi finanszírozásból megvalósított technológiát azóta más cégek is átvették, a Wattway most egy alternatív panellel tervez a piacra lépni – nem is akárhogy. A Bloomberg cikke szerint jövőre 100 tesztfelületet építenek ki négy kontinensen, a technológia pedig legkésőbb 2018 elején kereskedelmi forgalomba kerülhet.

Napelemes út? Azt meg hogy?

Az ötlet meglehetősen egyszerű, ahogy azt a Solar Roadways videójában is láthatjuk: a különböző napelem-paneleken magát a szenzort egy speciális műanyagból készült, vastag burkolat fedi, ami képesek ellenállni az időjárás viszontagságainak és a ránehezedő súlynak – akár egy 18 tengelyes kamion is simán átmehet rajta. A paneleket LED fényekkel látják el, így távolból egy gombnyomással lehet átfesteni az útburkolatot, valamint üzenni is lehet az autósoknak – például előre szól egy balesetről vagy az útra tévedt állatról.

Bár a Solar Roadways egyelőre csak Amerikában üzemel, a Wattway első tesztpályáját a normandiai Tourouvre-ben építették ki. A 2800 négyzetkilométer alapterületű út maximális kapacitáson 280 kilowatt energiát termel, ezzel képes kivilágítani az 5000 főt számláló városka utcáit éjszakánként.

Jó, jó, de mibe kerül?

Jelenleg maga a gyártás még meglehetősen borsos, egy négyzetkilométernyi panel legyártása jelenleg 2-2500 euró között mozog, ebben benne van az elemek legyártása mellett a szükséges elektronika, a különböző működtetési és felügyeleti szoftverek, valamint a kiépítés költségei is. A Wattway azonban azt tervezi, hogy az évtized végére a költségek ne haladják meg egy hagyományos napelem-park telepítésének árát. A tervek szerint jövőre a kanadai Calgary-ben és az államokbeli Georgiában építenek ki újabb pályát, emellett Japánban, Afrikában és az Európai Unióban is terveznek tesztüzemet indítani.

Mindeközben: jönnek a napelemes cserepek?

A Tesla-vezérigazgató természetesen ebből a vonalból sem maradhat ki: Elon Musk nemrég jelentette be, hogy napelemes tetőcserepek gyártásába kezd a SolarCityvel. A tervek szerint ráadásul a modern tető olcsóbb lehet, mint a hagyományos társai, ezt azonban nem szabad szó szerint érteni – az árak összehasonlítását korábban itt írtuk meg a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hogyan készül egy irodaház a globális felmelegedésre?
Natív tartalom | 2025. február 21. 15:35
Erről is kérdeztük a hazai ingatlankezelő piac legnagyobb szereplője, a CPI Property Group magyarországi Facility Management igazgatóját. Győri Gyula állítja, a szolgáltatás a jövő kulcsa: ha az irodaházban a masszázs és a tisztító mellett sportolni, piacozni is lehet. Beszélgettünk vele arról, cége hogyan élte túl a Covid és az energiakrízis jelentette duplapofont, miért térnek vissza a munkavállalók az irodákba, és hogy miképp csökkenti karbonlábnyomát a Pólus Center vagy a Campona.
Vállalat Óriásit dobott a netes vásárlás nagyágyúja
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 10:27
Szép számokat hozott az Alibaba.
Vállalat Kirúgták a dolgozókat, nagyobb bónuszt kapnak a vezetők
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 09:10
A Facebook anyacégének húzása nem nevezhető túl szimpatikusnak.
Vállalat A Suzuki ebben az országban tervez hatalmas növekedést
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 14:05
A japán autógyártó célja, hogy 2030-ra harmadával növelje eladásait, és jelentős befektetéseket hajtson végre Indiában.
Vállalat Orbán Viktor dörzsölheti a tenyerét, itt a Mercedes bejelentése a kecskeméti gyárról
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:48
Magyarországon a költségek 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban.
Vállalat Ezt még a magyar gazdaság is megérezheti: egyre mélyebb gödörben a Mercedes
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:31
Hatalmasat zuhant a Mercedes nyeresége, miközben francia konkurense hasít.
Vállalat A Wallis Csoport ezt a díjat is bezsebelte
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 15:31
A tőkepiac fejlesztéséért járó BÉT különdíjjal ismerték el a Wallis Csoport elmúlt 35 éves teljesítményét.
Vállalat Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója lett Az Év Leginspirálóbb Vezetője
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 13:41
A vezérigazgató a díjat a PwC Magyarország által végzett 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés eredményei alapján vehette át.
Vállalat Újabb üzenetet kapott a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 10:44
A Honda szerint távoznia kellene a Nissan vezérének. 
Vállalat Befektetők figyelem! Nagy bejelentést tett a budapesti tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 10:56
Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és az amerikai az Axiom Space.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG